تاریخ انتشار :

اندونزی

وهابیت در قالب برنامه های فرهنگی در حال نفوذ در اندونزی است

کارشناس اهل کشور اندونزی ضمن تشریح بافت دینی و فرهنگی در کشور اندونزی، از خطر نفوذ وهابیت در این کشور گفت و ابراز داشت که وهابی ها با ترفندهای گوناگون به دنبال نفوذ در بخش های مختلف این کشور برآمده اند و شعارهای ضدشیعی را نیز جرو برنامه های تبلیغاتی خود قرار داده اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) کشور اندونزی از جمله کشورهای اسلامی است که با وجود تعدد مذاهب مختلف در آن، مردم با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما با ظهور پدیده وهابیت در این کشور و اتهام زنی این گروه به شیعیان اندونزی فضای اختلاف و شیعه هراسی را در این کشور ترویج می کنند.

در همین راستا فبری نوران فارغ التحصیل ادبیات عرب از دانشگاه اندونزی و در رشته ادیان ابراهیمی از جامعه المصطفی پیرامون بافت جمعیتی و دینی و گرایشات جوانان اندونزی به مذهب با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت.

آشنایی با بافت دینی و اجتماعی اندونزی

لطفا در ابتدا در خصوص بافت جمعیتی کشور اندونزی و دین های رسمی در این کشور توضیح دهید؟

حکومت اندونزی دارای ۶ دین رسمی شامل اسلام،کاتولیک مسیحیت، و مسیحیت پروتستان،هندو، بودا و کنفوسیسم هست. این کشور حدود ۲۵۰ میلیون جمعیت دارد و تقریبا ۸۷ درصد از کل جمعیت مسلمان هستند و بقیه ادیان به ترتیب کاتولیک،پروتستان،هندوئیزم، بوداییزم و کنفوسیسم طرفدارانی در اندونزی دارند.

دین ها یا عقاید و مکاتب دیگر هم در کشور اندونزی هستند اما تعداد آنها کم و محدود هست که می توان به یهودیت، سیک، احمدیه و دیاناسایه اشاره کرد.

در اندونزی بیشتر مسلمانان سنی مذهبند و پیرو فقه شافعی و اشعری مسلک هستند؛ از کل مسلمانان حداقل تعداد دو میلیون نفر شیعه هستند. شیعیان اندونزی امامیه هستند. البته من از اینکه آیا زیدیه و یا اسماعیلیه هم در اندونزی طرفدارانی دارد یا خیر اطلاع زیادی ندارم.

خطر توسعه اندیشه وهابیت در میان جوانان اندونزی

در چند ماه گذشته خبرهای مختلفی از تحرکات وهابیت در اندونزی شنیده ایم. وضعیت وهابیت در آن دیار چگونه است؟

وهابیت هم در اندونزی وجود دارد و برای افزایش پیروان خود تلاش می کند. تشخیص جمعیت وهابیان در کشور من یک مقدار سخت هست چراکه آنها بدون آنکه نامی از خود ببرند به دنبال نفوذ در بدنه جامعه هستند. و به همین طریق، مخاطبان خود را فریب می دهند.

نحوه تبلیغات وهابیت چقدر است و چقدر در اندونزی نفوذ دارند؟

تبلیغات وهابیت خیلی شدید است. آنها در مدارس و حتی در سازمان های دولتی نفوذ کرده اند. وهابی ها خیلی فعالیت دارند، آنها بودجه های زیاد دارند و هزینه می کنند ، از سوی دیگر برنامه های فرهنگی تهیه و اجرا می کنند و مردم را به مجالس و محافل خودشان دعوت می کنند.

وهابی ها هر وقت که درباره ایران یا سوریه بحث شود شروع به اتهام زنی و تمسخر می کنند ومی گویند که شیعه دشمن اهل سنت است. از سوی دیگر وهابی ها یک تبلیغاتی به راه انداختند که می گویند شیعیان اندونزی یک خطر برای حکومت رسمی کشور هستند و مدام این ایده را تبلیغ و ترویج می کنند.

هجوم وهابیت به جایی رسیده که ما را در ردیف حزب پی کا ال قرار می دهد. این یک حزب کمونیستی اندونزی بود که قصد شورش علیه حکومت را داشته است،  البته این حزب خیلی وقت پیش از بین رفته است اما تبلیغات وهابی ها اینقدر زیاد و قوی شده که گاهی برخی مردم عوام نیز باور دارند که شیعیان یک شورشی علیه حکومت رسمی کشور خواهند کرد در حالی که این ها، نسبتهای دروغ است که وهابیت به شیعه می دهد و از همین رو لازم است که اطلاع رسانی صحیح در این باره صورت بگیرد.

وهابیت چه استفاده ای از شرایط موجود در اندونزی برای تحقق اهداف خود می کند؟

موسسات اسلامی و همچنین مدارس اسلامی از سال های پیش در اندونزی تاسیس شده اند ، باتوجه به  اینکه مردم ما نسبت به دین تمایل دارند وهابیت از این فرصت استفاده کرده است و تبلیغات خود را شروع کردند و سعی در جذب مردم جذب کردند.

جملاتی مانند «بازگشت به سنت سلفی» در میان عوام مردم مطرح می شود. که از یک طرف ظاهرا شعار خوبی است ولی در عمل، ایده های وهابی گری را دنبال می کنند و همچنین شعارهای ضدشیعی مانند «شیعه منحرف است» را در میان تبلیغات خود قرار می دهند. و از ظرفیت شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک برای تبلیغاتِ خود بهره می گیرند.

اوضاع فرهنگی در کشور اندونزی

بانوان اندونزی در زمینه تقید به حجاب اسلامی چه وضعیتی دارند و میزان آشنایی بانوان با حجاب اسلامی چقدر است؟

حجاب در کشور من در حد زیادی رعایت می شود. بانوان مسلمانی که پای بند به دین هستند حجاب اسلامی را رعایت می کنند. در مدارس اسلامی تمام دختران باید با حجاب حضور داشته باشند. در بعضی مدارس دولتی و خصوصی فقط در روز جمعه باید حجاب اسلامی بپوشند.

البته متاسفانه برخی از مردم ما به ویژه آنهایی که در روستا و شهرهای دور زندگی می کنند نسبت به معارف اسلامی اطلاع زیادی ندارند و ممکن است تقید کامل نداشته باشند در عین حال آنهایی که حجاب اسلامی دارند ومی دانند اهمیت حجاب چیست تعدادشان زیاد است. کسانی که مقید به حجابند  می دانند اسلام دستور می دهد حجاب باید رعایت شود و پایبند به حجاب اسلامی می شوند و آن را رعایت می کنند.

البته این را هم باید بگویم که در این چند سال اخیر حجاب در اندونزی یک مد شده است. دختران دنبال حجاب هستند اما طوری حجاب می پوشند که با مد سازگار باشد.آنها نیازمند به حجاب هستند ولی حقیقت و اهمیت حجاب اسلامی  را نمی دانند. البته دختران و بانوانی هم هستند که کاملا با حجابند و حجاب اسلامی را همراه با متانت و شأن یک زن مسلمان رعایت می کنند و حقیقت و اهمیت حجاب را نیز درک می کنند.

عمده مردم تحت تاثیر تهاجم فرهنگی قرار نمی گیرند

تاثیر تهاجم فرهنگی غرب بر روی جوانان اندونزی چگونه است؟

شاهدیم که تهاجم فرهنگی از سوی غرب نسبت به تبلیغات وهابیت شدتش کمتر است. خود مردم اندونزی نیز می فهمند که اسلام در زندگیشان اهمیت دارد .درست است که مردم نمی توانند همه احکام اسلامی را در زندگی خودشان اجرا کنند اما حرمت و اهمیت دین اسلام در دلشان جایی دارد.

در کل مردم اندونزی تمایل به دین داری دارند ومی فهمند که غرب تاثیرات منفی در زندگی آنها گذاشته است. به همین خاطر می گویم که شدت تهاجم فرهنگی غرب خیلی دیده نمی شود، اما کسانی هستند که اثر پذیر از تهاجم غربی شدند.

 

 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار