تاریخ انتشار :

سبک زندگی اسلامی

توصیه قرآنی برای علاج افسردگی مادران باردار

مطالعات علمی تأکید می‌کند که ورزش و تحرک به درمان افسردگی دوران بارداری کمک شایانی می‌کند؛ این در‌حالی‌است که قرآن کریم، ۱۴ قرن پیش در سوره مبارکه مریم(س) به این امر توصیه کرده و حضرت مریم را به انجام آن دستور داده است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مصراوی، مطالعه علمی اخیرا نشان داده است که آسان‌ترین درمان برای علاج افسردگی و اندوهی که مادر ممکن است در حین بارداری و پس از زایمان به آن مبتلا شود، انجام تمرین‌های ورزشی سبک است.


پژوهشگران، میزان تأثیر ورزش بر درمان افسردگی بانوان شرکت‌کننده در این پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعات به منظور ارزیابی حالت روانی آن‌ها و بررسی علائم افسردگی و همچنین تعیین سطح فعالیت بدنی در هر کدام از مادران طی سه مرحله «قبل از آغاز برنامه ورزش»، «بعد از پایان برنامه که هشت هفته زمان برد» و «تأثیر برنامه پس از گذشت ۴ هفته» انجام شد.
نتایج این مطالعه که توسط مجله «فیزیوتراپی» وابسته به انجمن فیزیوتراپی آمریکا منتشر شد، نشان داد:  تعداد مادرانی که قبل از انجام این پژوهش با خطر جدی افسردگی بعد از زایمان مواجه بودند، از بین کل مادرانی که درس‌های آموزشی را دریافت کرده و تمرین‌های ورزشی مخصوص را انجام داده بودند؛ تقریبا به نصف رسیده بود.
این پژوهش همچنین نشان داد: بانوانی که به این برنامه ورزشی ملحق شدند، در مقایسه با مادرانی که به فعالیت‌ها و برنامه‌های دیگری می‌پرداختند، در حالت روانی و افسردگی آن‌ها بهبودی حاصل شده و علایم افسردگی در آن‌ها به‌صورت آشکاری کاهش یافته بود؛ تأثیر این برنامه نیز تا ۴ هفته پس از پایان برنامه ورزشی ادامه داشت.
بنابراین گزارش، مطالعات قبلی بر اهمیت انجام برخی تمرین‌های ورزشی قبل از زایمان که به آسان‌تر کردن آن کمک می‌کند، تأکید می‌کرد و تجربه‌ها حاکی از آن است که فعالیت‌های ورزشی سبک برای مادر و کودک مفید است زیرا گردش خون را فعال و به تأمین بهتر غذا برای جنین و رشد و افزایش ضریب هوشی او نیز کمک می‌کند.
توصیه قرآنی برای علاج افسردگی مادران باردار
تحقیقات علمی بر اهمیت فعالیت و ورزش جهت درمان افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان تأکید می‌کند، این در‌حالی‌است که ۱۴ قرن پیش، قرآن کریم به آن اشاره کرده است؛ وقتی خداوند عزوجل به حضرت مریم(س) می‌فرماید که تنه درخت خرما را تکان دهد و ناراحت و غمگین نباشد: آیات ۲۴ تا ۲۶ سوره مبارکه مریم:
«فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا»( پس از زیر [پاى] او [فرشته] وى را ندا داد که غم مدار پروردگارت زیر [پاى] تو چشمه آبى پدید آورده است)، « وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا» (و تنه درخت‏ خرما را به طرف خود [بگیر و] بتکان بر تو خرماى تازه مى‌ریزد) « فَکُلِی وَاشْرَبِی وَقَرِّی عَیْنًا….» (و بخور و بنوش و دیده روشن دار).
در این آیات خداوند به صراحت به حضرت مریم(س) توصیه می‌کند که ناراحت و اندوهگین نباشد، سپس امر می‌کند که با جنب‌و‌جوش درخت را تکان دهد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار