تاریخ انتشار :

لهستان

چرا مردم لهستان نسبت به تعداد مسلمانان کشورشان در اشتباهند؟

اگرچه مسلمانان در لهستان کمتر از ۰٫۱ درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهند ولی نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد که لهستانی ها معتقدند ۷ درصد جمعیت کشورشان مسلمان هستند.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)نتایج تحقیقی که اخیرا انجام شده است نشان داد که بیشتر مردم کشورها معتقدند که جمعیت مسلمانان کشورشان بیشتر از آنچه که واقعا هست میباشد. اما لهستانی ها در این مساله سرآمده دیگر کشورها بودند. اگرچه مسلمانان تنها حدود ۳۵۰۰۰ از ۳۸  میلیون جمعیت کل کشور لهستان هستند، اما لهستانی ها معتقدند که تعداد مسلمانان در واقع ۲٫۶ میلیون نفر است. این مساله باعث میشود تا جمعیت مسلمانان لهستان به یکی از بزرگترین گروه های جمعیتی در اتحادیه ی اروپا پس از فرانسه، آلمان و انگلیس تبدیل شود.

بعلاوه لهستانی ها معتقدند که تعداد مسلمانان در کشورشان به ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۰افزایش پیدا خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی می افتاد جمعیت مسلمانان لهستان نه تنها از ایتالیا، اسپانیا و هلند بلکه از انگلستان نیز که در دهه های گذشته رشد چمشگیری داشته است نیز پیشه میگرفت. و نیز اگر روند اینگونه پیش میرفت، لهستان شاهد خیل عظیمی از مهاجران مسلمان و یا فرآیند روز افزون تبدیل دین میبود. ولی در واقع این دو پدیده بعید به نظر میرسند چرا که لهستان از ورود مهاجران جلوگیری کرده و در مورد رشد اسلام هراسی در درون مرزهای خود نیز اقدام خاصی در سالهای اخیر انجام نداده است.

اکنون لهستان یکی از همگن ترین کشورهای اروپایی از نظر دینی و نژادی است و بر اساس روند سیاسی در این کشور، این کشور به سمت تنوع کمتری در این حوزه ها در حرکت است. اما این چیزی نیست که لهستانی ها به آن معتقدند.

آمار و ارقام تعداد مسلمانان لهستان در این گزارش درست به نظر نمیرسند. اما علت این همه وحشت و هراس اخلاقی مبالغه شده در مورد مسلمانان چیست؟

با نگاه به تاریخ متوجه خواهیم شد که این یک پدیده ی معاصر است.

اسلام در لهستان

اسلام در لهستان تاریخی طولانی است که به قرن چهاردهم برمیگردد. سابقه ی دشمنی کمی نسبت به اقلیت مسلمان در این تاریخ به وجود دارد. قبل از اینکه لهستان در پایان قرن هجدهم از نقشه های اروپا محو شود، این کشور محل استقرار نزدیک به ۳۰ مسجد و مکان عبادی بود.

در آن زمان، لهستان با وجود گروه های قالب توجهی از تارتارها، یهودیان، ارمنی ها، اکراینی ها و آلمانی هایی که در کنار یکدیگر با لهستانی ها زندگی میکردند، دارای تنوع دینی و نژادی بود. پس از جنگ جهانی دوم، تنها در حدود ۱۰ درصد ساکنین مسلمان در مرزهای جدید لهستان باقی ماندند و کشور تبدیل به یکی از همگون ترین کشورهای اروپا از نظر دینی تبدیل شد.

در دوران کمونیسم، تعداد قابل توجهی از مسلمانان جهت تحصیل از کشورهای خاورمیانه به لهستان آمدند، و در نتیجه به احیایی جزیی از اسلام در این کشور کمک کردند. امروزه، در حالیکه تعداد مسلمانان لهستان کم است اما آنها ترکیبی متنوع از تاتارها، محصّلین سابق که از کشورهای عربی مهاجرت کرده و در لهستان ساکن شده اند، و نیز کسانی که جدیدا مسلمان شده اند، میباشند. متاسفانه این تاریخ طولانی اسلام در لهستان در بحث های امروزی حول محور اسلام و مسلمانان در این کشور، فراموش شده است.

چرا لهستانی ها نسبت به تعداد مسلمانان در کشورشان اطلاعات نادرستی دارند؟

مبالغه در مورد تعداد مسلمانان در لهستان با تغییرات سیاسی سالهای اخیر و شعارها و اظهارات تفرقه انداز ملی گرایانه در مورد حضور خیالی مسلمانان در این کشور،گره خورده است. انتخابات سال ۲۰۱۵ که با پیروزی جناح راست و حزب عدالت همراه بود، فضایی را در پارلمان برای اعضای جنبش ملی راست گرایان افراطی باز کرد.

سیاسیون غالبا اظهارت و احساسات اسلام هراسانه را بیان میکنند، که باعث قدرت گرفتن گروه های راست گرای افراطی شده و کمکی بود به فضایی که در آن نه تنها اسلام هراسی بلکه سایر اظهارات نفرت آمیز نیز در آن مجاز به نظر میرسید. این مساله همچنین گروه های راست گرای افراطی را که مسئولیت فعالیت های ضد مسلمانان و ضد مهاجران در سال ۲۰۱۵ در شهرهایی مانند وروتسواف،بیاویستوک که اقلیت های مسلمان در آن ساکن بودند را بر عهده داشتند، قدرت بخشید.

در حالیکه مسلمانان قبلا بعنوان یک” دشمن خارجی” و منفور بودند و معمولا در کانون حملات تروریستی در خارج از کشور و یا بوسیله ی دخالت لهستان در اشغال های نظامی عراق و افغانستان قرار داشتند، تصویر مسلمانان بعنوان یک “دیگری” کم کم به ” دشمن داخلی” که تهدیدی برای لهستان بود، تبدیل شده بود.

چالش پناهندگی به پایه گذاری این دیدگاه که مسلمانان در حال تسلط بر اروپا هستند کمک میکرد. این مساله عمدتا یک تهدید خیالی بود چرا که ورود خیل عظیم مهاجران و پناهندگان به لهستان تا کنون صورت نگرفته است. دولت جدید لهستان هم تمایلی برای بازکردن مرزهای خود به روی پناهندگان نداشته است. بنابراین لهستان ” بحران مهاجرت” را تجربه نکرده و حتی هیچگاه یک کشور عبوری هم برای پناهندگان نبوده است.

اما با این حال لهستانی ها به  شعارها و اظهارات تفرقه انداز بسیاری از رهبران این کشور درمورد ورود خیل عظیم مسلمانان اعتقاد دارند. چرا؟ بمباران رسانه ای و ترویج داستان هایی در مورد یک اشغال اسلامی، یقینا برخی از سوء برداشت ها را تغذیه کرده است. رسانه های متعددی در لهستان نسبت به این مساله تبلیغات انجام داده اند.

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی جاییکه اسلام هراسی در حال افزایش است، اقلیت های لهستان در عوض شاهد دشمنی روبه رشد کشور نسبت به تمامی اشکال “دیگری بودن” میباشند. تحقیق بر روی اسلام هراسی در لهستان تایید کرده است که رشد بی سابقه ای در احساسات ضد اسلامی که منجر به حملات علیه افراد، مساجد و مکان های مذهبی شده است، وجود داشته است.

در سالهای اخیر نیز شاهد تمرکزی خاص در برنامه های  حزب راست گرای افراطی و ضد اسلامی لیبرال بر روی زنان مسلمان بوده ایم.

در سال ۲۰۱۶ اخبار مکرر مبنی بر حملات زبانی یا فیزیکی علیه مسلمانان یا ” مردم بیگانه ” من جمله زنانی که حجاب دارند در بخش های مختلف لهستان، در رسانه ها جولان میدهند.

مقاومت در سطح مردمی

در حالیکه افرادی در دولت لهستان هستند که نسبت به رشد نگرش های ضد اسلامی انتقاد دارند، اما مقاومت اصلی در سطح اجتماع در حال وقوع است. در جامعه ی لهستان گروه های متعدد مردمی هستنند که در حمایت از اقلیت ها فعالیت میکنند.

علی رغم اعتقاد مرسوم در میان لهستانی ها، تعداد مسلمانان لهستان زیاد نیست. ولی چالش نفرت عمومی که از سوی مقامات و صاحب منصبان حمایت میشود، چالشی است که واقعی و حقیقی به نظر میرسد.

نویسنده: K & ASIA NARKOWICZ KONRAD PEDZIWIATR

مترجم: هادی قربانیار

منبع:open democracy

مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار