تاریخ انتشار :

اکبری جدی نماینده مقام معظم رهبری در روسیه

مرکز اسلامی مسکو ؛منبری برای تبلیغ معارف اسلامی

نماینده رهبر معظم انقلاب در روسیه با اشاره به تاریخچه مرکز اسلامی مسکو گفت: این مرکز حدود ۴ سال قبل با هدف انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی، فعالیت برای شیعیان و ارتباط با مسلمانان غیر شیعه تأسیس شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )حجت‌الاسلام‌صابر اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و رئیس مرکز اسلامی مسکو ٰتاریخچه مرکز اسلامی مسکو، شاخص‌ترین فعالیت این مرکز و تلاش‌های آن در مسیر تحقق وحدت اسلامی را تبیین کرد و در ادامه به رویکرد دولت و ملت روسیه در صهیونیسم‌ستیزی و حمایت از مقاومت و فلسطین پرداخت که از نظر می‌گذرد.
وی گفت: مرکز اسلامی مسکو حدود ۴ سال قبل با هدف انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی، فعالیت برای شیعیان و ارتباط با مسلمانان غیر شیعه تأسیس شد و در حال حاضر ساختمان این مرکز مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند.


منبری برای تبلیغ معارف اسلامی
حجت‌الاسلام‌ اکبری جدی افزود: این مرکز در ۴ هزار متر واقع شده و منبری برای نشر و تبلیغ معارف اسلامی است و بخش‌های مختلفی از جمله حسینیه، کتابخانه، آمفی‌تئاتر و مهمانسرا دارد و در شمال مسکو که شیعیان تجمع خوبی دارند، واقع شده است.
فعالیت‌های مرکز اسلامی مسکو
اکبری جدی با اشاره به فعالیت‌های مرکز اسلامی مسکو برگزاری جشنواره و نمایشگاه قرآن را از جمله این فعالیت‌ها برشمرد و تصریح کرد: نمایشگاه و جشنواره قرآن ماه رمضان سال گذشته(تیرماه ۹۴) به عنوان نخستین و شاخص‌ترین برنامه مرکز با محوریت فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد و کتابخانه ملی روسیه با حضور در آن قرآن‌های نفیس را در این رویداد فرهنگی اسلامی به نمایش گذاشت.
مینیاتوری از نمایشگاه قرآن تهران در مسکو
رئیس مرکز اسلامی مسکو بیان کرد: فرش قرآنی نفیس تبریز نیز در این جشنواره که با همکاری شورای مفتیان روسیه برگزار شد، به نمایش درآمد و این رویداد در واقع مینیاتور و مدلی از نمایشگاه قرآن تهران بود.

وی افزود: رمضان امسال نتوانستیم دومین دوره نمایشگاه را برگزار کنیم، زیرا ۲۲ ساعت روزه‌داری برگزاری آن را سخت کرده بود و ما باید نمایشگاه را قبل یا بعد از ماه رمضان دایر می‌کردیم تا علاقمندان بیشتری از آن بازدید کرده و نمایشگاه آن‌گونه که ما می‌خواستیم، برگزار شود. انشاءالله در آستانه ماه رمضان سال آینده نمایشگاه و برنامه قرآنی مفصلی خواهیم داشت.
اجرای تعزیه به زبان روسی
نماینده مقام معظم رهبری در روسیه اظهار کرد: جشنواره قرآنی، مهم‌ترین برنامه مرکز اسلامی مسکو بود و با این نمایشگاه به نوعی مجموعه را معرفی کردیم، همچنین امسال از ظهر تاسوعا تا ظهر عاشورا برنامه‌ای خاص داشتیم که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن استقبال کردند. در اربعین امسال نیز برای نخستین‌بار تعزیه به زبان روسی اجرا کردیم که خود روس‌ها آن را اجرا کردند و شبیه‌خوان حضرت زینب(س) بانویی روسی‌الاصل بود.
برگزاری اجلاس وحدت
اکبری جدی برگزاری اجلاس وحدت با همکاری مجمع تقریب و شورای مفتیان روسیه را از دیگر برنامه‌های مرکز برشمرد و گفت: این اجلاس اواخر مهرماه با حضور علمای دینی و متفکران و دانشگاهیان از سراسر روسیه و دیگر کشورها در مسکو برگزار شد.
رویکرد دولت روسیه به افراط‌گرایی و تکفیر
رئیس مرکز اسلامی مسکو در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد دولت روسیه به افراط‌گرایی و تکفیر، بیان کرد: مقابله با تکفیر و تکفیری‌ها سیاست دولت روسیه است و این کشور طرحی را به منظور مقابله با افراط‌گرایی و روشنگری در این باره دنبال می‌کند و هر چند وقت یک بار با دعوت از نمایندگان کشورها، سمینارها، نشست‌ها و محافل مختلفی با موضوع افراط‌گرایی برگزار می‌کند.
وی افزود: چندی قبل کارگاه آموزشی با موضوع افراط‌گرایی و تکفیر در روسیه برگزار شد که نمایندگانی از کل روسیه دعوت شده بودند، ما هم در برگزاری چنین سمینارهایی همکاری‌هایی داشته‌ایم.
سیاست موفق مسکو در مقابله با تکفیر
اکبری جدی درباره موفق‌بودن یا نبودن سیاست روسیه در مقابله با افراط‌گرایی و تکفیر گفت: قطعا دولت روسیه موفق بوده است؛ زیرا ۱۵ سال قبل در این کشور تکفیری‌ها جولان می‌دادند و فعالیت داشتند، اما به مرور زمان تعداد آنان کاهش یافته است، بنابراین دولت تدابیر مناسب و موفقی را اتخاذ و اجرا کرده و مانع یارگیری جریان‌های تکفیری در روسیه شده است.
نماینده مقام معظم رهبری در روسیه ادامه داد: همچنین روسیه به شدت نسبت به وضعیت سوریه و حضور جریان‌های تکفیری در این کشور حساس است، به همین دلیل برای سرکوب تکفیری‌ها در داخل این کشور به دولت سوریه کمک و جریان افراطی را در خارج از کشورش مدیریت کرده است.
وی سرمایه‌گذاری برای روشنگری و تبیین خطر افراط‌گرایی و تکفیر و ساماندهی آموزش‌های دینی در مقابله با افراط‌گرایان را نیز از دیگر سیاست‌های دولت روسیه در مقابله با جریان‌های تکفیری افراطی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به این اقدامات می‌توان گفت که روسیه در مقابله با تکفیر جدی عمل کرده و موفقیت‌هایی در این زمینه داشته است.
عدالت‌خواهی روس‌ها و حمایت از فلسطین
رئیس مرکز اسلامی مسکو در ادامه، دیدگاه مردم روسیه نسبت به مسئله فلسطین را مورد توجه قرار داد و گفت: روس‌ها انسان‌های عدالت‌خواهی هستند و عدالت‌خواهی از اصول رایج در فرهنگ این کشور است، علت اینکه کمونیسم توانست شکل بگیرد؛ اما نتوانست پایدار بماند و برچیده شد، هم این بود که شعار عدالت‌خواهی، حمایت از حقوق کارگران و تساوی و برابری را سر داد، اما نتوانست آن‌ها را محقق کند؛ بنابراین جامعه عدالت‌خواه روسیه کمونیسم را نپذیرفت و جریان کمونیستی در نهایت برچیده شد.

حجت‌الاسلام‌ اکبری جدی افزود: فرهنگ عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی بخشی از فرهنگ روس‌ها است، بنابراین هر جا ظلم باشد، آنان مدافع و یاور مظلوم خواهند بود، این فرهنگ امروز هم در روسیه رواج دارد.
حمایت از مظلوم؛ جریانی ریشه‌دار و مردم‌نهاد در روسیه
وی تصریح کرد: موضع رسمی حاکمیت در روسیه نیز حمایت و طرفداری از ملت فلسطین است، در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو به عنوان بزرگ‌ترین مسجد اروپا که مهرماه سال گذشته(۹۴) برگزار شد، از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم دعوت شده بود، در روز قدس مراسم باشکوهی در این مسجد برگزار شد که حدود ۴۰ هزار نفر شرکت کردند و فریاد حمایت از فلسطین سر دادند، همه این اقدامات نشان می‌دهد که دولت روسیه حامی ملت فلسطین است و حمایت از مظلوم جریانی ریشه‌دار و مردم‌نهاد در بین روس‌ها است.
نماینده مقام معظم رهبری در روسیه بیان کرد: جریان مردمی قدرتمندی در روسیه با مضمون صهیونیسم‌ستیزی و مبارزه با نژادپرستی فعال است و بیشتر مردم این کشور حامی فلسطین هستند و سایت ویژه مقاومت نیز در روسیه راه‌اندازی شده است و روس‌ها علاقه‌مند به اخبار مقاومت و جدیدترین اخبار و تحلیل‌ها در این زمینه هستند و آن را دنبال می‌کنند.
حجت‌الاسلام‌ اکبری جدی ادامه داد: هرچند در جهان و روسیه جریان‌های صهیونیستی برخی رسانه‌ها را حمایت مالی می‌کنند؛ اما رسانه‌های مستقلی هم هستند که به‌دور از سیاست‌های صهیونیسم جهانی فعالیت کرده و اخبار مقاومت را به گوش جهانیان می‌رسانند.
وی گفت: امروز فضای مجازی هم این فرصت را در اختیار مردم روسیه قرار داده است که با واقعیت‌های فلسطین آشنا شوند؛ مردمی که اهل استدلال، منطق و مطالعه هستند و کمتر می‌بینیم که تعصب کور در بین آن‌ها رواج داشته باشد.
واکاوی طرح تدریس ارتدوکس در مدارس روسیه
رئیس مرکز اسلامی مسکو در بخش پایانی این گفت‌و‌گو به طرح تدریس ارتدوکس در مدارس روسیه و جنجال‌ها در این رابطه اشاره کرد و افزود: در روسیه نوین(نه تزاری و نه کمونیستی) اتفاقات جدیدی در حال رخ‌دادن است و دیانت به عنوان بخشی از فرهنگ روسیه به رسمیت شناخته شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سیاست حمایت از تکثر دینی را دنبال می‌کند؛ وی در سخنرانی خود در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو با تأکید بر اهمیت نقش مسلمانان در جامعه چند مذهبی این کشور به قرآن استناد کرد و اسلام را بخشی از فرهنگ روسیه برشمرد.
حجت‌الاسلام‌اکبری جدی بیان کرد: اسلام اعم از شیعه و سنی و نیز مسیحیت ارتدوکس بخشی از فرهنگ روسیه است، سیاست امروز روسیه که با طرح تدریس ارتدوکس در مدارس اجرا می‌شود، فرصت و فضایی برای ارتدوکس‌ها فراهم کرده که در جایگاهی مطلوب در ساختار روسیه جدید قرار بگیرند.
وی گفت: امروز یکی از بحث‌های مطرح در روسیه مسئله آموزش‌های دینی است که در دوران کمونیسم حذف شده بود و وجود نداشت، دولت جدید اکنون می‌خواهد این آموزش‌ها را که هم متعلق به مسیحیت است و هم اسلام، احیا کند و این منطبق بر سیاست روسیه است؛ هر چند که ممکن است حساسیت‌ها و اعتراضاتی از سوی گروه‌های دینی مختلف نسبت به تدریس ارتدوکس وجود داشته باشد.
نماینده مقام معظم رهبری در روسیه در پایان یادآور شد: مسیحیان کاتولیک نیز نسبت به مسیحیت ارتدوکس در روسیه زاویه دارند و مخالف تدریس فرهنگ ارتدوکس در مدارس هستند، اما سیاست دولت کاملا تعریف شده و منطبق بر سیاست‌های کلی و به نفع همه گروه‌ها است.
زهرا نوکانی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار