تاریخ انتشار :

آشنایی با مفاخر شیعه

علامه سید هاشم بحرانی از عالمان شیعی

علامه سید هاشم بحرانی از عالمان شیعی در قرن ۱۲ هجری است. علامه صاحب بیش از هفتاد تالیف در زمینه های تاریخ اسلام، فقه، حدیث، رجال، امامت و اصول اعتقادات است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) علامه سید هاشم بحرانی از عالمان شیعی در قرن ۱۲ هجری است. علامه صاحب بیش از هفتاد تالیف در زمینه های تاریخ اسلام، فقه، حدیث، رجال، امامت و اصول اعتقادات است. علامه بحرانی بین سال های ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ قمری در بحرین متولد شد. نسب ایشان به امام موسی کاظم (علیه السلام) می رسد. علامه بحرانی از شاگردان علامه مجلسی است. شیخ حر عاملی از شاگردان علامه است.

مهمترین کتاب های علامه به شرح زیر است:

تفسیر البرهان

این تفسیر به زبان عربی در شش جلد دارای یک مقدمه و شانزده باب است که باب اول در فضیلت عالم و متعلم و باب دوم در فضل قرآن سپس در باب شانزدهم منابع خود را یاد کرده است. این تفسیر به شیوه روایی است.

مـفسر پس از ذکر آیات قرآن احادیث و روایات ماثوره از خاندان عصمت و نبوت (علیه السلام) را به مناسبت آیه در ذیل آن با ذکر اسانید روایت یاد کرده است. این کتاب در ۱۳۵۷ شمسی در چهار جلد با تحقیق محمود موسوی زرندی تجدید چاپ گردیده است. در سال های اخیر این تفسیر توسط از سوی سه تن از اساتید زبان عربی و از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به فارسی برگردانده شده است.

غایه المرام و حجه الخصام

علامه بحرانی در این اثر همه روایت‌هایی را که در کتاب‌های شیعه و سنی درباره ولایت حضرت علی‌ (علیه السلام) وجود دارد جمع‌آوری کرده است؛ به عبارت دیگر در هر باب، هم روایت‌های اهل سنت دیده می‌شود و هم روایت‌های علمای شیعه. نویسنده ثابت می‌کند که از روایت‌های اهل سنت هم می‌توان ولایت بلافصل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را اثبات کرد. این اثر در عهد ناصرالدین شاه قاجار با عنوان «کِفایَهُ الخِصام» توسط محمدتقی دزفولی به فارسی ترجمه شده است. همچنین خلاصه آن با عنوان «مُلَخّصُ المَرام» توسط محمد تقی آقا نجفی اصفهانی چاپ شده است. در سال های اخیر این اثر توسط حجت الاسلام سید باقر خسروشاهی مورد واکاویی قرار گرفت. این اثر به عنوان کتاب سال حوزه انتخاب شد.

کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم

این کتاب در سه فصل تنظیم شده است:

باب اول، اخباری که از طریق شیعه امامیه در مورد واقعه غدیر وارده شده و شامل ۳۶ حدیث است.

باب دوم، اخباری که از طریق اهل سنت در مورد واقعه غدیر وارده شده و شامل ۸۸ حدیث است.

باب سوم،  نصوص پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) از طریق شیعه امامیه وارد شده و شامل ۴۳ حدیث است.

باب اول و دوم این کتاب را با باب شانزدهم و هفدهم کتاب غایه المرام تطابق دارد.

این کتاب برای اولین مرتبه در سال ۱۴۱۲ق و بار دیگر به تحقیق مرتضی آل شبر حسینی موسوی در سال ۱۴۳۱ق ( ۱۳۸۹ش) به چاپ شد.

ترجمۀ فارسی این کتاب به قلم عبدالحسین طالعی روانه بازار شده است.

درگذشت

علامه بحرانی در سال ۱۱۰۷ در بحرین درگذشت.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار