تاریخ انتشار :

هوم ایلند

جزیره‌ای با خانه‌های رو به قبله

جزیره «هوم ایلند» در استرالیا تنها جزیره‌ای است که تمام جمعیت آن مسلمان بوده و خانه‌های بیشتر آنان رو به قبله ساخته شده است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از روزنامه « گاردین»، «نک سو»، امام جماعت تنها مسجد جزیره «هوم ایلند» واقع در مجمع‌الجزایر «کوکوس» که یکی از قلمروهای استرالیا است، اسلام را بخش لاینفک خانواده‌ها در این جزیره می‌داند.

رابطه مردم جزیره هوم ایلند با اسلام
مردم جزیره هوم ایلند اسلام را توسط ناخدا «ویلیام کیلینگ»، در سال ۱۹۰۶ از کمپانی هند شرقی کشف کردند؛ اما روند اسلام‌گرایی در زمان «کلونیس روز»، و «الکساندر هار»، تاجران اسکاتلندی در قرن نوزدهم صورت گرفت.
«کلونیس روز»، معمار سلطنتی بود که کارگرانی را از کشورهای مالایی، چین، اندونزی و هند برای چیدن نارگیل به این جزیره آورد و این کارگران نخستین مسلمانانی در جزیره هوم ایلند بودند.
«الکساندر هار» نیز برده‌های مسلمان را همراه با زنانشان از کشورهای هند شرقی، گینه نو، موزامبیک آورد تا جمعیت این جزیره افزایش یابد.
کلونیس روز همانند یک پادشاه حکومت جزیره را به دست گرفت؛ اما ساکنان مالزیایی‌تبار مسلمان در ۴ آوریل ۱۹۸۴ تصمیم گرفتند تا جزیره خود را ضمیمه خاک استرالیا کنند و ساکنان غیرمسلمان در جزیره «وست ایلند» سکنی گزیدند و به این ترتیب جزیره «هوم ایلند» مختص خانواده‌های مسلمان شد.
از یکم ژوئیه ۱۹۹۲ در جزایر کوکوس قوانین ایالت استرالیای غربی به رسمیت شناخته شده و اداره آن در اختیار بخشی به نام بخش کوکوس به ریاست «بالموت پیروس» است.
خانه‌های ساخته شده رو به قبله
خانه‌های جزیره هوم ایلند معماری خاص و بی‌نظیری دارند.
۸۵ درصد خانه‌ها رو به قبله ساخته شده‌اند و دارای اتاق‌های بزرگ رو به نسیم و آشپزخانه‌هایی است که در خارج از ساختمان قرار دارند.
سقف خانه‌ها دارای سایه‌بان بوده و همه خانه‌ها با یک راهروی باریک به هم متصل می‌شوند.
حدود ۴۰۰ نفر در جزیره هوم ایلند زندگی می‌کنند که همه آنها مسلمان بوده و زبان اصلی آنها مالایی است و با زبان انگلیسی هم آشنایی دارند.
جوانان مسلمان فعال در مسجد
جوانان مسلمان جزیره ایلند، بخش مهمی از فعالیت‌های اسلامی را برعهده دارند که در کشورهای مسلمان کمتر دیده می‌شود.
اسلام برای جوانان هوم ایلند بخش مهم و لاینفک زندگی آنها به شمار می‌رود.
بعد از ظهر روزهای چهارشنبه هر هفته «نک سو»، امام جماعت و عده‌ای از روحانیون در مسجد برای جوانان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند.
آنها در این کلاس‌ها فرهنگ اسلامی مالایی، دریانوردی، تفریحات سالم و ساختن کشتی را به جوانان آموزش می‌دهند تا ارتباط با گذشته خود را حفظ کنند.
مسجد و آداب نماز
صدای اذان که از تنها مسجد جزیره طنین‌انداز می‌شود، مردها با ردای بلند سفید و کلاه مخصوص و زنان با لباس‌های بلند پوشیده و روسری تمام فضای مسجد را پر می‌کنند.
هنگام نماز سکوت داخل مسجد و کوچه‌ها حکمفرما می‌شود و تنها صدای اذان است که سکوت جزیره را می‌شکند و مردم برای برگزاری نماز جماعت از منازل خود به سوی مسجد روانه می‌شوند.
مسجد دارای گنبد نقره‌ای بوده و هنوز تیرچه‌های سقف آن رنگ‌آمیزی نشده است.
تفریحات و عید فطر
جوانان جزیره بعد از ظهرها که مدرسه تعطیل است، به بازی تنیس سرگرم شده و یا در کلوپ بازی گلف جمع می‌شوند.
مذهب در واقع تنها نیروی محرکه جزیره است و تمام تفریحات مطابق با اصول اسلامی صورت می‌گیرد.
عید فطر در روز آخر ماه مبارک رمضان در جزیره با همراهی غیرمسلمانان جزیره وست ایلند برگزار شده و بهترین جشن برایشان محسوب می‌شود.
در زمان مراسم خانه‌ها تزیین شده و تمام مردم کنار هم غذا خورده و برای درگذشتگان یادبود می‌گیرند.
مشکلات کشاورزی و راه بقا
«نک سو»، ساحلی و شنی‌بودن جزیره را دلیل اصلی عدم امکان کاشت محصولات کشاورزی می‌داند.
بیشترین محصولات شامل موز، نارگیل و نیشکر است و تهیه محصولات کشاورزی نیاز به شش هفته دریانوردی دارد.
تنها راه بقا برای مردم جزیره ماهیگیری است که از طریق تجارت آن با ساکنان مجمع‌الجزایر کوکوس می‌توانند به زندگی ادامه دهند.
به عقیده «نک سو» ماهیگیری به مردم اعتماد به نفس می‌دهد، زیرا برای آن باید میان آب‌های پر از کوسه کشتیرانی کرده و به جنگ زندگی بروند.
زمانیکه «کلونیس روز» بر جزیره حکومت می‌کرد، «نک سو» همراه سایر مردان مسلمان مالایی‌زبان مجبور بودند برای امرار معاش برای او نارگیل بچینند و هر نفر روزانه نارگیل‌های زیادی را در کیسه‌ای جمع کرده و روی شانه خود تا خانه بزرگ کلونیس روز حمل می‌کرد.
اتحاد و تعامل با غیرمسلمانان جزیره مجاور
«نیکولاس هریمن»، استاد مردم‌شناسی دانشگاه «لاتروب» در شهر ملبورن استرالیا گفت:‌ قدیمی‌ترین جامعه مسلمان استرالیا از آسیای جنوبی در جزیره کوکوس دیده می شود، جاییکه فقط احترام و دوستی برقرار است.
یکی از ساکنان غیرمسلمان جزیره وست ایلند گفت:‌ ماهیگیری حس همزیستی را همراه با احترام در وجود مسلمانان جزیره هوم ایلند و غیرمسلمانان جزیره وست ایلند نهادینه کرده است و این همزیستی و اتحاد چیزی است که در دنیا به ویژه استرالیا کمتر دیده می‌شود.
عید فطر هم فرصتی برای تجدید دوستی میان مسلمانان و غیرمسلمانان دو جزیره به شمار می‌آید که در آن ساکنان هر دو جزیره در منازل مسلمانان جمع شده و در کنار هم به شادی می‌پردازند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


  1. منیره زمامدار گفت:

    جالب بود????

  2. منیره زمامدار گفت:

    جالب بود????

آخرین اخبار