تاریخ انتشار :

گاردین،

گاردین: فکر می‌کنید از هر صد نفر چند نفر در کشور شما مسلمان هستند؟

نتایج یک نظرسنجی‌ بین‌المللی حاکی از آن است که در کشورهای اروپایی مردم تعداد مسلمانانی را که در این کشورها زندگی می‌کنند را بسیار بیش از واقع قلمداد می‌کنند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان به نقل از گاردین، نظرسنجی «ایپسوس موری» پژوهشی است که در سال جاری بر روی چهل کشور صورت گرفته و فاصلۀ بین تصوّرات مردم با واقعیت را مورد سنجش قرار داده است. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که مردم فرانسه بیش از باقی کشورها، جمعیت فعلی و آتی مسلمانان را بیش از واقع برآورد می‌کنند.


میانگین برآورد مردم فرانسه آن است که ۳۱درصد جمعیت این کشور (یعنی تقریباً از هر سه نفر یک نفر) مسلمان هستند. حال آن که براساس پژوهش‌های مؤسسۀ پیو، جمعیت مسلمانان فرانسه در سال ۲۰۱۰، ۷/۵درصد یا از هر سیزده نفر یک نفر بوده است.

علاوه بر این، فرانسوی‌ها بیشتر از باقی کشورها جمعیت آتی مسلمانان در سال ۲۰۲۰ را بیش از واقع برآورد کرده‌اند. متوسّطِ پیش‌بینی‌های مردم فرانسه آن است که ظرف چهار سال آتی، مسلمانان ۴۰درصد جمعیت این کشور را تشکیل خواهند داد؛ این یعنی تقریباً پنج برابر تخمین مؤسسۀ پیو که ۸/۳درصد بوده است.

فرانسوی‌ها تنها کسانی نیستند که دچار چنین تصوّرات غلطی‌اند؛ مردم ایتالیا، آلمان و بلژیک نیز حدس می‌زنند که بیش از یک پنجم جمعیت کشورشان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، حال آن که در واقع این رقم در ایتالیا ۳/۷درصد و در بلژیک ۷درصد است. همچنین هر سه کشور نسبتِ جمعیت مسلمانان را در سال ۲۰۲۰ بسیار بیش از واقع پیش‌بینی کرده‌اند.

پاسخ مردم به این سؤال که: فکر می‌کنید از هر صد نفر چند نفر در کشور شما مسلمان هستند؟


مردم بریتانیا جمعیت فعلی مسلمانان را ۱۵درصد تلقّی می‌کنند؛ یعنی سه برابر جمعیت مسلمانان در این کشور در سال ۲۰۱۰ و دربارۀ جمعیت مسلمانان در سال ۲۰۲۰، فاصلۀ تخمینشان از واقعیت، از این هم بیشتر است (۲۲درصد در مقایسه با واقعیت که ۶درصد است).

در ایالات متّحده میانگین برآوردها این است که از هر شش نفر یک نفر مسلمان است، در حالی که طبق بررسی مؤسسۀ پیو، رقم واقعی از هر صد نفر یک نفر است. پیش‌بینی این رقم برای آینده نیز از رقم واقعی فاصلۀ بسیار زیادی داشت.

پاسخ مردم به این سؤال که: به سال ۲۰۲۰ فکر کنید، فکر می‌کنید از هر صد نفر در کشور شما، چند نفر مسلمان خواهند بود؟

میانگین برآورد مردم استرالیا آن است که ۱۲/۵درصد جمعیت کشور را مسلمان شکل می‌دهند، در حالی که رقم صحیح ۲/۴درصد است. تخمین آنها در مورد آینده نیز این است که جمعیت مسلمانان ۲۱درصد جمعیت کلّ کشور را تشکیل خواهد داد، حال آن که تخمین صحیح ۳درصد است.

همچنین در این نظرسنجی بررسی شده بود که نگرش مردم نسبت به موضوع سقط‌جنین، هم‌جنس‌گرایی و روابط جنسی پیش از ازدواج چگونه است. از مردم پرسیده شد که چه درصدی از جمعیت این کارها را به لحاظ اخلاقی قابل‌قبول می‌دانند.

مردم هلند در مورد هر سه سؤال از همه غلط‌تر پاسخ دادند؛ آنها گمان می‌کنند که نرخ مخالفت مردم‌ با سقط‌جنین ۳۷درصد است، در حالی که در حقیقت تنها ۸درصد مردم سقط‌جنین را به لحاظ اخلاقی امری غیرقابل‌قبول می‌پندارند. و در حالی که تنها ۵درصد مردم هلند شخصاً معتقدند که روابط جنسی پیش از ازدواج یا هم‌جنس‌گرایی به لحاظ اخلاقی غیرقابل‌قبول است، افراد پاسخ داده بودند که به ترتیب ۳۴درصد و ۳۶درصد مردم این گونه فکر می‌کنند.

این نظرسنجی در شرف انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت گرفته بود و لذا ضمن آن از افراد پرسیده شده بود که گمان می‌کنند پیروز انتخابات چه کسی باشد. به جز سه کشور، در باقی کشورها پاسخ‌دهندگان پیروز انتخابات را هیلاری کلینتون عنوان کرده بودند. کشورهایی که دونالد ترامپ را برندۀ انتخابات می‌دانستند روسیه، صربستان و چین بودند.

منبع:دین آنلاین-جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار