تاریخ انتشار :

برنا دانش

از هر فرصتی برای تقویت وحدت استفاده می‌کنیم

این کارشناس آمریکایی- ایرانی که امروزه به‌عنوان یکی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل آمریکا نیز شناخته می‌شود، سال‌هاست به‌عنوان مسئول برگزاری همایش‌ها و راهپیمایی‌های گوناگونی که به قصد افزایش وحدت مسلمانان آمریکا انجام می‌شود، فعالیت دارد

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )برنا دانش، دانشجوی رشته مطالعات در آمریکای شمالی است که در دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تگزاس والاس تحصیل کرده است.

این کارشناس آمریکایی- ایرانی که امروزه به‌عنوان یکی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل آمریکا نیز شناخته می‌شود، سال‌هاست به‌عنوان مسئول برگزاری همایش‌ها و راهپیمایی‌های گوناگونی که به قصد افزایش وحدت مسلمانان آمریکا انجام می‌شود، فعالیت دارد. نکته جالب توجه این است که دامنه فعالیت او تنها به ایالت تگزاس محدود نمی‌شود. آنطور که این کارشناس و فعال در مسائل آزادیخواهی و حق‌طلبی عنوان می‌کند، امروزه در حدود ۲۰ ایالت در آمریکا برنامه‌ها و مراسمی برای افزایش وحدت مسلمانان انجام می‌شود که دامنه اطلاع‌رسانی آن تا کشورهای اروپایی هم گسترده شده است.

  • از هر فرصتی برای تقویت وحدت استفاده می‌کنیم

دانش از سال ۲۰۰۵میلادی مسئولیت برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایالت‌های تگزاس، بوستون و واشنگتن را بر عهده گرفت. از همان زمان بود که انگیزه‌های ایجاد وحدت میان مسلمانان و حتی پیوستن مردمی از سایر ادیان به این گروه حق‌طلب در وجودش تقویت شد. خودش تعریف می‌کند: «پیام امام خمینی‌(ره) درباره بزرگداشت و راهپیمایی در روز قدس، فرصت بسیار مهمی در اختیار ما گذاشت تا بتوانیم به‌طور علنی ظلم استکبار را به مردم دنیا نشان دهیم. البته راهپیمایی‌هایی که در روز قدس در کشور ایران صورت می‌گیرد و سایر برنامه‌های وحدت آفرین میان مسلمانان در کشور ایران، از طریق رسانه‌هایی به مردم آمریکا اطلاع‌رسانی می‌شود. درواقع هرچند که رسانه‌های آمریکایی قصد سانسور این نوع اخبار را دارند و تلاش می‌کنند چهره مسلمانان را درنظر مردم آمریکا خشن و نادان جلوه دهند اما این اخبار به شیوه‌های گوناگون به گوش آنها می‌رسد. در این میان باید بدانیم که مشکلات زندگی مردم مانع از تحقیق عده‌ای درباره اسلام و دریافت پیام‌های صحیح در این‌باره است. به همین منظور بود که از سال ۲۰۰۵میلادی به همراه عده‌ای از جوانان فعال و مسلمان تصمیم گرفتیم پیام اتحاد امت اسلام و رحمت و منزلت والای پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه و آله را به گوش مردم جهان برسانیم».

در همین راستا بود که مدتی بعد، یعنی در سال ۲۰۰۷میلادی برنامه بزرگداشت مالکوم ایکس، فعال مسلمانی که به جرم اسلام و حق‌طلبی به شهادت رسید، توسط دانش و جوانان دیگری در آمریکا برگزار شد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «این برنامه نیز با هدف معرفی اسلام و افزایش اتحاد مسلمانان جهان برگزار شد. این برنامه به اندازه‌ای مورد توجه شیعیان و اهل تسنن و حتی مردم مسیحی و یهودی قرار گرفت که تا به‌حال بر محور اتحاد امت اسلام و ادیان جهان ادامه پیدا کرده است و هر بار باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود». مراسم میلاد نبی مکرم اسلام(ص) نیز از دیگر برنامه‌های این گروه در آمریکاست؛ «میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله نیز فرصت مناسبی برای معرفی چهره حقیقی حضرت خاتم‌الانبیاصلی‌الله علیه و آله به مردم دنیا محسوب می‌شود. از این طریق است که می‌توانیم اسلام حقیقی را درک کرده و پیام وحدت بین برادران مسلمان از هر مذهب و کشوری را به مردم دنیا اعلام کنیم تا از این طریق با استکبار جهانی و گروه‌های تکفیری که نقشه شوم همین استکبار است، مبارزه کنیم.»

  • تبلیغ در فضای مجازی و افزایش وحدت

یکی از ابزارها و راهکارهای افزایش وحدت میان برادران شیعه و اهل سنت در کشورهای مختلف، استفاده از برنامه‌ها و امکانات فضای مجازی است. دانش که به‌عنوان یکی از فعالان در این عرصه شناخته می‌شود، در این‌باره می‌گوید: «در همایش‌های گوناگونی که به‌منظور افزایش وحدت میان ادیان و مذاهب در کشور آمریکا برگزار می‌کنیم، از برنامه‌های موجود در فضای مجازی بیشترین استفاده را می‌بریم». او در این‌باره تأکید می‌کند: «همه افرادی که دغدغه ایجاد و گسترش وحدت میان مسلمانان جهان را دارند، باید بدانند که شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک و توییتر ازجمله برنامه‌های پر مخاطب در کشورهای گوناگون محسوب می‌شود. در این نوع برنامه‌ها اطلاع‌رسانی از طریق کلیپ‌های کوتاه‌مدت و مطالبی انجام می‌شود که بیشترین تأثیر را در فضای اطلاع‌رسانی امروز دارند. می‌دانیم که جهان امروزه در حال تغییر و پیشرفت است و نمی‌توانیم فقط از طریق بیلبورد و اطلاع‌رسانی چهره به چهره در جهت نیل به این اهداف بزرگ و سرنوشت‌ساز قدم برداریم بلکه ضرورت دارد با تکنولوژی روز جهان حرکت کنیم و همگام با آن پیشرفت داشته باشیم تا بتوانیم با برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که به قصد بر هم زدن اتحاد مسلمانان انجام می‌شود مقابله درستی داشته باشیم. برهمین اساس است که امروزه شاهد هستیم حتی رسانه‌ها در کشورهای مختلف و فضاهای رسانه نیز مانند گذشته عمل نمی‌کنند و در حال پیشرفت و تغییر هستند».

راهکار دیگری که برنا دانش به‌عنوان فعال در عرصه ایجاد وحدت میان مردمی با ادیان و مذاهب گوناگون، ارائه می‌دهد آن است که «پیام‌های وحدت‌آفرین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را در جهان منتشر کنیم و از مسیر همین پیام‌های نغز و پرمعنا، شناخت مردم جهان را نسبت به استکبار جهانی افزایش دهیم». او در این‌باره توضیح می‌دهد: «چندین بار در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز قدس یا سایر برنامه‌ها و راهپیمایی‌هایی که در ایالت‌های مختلف در کشور آمریکا برگزار کردیم، پیام‌ها و بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری را در قالب بروشور، کلیپ تصویری و متن به مردم آمریکا ارائه دادیم. نکته جالب این است که افرادی که در این مراسم‌ها شرکت می‌کردند از دین‌ها و مذهب‌های گوناگون بودند؛ به این معنا که از شیعه و اهل تسنن گرفته تا مسیحی و یهودی و زرتشتی در این مراسم‌ها شرکت می‌کردند. همراه با ما راهپیمایی می‌کردند، علیه استکبار جهانی شعار می‌دادند و در اظهارات خود به سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) استناد می‌کردند. یا در مراسمی مانند بزرگداشت مالکوم ایکس یا تظاهرات علیه هتک حرمت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه‌وآله شرکت می‌کردند. بارها شاهد بودم که وقتی رسانه‌های آمریکایی یا سایر کشورها با آنها گفت‌وگو و مصاحبه می‌کردند، در سخنان خود به پیام‌های وحدت‌آفرین امام خمینی(ره) اشاره می‌کردند و یا از مقام معظم رهبری به‌عنوان رهبر مردم آزادیخواه جهان یاد می‌کردند؛ این در حالی است که آنها شیعه نبودند اما معنا و مفهوم حقیقی اتحاد را درک کرده بودند و همه اینها به برکت رهنمودهای علمای دینی ماست و ضرورت استفاده از این راهکار را در راستای افزایش وحدت نشان می‌دهد».

او ادامه می‌دهد: «انقلاب اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران روی داد، درس‌های بسیار بزرگ و مهمی برای مردم آزادیخواه جهان (از ادیان، فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون) دارد. اینکه می‌گویم روی انقلاب تمرکز کنیم به‌خاطر این است که قابل لمس و دیدن است. به‌نظر من آن راهی که می‌خواهیم تبلیغ کنیم خیلی مهم است. باید با چیزهایی که بتوان لمس کرد همچون نمایش‌دادن شمر زمانه، به تبلیغ مفاهیم بپردازیم. پیام‌ها و بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز به بهترین نحوه ممکن این درس‌ها و آموزه‌ها را برای مردم تبیین می‌کنند. به همین علت باور دارم که باید از طریق همین آموزه‌ها و بیانات در جهت اتحاد برادران شیعه و سنی و حتی مسلمانان و دیگر ادیان اقدام کنیم. درواقع لازم است که بر صحبت‌ها و سفارش‌های این اشخاص و چهره‌های علمی و دینی تمرکز بیشتری داشته باشیم و تلاش کنیم اینگونه شخصیت‌های انقلابی و اهداف عالی آنها را برای همه مسلمانان بازگو کنیم تا مفهوم اصلی اتحاد مسلمانان را درک کنند و بفهمند».

  • پیام وحدت از زبان خاخام‌ها و کشیش‌ها در کنار رهبران اسلامی

یکی دیگر از نکاتی که این تحلیلگر مسائل آمریکا به آن اشاره می‌کند، این است که برای جلب توجه و حضور برادران اهل سنت مناسب است که در برنامه‌هایی که به‌منظور ایجاد وحدت بین مسلمانان برگزار می‌شود، در کنار استفاده از علمای شیعی به‌عنوان سخنران، از سخنران‌ها و علمای اهل سنت نیز استفاده شود. دانش در این‌باره می‌گوید: «ما در برنامه‌هایی که به قصد ایجاد اتحاد بین مسلمانان برگزار می‌شود برنامه‌ریزی‌های منسجمی داریم و حتی برای دعوت از سخنران‌ها سعی می‌کنیم نهایت دقت را داشته باشیم تا اتحاد مسلمانان به بهترین نحوه ممکن ایجاد شده و پیام وحدت مسلمانان به بهترین وجه به مردم دنیا مخابره شود. آنطور که در تحقیقات و پژوهش‌ها برای ما مشخص شده، لازم است که برای حضور فعال شیعیان و اهل تسنن در برنامه‌های وحدت‌آفرین، در کنار سخنران‌های شیعی، از علمای اهل سنت هم استفاده کنیم. به این صورت است که مردم مسلمان از هر مذهبی که باشند، متوجه خواهند شد مراسم و برنامه‌های ما به قصد شیعه کردن برادران اهل سنت نیست بلکه تنها می‌خواهیم اتحاد امت اسلام را تقویت کرده و پیام آن را به دشمنان اسلام ابلاغ کنیم».

نکته جالب این است که برنامه‌های این جمع جوانان مسلمان در ایالات متحده آمریکا تنها به اتحاد میان مسلمانان ختم نمی‌شود بلکه آنها برنامه‌هایی برای حضور همه مردم آزادیخواه و حق طلب دارند، به‌طوری که دانش در این مورد توضیح می‌دهد: «زمانی که هتک حرمت نسبت به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله اتفاق افتاد، لازم دانستیم که مردمی از ادیان دیگر هم در مراسم و راهپیمایی‌های ضد‌استکباری حضور داشته باشند. همان روزها بود که شاهد حضور فعال و سخنران‌هایی از سوی رهبران ادیان گوناگون بودیم که این عمل شنیع را سرکوب می‌کردند. به همین منظور ما هم در برنامه‌های خود از رهبران دینی ازجمله خاخام‌های یهودی دعوت کردیم تا در مراسم ما در کنار طلبه‌های مسلمان و کشیش‌های مسیحی سخنرانی کنند. حضور اینگونه افراد دستاوردهای مهمی برای مسلمانان داشته است. به همین علت است که هنوز هم در مراسم گوناگون سعی می‌کنیم از حضور این افراد بهره ببریم».

  • ابلاغ پیام وحدت با پوستر و بنر

برای اینکه بتوانیم وحدت را میان برادران مسلمان ایجاد و تقویت کنیم لازم است که شیوه‌های مختلفی را به‌کار بگیریم. دانش که سال‌ها به‌عنوان یکی از مسئولان برگزاری مراسم‌های اعتقادی و فرهنگی در ایالات متحده آمریکا فعالیت دارد، در این‌باره می‌گوید: «بیلبوردها و تبلیغات درباره مراسمی که برگزار می‌کنیم را در محل‌های مختلفی نصب می‌کنیم. یکی از مراکز اصلی برای کار ما مسجدها هستند که با اجازه مسئولان و هیأت امنای مسجدها این کار را انجام می‌دهیم، چون می‌دانیم که شیعیان و اهل سنت در این مسجدها رفت‌وآمد دارند و تبلیغات برنامه‌ها را خواهند دید. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. قصد ما این است که افراد بیشتری را دور هم جمع کرده و وحدت علیه استکبار را بین آنها ایجاد کنیم، به همین منظور از آنجایی که یکی از مراکز پرتردد در ایالت‌های آمریکا، رستوران‌ها و مراکز غذاخوری هستند، پوسترهای زیادی در این محل‌ها نصب می‌کنیم. با جرأت می‌توانم بگویم این پوسترها به خوبی دیده می‌شوند و تعداد زیادی از افرادی که در برنامه‌ها و مراسم وحدت‌آفرین مانند روز قدس و دفاع از پیامبر اسلام صلی‌الله علیه‌وآله شرکت می‌کنند، از همین طریق با برنامه‌های ما آشنا می‌شوند». هرچند که به گفته این تحلیلگر مسائل آمریکا، فضای مجازی یکی از ابزارها برای آشنا کردن مردم با برنامه‌های اعتقادی و ایجاد اتحاد بین برادران مسلمان و همچنین میان مردمی از ادیان گوناگون است، اما نباید از توان اطلاع‌رسانی پوسترها و بیلبوردها غافل ماند.

  • نمایش وحدت جوانان مسلمان انقلابی

طبیعی است که فعالیت در جهت ابراز حقیقت و افزایش و تقویت وحدت میان مسلمانان در سرزمین آمریکا که مهد استکبار جهانی و محل تولد گروه‌های تکفیری است با مشکلات فراوانی مواجه است، چراکه آمریکا محل اصلی بر هم زدن اتحاد میان مسلمانان محسوب می‌شود تا از این طریق بتواند بر امت اسلام سلطه پیدا کند. در این شرایط است که برنا دانش به همراه تعداد دیگری از جوانان مسلمان و متعهد دست به‌کار شدند تا در مرکز اصلی چنین فتنه‌هایی، به مقابله با آن بپردازند. دانش درباره مشکلات موجود در مسیر تقویت اتحاد مسلمانان می‌گوید: «دولت آمریکا اجازه داده است که تعدادی مسجد در ایالت‌ها و شهرهای گوناگون ساخته شود اما این کار فقط برای اقامه نماز و مناسکی است که جنبه عبادی دارد و مسلمانان حق برگزاری مراسمی اعتقادی- سیاسی را ندارند. این برنامه در جهت همان هدفی است که به تعبیر امام‌خمینی‌(ره) اسلام آمریکایی نام دارد».

او ادامه می‌دهد: «زمانی که برنامه‌های اعتقادی خود را شروع کردیم، این مسجدها که تحت سلطه مسئولان آمریکایی اداره می‌شدند، اجازه نمی‌دادند برنامه‌هایی مانند روز قدس، مراسم سالگرد امام خمینی(ره) یا جشن بعثت نبی‌مکرم اسلام را برگزار کنیم اما ما برنامه‌های خود را در خانه‌ها برگزار می‌کردیم و آن را تا کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها گسترش دادیم. نکته جالب در این زمینه استقبال افرادی از شیعه و سنی از برنامه‌های ما بود. این افراد روحیه‌ انقلابی داشتند و همراهی گسترده‌ای با ما داشتند به‌طوری که توانستیم به‌راحتی برنامه‌های خود را در شهرهای دیگر آمریکا توسعه بدهیم و مردم مسلمان را به وحدت دعوت کنیم». و همه اینها در حالی بود که دانش تقریبا ۲۰ساله بود و دوستان انقلابی او همگی جوان بودند؛ «سن و سال جوانی ما باعث می‌شد تا همت کنیم و برنامه‌های وحدت‌آفرین را طوری برنامه‌ریزی و برگزار کنیم که بزرگ‌ترها آن را به پای سن کم ما نگذارند بلکه روحیه انقلابی را به آنها هم تزریق کنیم. البته در این کار هم موفق بودیم چراکه از نظر و حضور علمای دینی استفاده می‌کردیم».

با وجود این طبیعی است که فعالیت وحدت‌آفرین میان مسلمانان و اقدام‌های ضد‌استکباری در آمریکا ترس و اضطراب‌هایی را هم به همراه دارد. دانش درباره ترس از دستگیر شدن توسط دولت آمریکا می‌گوید: «آنچه در این اقدام‌ها برای ما اهمیت دارد این است که براساس رهنمودها و تأکیدات مقام معظم رهبری حرکت کنیم؛ چراکه ایشان بارها بر انقلابی‌بودن مردم و به‌خصوص جوان‌ها تأکید کرده‌اند. هر بار که برای ترویج اسلام، جمع کردن مسلمان‌ها و آگاه کردن آنها از اصل دین اقدام می‌کنیم همین مطالب را مدنظر داریم تا جوان مومن انقلابی را به دنیا معرفی کرده و با انگیزه‌های ضد‌اسلامی و تفرقه‌افکنانه آنها مبارزه کنیم».

منبع: همشهری

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار