روحاني مبلغ و فعال فرهنگي ميانماري
گفت‌و‌گو با روحانی مبلغ و فعال فرهنگی میانماری ایران شیعیان میانمار را فراموش کرده است

شناخت میانماری‌ها از ایران بسیار بد است. چون ایران برای این کشور کاری نکرده تا شناخته شود؛ از سوی دیگر بودایی‌ها به‌طور رسمی و غیررسمی از ایران بد می‌گویند و ذهنیت‌ها را خراب می‌کنند. برعکس اسرائیل، امریکا و انگلیس که حضور پررنگی دارند و سفارتخانه هم زده‌اند ایران اصلاً در این کشور حضوری نداشته و سفارتی ندارد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) در چند ماه اخیر موضوع میانمار و کشتار مسلمانان توسط بوداییان باز هم خبرساز شد؛‌ موضوعی که به دلیل نداشتن اطلاعات و شناخت ایرانیان از این کشور جنوب شرقی آسیا زمینه‌ساز شایعات و شبهات زیادی گردید. به همین بهانه با یکی از روحانیون شیعه میانماری که فعال فرهنگی و رسانه‌ای نیز هست گفت‌وگو کردیم اما به خاطر شرایط حکومت میانمار و سخت‌گیری‌های زیاد این کشور در خصوص مسلمانان و آزادی بیان به ناچار از آوردن نام و عکس ایشان معذوریم. گفتنی است این ارتباط و هماهنگی از طریق انجمن شهید ادواردو آنیلی انجام شده است.


چی شد که تصمیم گرفتید به کسوت روحانیت درآیید؟
علت طلبه شدنم دعای مادر و پدربزرگم بود تا حدیث ثقلین را اجرایی کنم چون نبود آشنایی به معارف اهل بیت و قرآن باعث همه مشکلات می‌شود؛ از سویی شرایط بد اقتصادی باعث می‌شود تا مردم به هر فرقه‌ای رو بیاورند. در میانمار مهم‌ترین کار دفاع از تشیع است یعنی کسانی که پدر و مادر شیعه دارند بدانند شیعه چه مذهبی است و آن را بشناسند و به راحتی از دستش ندهند. دوست داشتم من هم در معرفی اسلام ناب محمدی به مردم سهم کوچکی داشته باشم.
در حال حاضر رهبر شیعیان میانمار چه کسی است؟
در میانمار رهبر واحد و مشخصی برای شیعیان وجود ندارد؛ طلبه‌هایی هستند که به میانمار می‌آیند و فعالیت تبلیغی و دینی انجام می‌دهند یا مثلاً در فلان منطقه امام جماعتی حضور و فعالیت دارد؛ شاید بتوان گفت تا زمانی که ایران مسئولیت نمی‌پذیرد تا در این زمینه کمک کند و رایزنی یا سفارتی در میانمار ندارد وضع به همین‌گونه نابسامان است.
به نظر شما اگر یک روحانی از ایران و عراق به میانمار مهاجرت کند می‌توان این معضل را حل کرد؟
بله؛ قطعاً این شیوه خوبی است ولی نکته‌ای که وجود دارد آن است که یک آیت‌الله در میانمار کافی نیست، به نظرم باید دو نفر باشند تا هم به همدیگر کمک کنند و هم باعث وحدت بین شیعیان شوند چون به تنهایی کار سخت است.
مگر به این صورت نیست؟
تا آنجا که من دیده‌ام این طور نیست نماینده آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1993 تا به امروز در میانمار مستقر بوده است. آیت‌الله احمد شاهرخی و بعد از آن هم آیت‌الله جواد مظلومی، اما حضورشان کوتاه است، سالی یکی دو بار می‌آیند و به ایران برمی‌گردند. با یکی دو روز در سال نمی‌توان مدیریت کرد. نمایندگان ایران در میانمار مستقر نیستند. به نظرم باید آنجا مستقر باشند تا بهتر بتوانند مردم را جمع کنند و با همه ارتباط داشته باشند نه این‌که با یک عده خاص مرتبط شوند و همه را در مجالس خود دعوت نکنند. این‌ها کافی نیست.
پیشنهاد شما چیست؟
به اعتقاد من باید دو عالم در میانمار مستقر باشند تا ضمن کمک هم بودند کار همدیگر را هم تکمیل کنند و شیعه تقویت شود. به تنهایی کار درست پیش نمی‌رود. باید حتی در عرصه اقتصاد اسلامی هم آموزش داشته باشند و مردم را بیشتر آگاه کنند.
وضعیت طلاب در میانمار چگونه است؟
طلاب شیعه در میانمار 150 دلار حقوق دریافت می‌کنند که کافی نیست به همین خاطر چون به دنبال معیشت هستند فرصت نمی‌کنند تا نمازهای پنجگانه را در مساجد اقامه کنند و برخی نمازها بدون امام جماعت است.
چه تعداد هستند؟
طلاب شیعه از سال 1985 یعنی بعد از انقلاب اسلامی ایران در میانمار شکل گرفت و در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی حدود 80 طلبه در میانمار فعال هستند.
در میانمار شیعیان چند مسجد دارند؟
حدود 7 تا 8 مسجد برای شیعیان داریم که در مقایسه با اهل تسنن بسیار کم است. شیعیان مجبورند برای جبران این کمبود در حسینیه‌ها نماز جماعت داشته باشند.
شیعیان انگلیسی هم حضور و بروزی دارند؟
الحمدلله به آن صورت سراغ ندارم؛ به خاطر اینکه طلاب زیر نظر جامعه‌‌المصطفی هستند فقط یک مشکل وجود دارد. آن هم این است که برخی چیزها از گذشته رسم شده هرچند غلط است اما انجام می‌دهند و مثلاً زنجیرهایی که روز عاشورا می‌زنند تیغ‌دار است و بدن را خونین می‌کند اما ربطی به تحریکات انگلیسی و شیعه انگلیسی ندارد، یک سنت غلط قدیمی است.
مهم‌ترین و اثرگذارترین شخصیت شیعه در میانمار چه کسانی هستند؟
تا جایی که اطلاع دارم فعلاً کسی نیست. دو شخصیت برجسته داریم که مربوط به زمان حال نیست یکی سرهنگ شیعه که با اهل سنت همکاری و تعامل خوبی داشت و مقبول همه بود؛ دیگری  عطا شیرازی که پدرش اهل شیراز بود. وی از بازیگران شناخته شده میانماری بوده که در 40 فیلم هم بازی کرده و فعالیت‌های زیادی برای شیعیان انجام داده است و از بنیانگذاران روحانیت در میانمار هم است. سال 1984 با هماهنگی آیت‌الله خویی، دو نفر را هندوستان فرستاد بود تا در بمبئی درس بخوانند، آنها بعد از آن به ایران آمدند تا طلبه شوند و دوباره به میانمار بازگشتند.
نگاه و شناخت میانماری‌ها از ایران چگونه است؟
شناخت میانماری‌ها از ایران بسیار بد است. چون ایران برای این کشور کاری نکرده تا شناخته شود؛ از سوی دیگر بودایی‌ها به‌طور رسمی و غیررسمی از ایران بد می‌گویند و ذهنیت‌ها را خراب می‌کنند. برعکس اسرائیل، امریکا و انگلیس که حضور پررنگی دارند و سفارتخانه هم زده‌اند ایران اصلاً در این کشور حضوری نداشته و سفارتی ندارد. یادم است دانشجویی برای رشته مهندسی کشاورزی دو سال به اسرائیل رفت وقتی برگشت با حمایت آنها یک ساختمان دوطبقه ساخت، ولی اگر یک طلبه از ایران برگردد توان خرید دوچرخه هم ندارد؛ متأسفانه ایران اصلاً در میانمار نفوذی ندارد و کاری به میانمار ندارد و از فعالان پشتیبانی نمی‌کند. به نظرم باید دلسوزان تشیع کاری کنند و از شیعیان حمایت داشته باشند. الان میانماری‌ها در ایران زیاد نیستند ولی در عربستان بالای نیم میلیون نفرند. عربستان کنار مکه برای آنها یک شهرک بنا کرده این یعنی ترویج وهابیت، ولی افسوس ایران هیچ کاری انجام نداده است.
نگاه مسلمانان میانماری به ایران چطور است؟
به دلیل ضعف و کم‌کاری‌های مسئولان مربوطه کمرنگ شده مثلاً آنجا یک حسینیه قدیمی داریم که نیاز به ترمیم دارد دولت هم اجازه نمی‌دهد، از هیچ جا هم حمایت نمی‌شوند نماینده رهبری ایران قضیه را دنبال می‌کند اما دولت مانع می‌شود. مساجد ما کم و قابل مرمت هستند. ما تنها یک کشور شیعه در دنیا داریم آن هم ایران است که مردم شیعه در میانمار نیاز به حمایت و توجه دارند برای همین بی‌توجهی‌ها مردم شیعه آنجا ناراحت هستند.
وهابی‌ها در میانمار هم حضور و فعالیت دارند؟
بله بسیار فعال هستند از طرف عربستان، پاکستان و هند هم حمایت می‌شوند تا اندازه‌ای که تکفیری‌های پاکستان علیه شیعیان میانمار مطلب می‌نویسند و نشر می‌دهند و مدام در حال کوبیدن شیعیان هستند حتی اگر بفهمند کسی شیعه است و قصد دارد به حج برود از عربستانی می‌خواهند مانع او بشود. قبل از این رابطه شیعیان و سنی‌ها خوب بود مخصوصاً اهل طریقت که با شیعیان مشکلی ندارند اما از وقتی وهابیت در میانمار حضور فعال پیدا کرده رابطه این دو مذهب را خراب کرده است. آنها مدام فتواهایی علیه شیعیان می‌دهند. مثلاً دختر به آنها ندهید یا نگیرید، از آنها آب و غذا نگیرید زیرا آب دهان در آن می‌اندازند و… همه اینها را در یک کتاب فتوا به چاپ هم رسیده است.
با توجه به نفوذ بودایی‌ها و وهابیون وضعیت اقتصادی شیعیان در میانمار چگونه است؟
اکثریت فقیر هستند و وضعیت بد اقتصادی دارند. نمی‌توانند در پست‌های بالای دولتی یا نظامی باشند، بیشتر به کارهای پست و نازل رو می‌آورند. کارگری یا خرید و فروش می‌کنند حتی افرادی را می‌شناسم که به خاطر بهبود اقتصاد زندگی مرتد شده‌اند. اخیراً هم یکی از شیعیان که برادرش روحانی است و شوهر خواهرش در ایران درس خوانده به خاطر ورود به حرفه نظامی مرتد شد. بنده شیعیانی را می‌شناسم که از سر ناچاری و فشار اقتصادی مرتد شده‌اند، این اتفاق خوبی نیست.
فعالیت‌های رسانه‌ای شیعیان میانمار چگونه است؟
چند سایت داریم ازجمله سایت میانمار شیعه یا شیعه میانمار و یک انجمن پیروان به نام تبیان که در میانمار فعالیت دارند. دو سایت به نام آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله سیستانی هم داریم که غیر‌فعال هستند. خبرگزاری ابنا هم کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دارد. اما در کل شیعیان رسانه مستقل ندارند قبلاً مجله اهل بیت چاپ می‌شد. اخیراً یکی از طلاب میانماری با کمک طلاب مقیم میانمار مجله‌ای راه‌اندازی کردیم به نام «میانمار شیعه مسلم» که دوسال و نیم است به صورت ماهنامه چاپ می‌شود. متأسفانه بیشتر نشریات مضامین غیرمذهبی دارند. خبرگزاری ایکنا هم بود که زبان میانماری را مدتی کار می‌کرد بعد گفتند بودجه نداریم و تعطیل شد. متأسفانه ما شیعیان در زبان‌های مختلف حضور نداریم درست است اردو، انگلیسی و عربی هست ولی برای بقیه زبان‌ها هم نیاز به کار رسانه‌ای است. الان میانمار کشوری با 60 میلیون جمعیت نیاز است کار رسانه‌ای برایش بشود یا اندونزی و تایلند و… اینها که اردو و انگلیسی نیستند ممکن است هدف مخاطبان بیشتر باشد اما نباید از ظرفیت‌های بالقوه غافل بود
ماجرای دشمنی دولت در میانمار با شیعیان چیست؟
مسلمانان از خیلی چیزها محروم هستند. گروهی به نام 969 مخالف مسلمانان هستند و از اسلام می‌ترسند. مسلمانان از 8درصد به 22 درصد رسیده‌اند و همین بیشتر آنها را نگران کرده. من خودم سخنان یک بودایی تندرو را شنیدم که می‌گفت تا 80 سال دیگر کل میانمار مسلمان می‌شوند مانند مالزی و این خطر است به همین خاطر می‌ترسند. از طرف دیگر اسرائیل و امریکا مدام علیه اسلام و ایران و تشیع سمپاشی می‌کنند و تکفیری‌ها و داعشی‌ها و طالبان را به جان اسلام انداخته‌اند و به هرشکل فعالیت دارند چه فضای حقیقی و چه مجازی آنها می‌گویند شیعه و سنی با هم برادر مسلمانند اما همدیگر را می‌کشند پس وای به حال شما که مسلمان نیستید به شما رحم نخواهند کرد. آنها را بکشید تا کشته نشوید.

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما