تاریخ انتشار :

اردن

امان؛ آماده استقبال از برنامه‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام

شهر امان، پایتخت اردن که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای عربی در سال ۲۰۱۷ نام گرفته است، از هفته آینده میزبان ویژه‌برنامه‌های متعدد فرهنگی در این زمینه خواهد بود.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از روزنامه «Jordan Times»، نبیه شقم، وزیر فرهنگ اردن در جشن خاتمه فعالیت‌های کویت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۶، گفت: انتخاب امان به خاطر تاریخ و تمدن غنی این شهر از زمان ظهور اسلام است.

وی افزود: امان همواره دروازه‌ای برای صلح و سرزمین عشق و آرامش بوده است.

وزیر فرهنگ اردن افزود: کشور ما میزبان آرامگاه‌های شخصیت‌های اسلامی و نیز اصحاب حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) است.

وی با اشاره به ترمیم مسجدالاقصی و قبه‌الصخره از دهه ۱۹۲۰ تا به امروز توسط اردن گفت: از زمان آغاز پادشاهی هاشمی در اردن، امان نقش مهمی در جهان اسلام بازی کرده است.

شقم افزود: کلیسای مقبره مقدس و مقبره عیسی مسیح(علیه السلام) نیز با کمک شخصی ملک عبدالله، پادشاه اردن در حال انجام است.

امان پرچم پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای عربی را از کویت دریافت کرد و از تجربه‌های موفق پایتخت‌های فرهنگی پیشین برای برگزاری این برنامه بهره خواهد برد.

در سال ۲۰۱۷ شهر سنار سودان نیز به مناسبت میزبانی دهمین کنفرانس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی، به همراه امان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای عربی نام گرفته است.

همچنین شهر مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای آسیایی غیر عرب و کامپالا، پایتخت اوگاندا پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای آفریقایی است.

پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ از سوی سازمان آیسسکو در جریان اجلاس سال ۲۰۱۰ آیسسکو در باکو انتخاب شدند.

هر کدام از این شهرها تلاش می‌کنند در این سال‌ها ضمن احیای میراث اسلامی و برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگ غنی اسلامی خود را معرفی کنند.

برای مشاهده پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام تا سال ۲۰۲۵ اینجا کلیک کنید

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار