تاریخ انتشار :

ملانی جین تازه مسلمان انگلیسی

ما باید دلیل این که با حجاب هستیم را به دیگران توضیح دهیم

من همیشه به چیزی اعتقاد داشتم ولی دقیقاً مطمئن نبودم که اعتقادم به چیست. تمام ادیانی که با آن­ها مواجه شده بودم، در حقیقت به سؤالی پاسخ نمی­دادند. حتی به بیان واضح­ تر، پاسخ­های واضحی که به سؤالات می­دادند، پاسخ سؤالات من نبود و مرا قانع نمی­کرد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مترجم محجوبه اخوان اقدم /ملانی جین یک تازه مسلمان انگلیسی است. او روایت می­کند که چطور زمانی که برای کار به یک کشور عربی نقل مکان کرده بود با اسلام آشنا شد.

((والدین  مهربان))

فکر می­کنم که من محصول تربیت والدینم هستم. والدینم بسیار روشنفکر، مهربان هستند. آن­ها همواره به من آموزش داده­ اند تا نسبت به هیچ­کس به خاطر دین، فرهنگ، رنگ پوست یا هر چیز دیگر تبعیض قائل نشوم. به نظرم این مبنا باعث شد تا من تحقیق کنم و تبدیل به فردی که امروز هستم، بشوم.

زمانی که مردم مرا در حالی که با حجاب هستم ، به خصوص افرادی که از گذشته مرا می­شناختند، می­بینند. واکنش بسیاری از آن­ها این است: ((اوه، نگاه کن او با یک مرد مسلمان ازدواج کرده­ است.))یا (( اوه، نگاه کن او چه شکلی شده است! او باعث خجالت است. او مورد ظلم قرار گرفته است.))

بسیاری از مردم با من درباره وضع ظاهری­ ام صحبت می­کنند. آن­ها تصور می­کنند که به درخواست همسرم این طور لباس می­پوشم و یا این که از روی اجبار این کار را انجام می­دهم.

به نظر من شما هنگامی که حجاب دارید یک بینش خاصی دارید و دلیل پوششتان را نیز می­دانید. دلیل حجاب داشتن شما فرد دیگری نیست، به خاطر خودتان و خداوند این کار را انجام می­دهید. این دلیل انتخاب حجاب است و نه درخواست فرد دیگری.

این رفتار کاملاً خنده­ دار است. روزی برای کوتاه کردن مو به آرایشگاه رفته بودم.در حالی که حجاب داشتم وارد آرایشگاه شدم و بعد روسری ام را برداشتم تا آرایشگر موهایم را کوتاه کند. آرایشگر گفت: ((می­بینم که شما متأهل هستید))پاسخ دادم: (( بله))  او ادامه داد:((من فکر می­کنم که شما با یک فرد محلی ازدواج کرده­ اید.))

او فکر می­کرد که چون با یک فرد محلی ازدواج کرده­ ام، از من خواسته شده تا با حجاب باشم. این مثالی است از تعصبی که افراد نسبت به حجاب دارند. مردم معمولاً فکر می­کنند که شما مجبور به داشتن حجاب هستید تا این­که فکر کنند که شما به خاطر اسلام و انتخاب خودتان این کار را انجام می­دهید.

 

امّا من از خودم شروع می­کنم. فکر می­کنم که ما باید دلیل این که با حجاب هستیم را برایشان توضیح دهیم. نباید نگاهی تحقیر آمیز به آن­ها داشته باشیم. مردم به یادگیری علاقه­ مند هستند، شروع من نیز این گونه رقم خورد. اگر مردم مرا تحقیر نمی­کردند، من امروز به این­جا نرسیده بودم. من عقیده دارم که به عنوان یک مسلمان ما باید زمانی را برای توضیح این مسئله به افراد اختصاص دهیم.

((در دبی))

اوایل زمانی که به دبی آمدم، انتظار خاصی نداشتم. این تنها یک سفر کاری بود و هیچ دلیل دیگری نداشت. من به فرهنگ آن­جا بسیار علاقه­ مند بودم ولی هیچ قصد دیگری جز کارم نداشتم.

کمی پس از سفر به دبی تغییر کردم. وقتی از انگلستان حرکت کردم، تصوراتی درباره­ ی این­که مسلمانان چگونه هستند و کشورهای اسلامی چطور مکان­هایی هستند، داشتم. امّا آنجا کاملاً با انتظاراتم متفاوت بود. برداشت من از اسلام و مسلمانان با آنچه قبلاً هنگام زندگی در انگلستان تصور می­کردم کاملاً فرق داشت.

متأسفانه افراد فکر می­کنند که اسلام به معنای اعمال فشار بر روی زنان است. آنچه که به من درباره­ ی اسلام گفته شده بود، تنها محدود به نحوه­ ی پوشش زنان بود و این­که مردان چطور با همسرانشان برخورد می­کنند. اما آشنایی من با محمود (همسرم) عکس دانسته­ های مرا نشان داد.

در تاریخ اسلام زنان تحصیل­کرده و تاجر بسیاری وجود دارد. حضرت خدیجه (س) اولین همسر پیامبر (ص) یک زن تاجر بود. امّا در انگلستان داستان اسلام و مسلمانان طور دیگری بیان می­شود.

من همیشه به چیزی اعتقاد داشتم ولی دقیقاً مطمئن نبودم که اعتقادم به چیست. تمام ادیانی که با آن­ها مواجه شده بودم، در حقیقت به سؤالی پاسخ نمی­دادند. حتی به بیان واضح­ تر، پاسخ­های واضحیکه به سؤالات می­دادند، پاسخ سؤالات من نبود و مرا قانع نمی­کرد.

وقتی با اسلام آشنا شدم، همان زمانی بود که برای کار به دبی رفته بودم، درباره­ ی چیزهایی یاد گرفتم که مرا به اسلام علاقه ­مند می­کرد. فهمیدم که در اسلام سؤال پرسیدن اشکالی ندارد. هر سؤالی که می­پرسید حتماً جوابی برایش وجود دارد. در حالی که در سایر ادیان شما باید بدون هیچ پرسشی ایمان بیاورید، که این مسئله مرا راضی نمی­کرد.

در اسلام همه چیز بسیار عالی است. همه چیز به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته­است. این همان چیزی است که مرا درباره­ ی پذیرش اسلام متقاعد کرد.

گروه ترجمه سایت رهیافتگانمحجوبه اخوان اقدم

اشتراک گذاری :


  1. فاطمه گفت:

    عالی بود

آخرین اخبار