تاریخ انتشار :

کلمبیا

نور انقلاب اسلامی ایران در دل رنگین‌پوستان کلمبیا

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ ۱۳۵۷ ه.ش، حیات نوینی را در دل مردمان شهر بندری «بوئناونتورا» در کشور کلمبیا دمید و رنگین‌پوستان مورد تبعیض واقع شده ساکن این منطقه نجات خود را در اسلام یافتند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه خبری «theguardian»، بندر کوچک «بوئناونتورا» در کشور کلمبیا خانه جامعه کوچک مسلمانانی است که با آغوش باز دین مبین اسلام را پذیرفته‌اند و برخی از آنان تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران به مذهب حقه تشیع مشرف شده‌اند.
بوئناونتورا یکی از فقیرترین مناطق کلمبیا است که ساکنان آفریقایی ـ کلمبیایی آن با وجود خشونت، بی‌عدالتی و فقر، توانسته‌اند دین اسلام را پذیرفته و به اصول آن پایبند باشند.


صدای بلند موسیقی از کلوپ کنار خانه‌ای که تبدیل به مسجد شده است، نیز مانع برگزاری نماز جماعت ساکنان منطقه بندری «بوئناونتورا» در کشور کلمبیا نمی‌شود.
شیخ «منیر والنسیا»، رئیس جامعه کوچک مسلمانان منطقه بوئناونتورا و مدیر مسجدی که منزل شخصی‌اش بوده است، در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است.
وی درباره تاریخچه مختصر ورود اسلام، روند اسلام‌گرایی و تأثیر انقلاب اسلامی ایران در بوئناونتورا گفت‌و‌گویی با روزنامه انگلیسی گاردین داشته که جزئیات آن از نظر می‌گذرد:
ورود اسلام به بوئناونتورا
مسلمانان بوئناونتورا دلیل اصلی گرایش خود به اسلام را فرار از فقر و خشونت می‌دانند، زیرا این منطقه بیشترین تعداد کشته‌شدگان را در درگیری‌های کلمبیا داشته است.
اسلام اولین بار در سال ۱۹۶۰ م توسط «استفان مصطفی ملندز»، دریانورد آمریکایی ـ آفریقایی پانامایی‌تبار به بوئناونتورا وارد شد. وی همراه گروه آمریکایی‌اش اصول اسلام را با ترکیبی از ناسیونالیسم سیاهپوستان بین ملوانان بندر ترویج داد.
ملندز در مورد ریشه سیاهپوستان صحبت کرد و فلسفه او تأثیر زیادی روی مردم گذاشت. آموزه‌های وی در مورد اسلام هم‌زمان با دوره تغییرات عمیق اجتماعی، در قلب و ذهن مردم زیادی رسوخ کرد.
«دیه گو کاستلانوس»، جامعه‌شناسی که در مورد ادیان در کلمبیا که یک کشور مسیحی است، تحقیقات زیادی انجام داده و می‌گوید: ورود ملندز به بوئناونتورا درست زمانی بود که بسیاری از روستاییان کلمبیا در حال مهاجرت به شهرها بودند و ارتباطات اجتماعی بین اقوام آن‌ها در حال فروپاشی بود.
وی همچنین می‌گوید: دین اسلام، هویت جایگزینی را ارائه داد و آن راهی برای مبارزه با تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در بندر بوئناونتورا بود که نود درصد جمعیت آن را مردم آفریقایی ـ کلمبیایی تشکیل می‌دهد.
نخستین موج اسلام‌گرایی در بوئناونتورا
نخستین موج اسلام‌گرایی در بوئناونتورا ریشه سیاسی دارد تا ریشه معنوی و نمازگزاران در مراسم نماز جماعت بیشتر شعارهای سیاسی را به زبان انگلیسی و اسپانیایی سر می‌دانند و از اصول اسلام و شعارهای قرآنی آگاهی خیلی کمی داشتند.
درحالی‌که مردم بوئناونتورا جز تبعیض‌نژادی و خشونت چیزی از دولت عایدشان نشده بود، اسلام از برابری نژادی و حقوق مساوی میان ابنای بشر صحبت می‌کرد.
به دنبال مسلمان شدن «مالکوم ایکس»، فعال سیاه‌پوست و مسلمان مدافع حقوق بشر و حقوق آفریقایی ـ آمریکایی‌ها(نام اصلی وی مالکوم لیتل است؛ بعد از پیوستن به گروه امهالاسلام، نام مالکوم ایکس را برگزید و در طی سفر حج، نام اسلامی حاج مالک الشباز را بر خود نهاد. وی به دلیل مبارزاتش علیه تبعیض نژادی و همچنین زندگی پرماجرا و پر فراز و نشیبش مشهور است)، بعضی از شهروندان بوئناونتورا تصمیم گرفتند برای تحقیق در مورد اسلام به کشورهای عربی سفر کنند و پس از بازگشت اطلاعات زیادی از اسلام را در اختیار مردم قرار دادند.
کم‌کم مردم شروع به یادگیری زبان عربی و خواندن قرآن کردند و تجار عرب نیز در ترویج اسلام نقش به‌سزایی داشتند.
نور انقلاب اسلامی ایران در دل رنگین‌پوستان کلمبیا
ظهور انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹م(۱۳۵۷ ش) حیات نوینی را در جامعه فقرزده و مورد تبعیض قرار گرفته بوئناونتورا دمید.
مردم بوئناونتورا با علمای شیعه ایران تماس گرفته و درخواست حمایت کردند.
جمهوری اسلامی ایران با حمایت مالی و ارائه تحصیلات رایگان در زمینه علوم اسلامی در مسجد «التوحید» شهر «بوئنوس آیرس»، پایتخت آرژانتین و نیز پذیرش طلبه از این منطقه در حوزه علمیه قم، تأثیر زیادی در اسلام‌گرایی و شیعه‌گرایی مردم بوئناونتورا گذاشت، به‌طوری‌که اکنون حدود ۳۰۰ خانواده مسلمان این شهر عکس آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی را به دیوار خانه خود نصب کرده‌اند.
تأسیس مدرسه اسلامی در بوئناونتورا
شیخ والنسیا دو مدرسه اسلامی را تأسیس کرده است که در آن ۱۸۰ دانش‌آموز مسلمان و غیرمسلمان علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی، زبان عربی و قرآن را یاد می‌گیرند.
مدرسه «سیلویا زینب» در طبقه همکف یک درمانگاه در یکی از ناامن‌ترین مناطق بوئناونتورا قرار دارد که مردم فقیر آن اغلب با خشونت و درگیری و آتش‌سوزی‌های گروه‌های شورشی مدعی و جنگجویان شبه‌نظامی تحت آزار و اذیت قرار دارند.
در بازدید اخیر ناظران آموزشی، دانش‌آموزان این مدرسه به زبان عربی به آن‌ها خوشامد گفته و سرودی را به زبان اسپانیایی در مدح پیامبران اولوالعزم خواندند.
تنها یک پنجم دانش‌آموزان این دو مدرسه از خانواده‌های مسلمان هستند و به گفته شیخ والنسیا در اینجا کسی را مجبور به مسلمان شدن نمی‌کنند بلکه احترام به ادیان و سنت‌ها و اصول مذهبی دیگران را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار