تاریخ انتشار :

نپال

وعده نپال برای اجرای مصوبه‌های قانونی در حمایت از مسلمانان

نخست‌وزیر نپال در برنامه «سکولاریسم و مسایل مسلمانان»، توانمندسازی جامعه اقلیت مسلمانان را از طریق اجرای مصوبه‌های قانون اساسی این کشور وعده داد.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از پایگاه خبری «thehimalayantime»، «پوشیا کمال داهال»، نخست‌وزیر کشور نپال دیروز شنبه، ۲ بهمن در برنامه «سکولاریسم و مسایل مسلمانان» که توسط جبهه آزادی مسلمانان سازماندهی شده بود، گفت: اقداماتی جهت اتحاد نپال انجام داده است.
وی گفت: علی‌رغم مخالفت بعضی از مردم، اقداماتی را بر اساس مصوبات قانون اساسی این کشور در جهت متحدسازی مردم نپال و توانمندسازی مسلمانان انجام داده است.
داهال با اشاره به کمک‌های مسلمانان در توسعه نپال، افزود: همه مردم باید در اجرای قانون اساسی همکاری کنند.
یکی از رهبران سیاسی نپال نیز در این برنامه گفت: حقوق مسلمانان نپال که در حاشیه قرار گرفته است، جز با اتحاد حفظ نمی‌شود.
اعضای انجمن مدارس اسلامی نیز با اهدای یادبود به نخست‌وزیر نپال خواستار به رسمیت شناختن این مدارس در وزارت آموزش نپال و تصویب لایحه جداگانه‌ای برای اداره مدارس اسلامی شدند.
گفتنی است، قرن‌ها بود مسلمانان نپال در سایه زندگی می‌کردند اما با شورش مائوئیست‌ها بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶، این مسلمانان از زیر خاکسترها بیرون آمدند. درحقیقت این شورش‌ها بود که باعث شد حقوق مسلمانان و فرهنگ آن‌ها شناخته شود.
در سال ۲۰۰۸ و زمانی که حکومت پادشاهی در نپال برافتاد، برای اولین بار اعیاد مسلمانان در این کشور به رسمیت شناخته شد.
مسلمانان نپال عموما در منطقه بانکه در ۵۰۰ کیلومتری کاتماندو و در جایی به نام tarai زندگی می‌کنند. اما مسلمانان بیشتر در کاتماندو از ثروت و قدرت بیشتری برخوردارند.
با اینکه مشکلاتی از جمله تبعیض شدید و بی‌سوادی در میان مسلمانان به‌ویژه در میان زنان وجود دارد، اما این اقلیت در نپال به شدت در حال رشد است.
 منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار