تاریخ انتشار :

مالزی

جشنواره «فرهنگ و هنر اسلامی» با حضور ایران در مالزی

چهارمین جشنواره «فرهنگ و هنر اسلامی»، ۱۱ آذرماه با حضور هنرمندان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در شهر «پوتراجایا»ی مالزی آغاز به کار کرد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین دوره از جشنواره فرهنگ و هنر اسلامی با شعار منسوجات باشکوه جهان اسلام، ۱۱ آذرماه با حضور مقامات مالزیایی، سفرا و کارداران کشورهای اسلامی در مالزی و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر از برخی کشورهای اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهر پوتراجایا، پایتخت سیاسی مالزی برگزار شد.

339530_249
در این مراسم که مرضیه افخم، سفیر و علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران و برخی از مقامات سفارتخانه‌های کشورهای شرکت‌کننده حضور داشتند، داتوک سری حاجی هاشم اسماعیل، رئیس نهاد اجرایی منطقه فدرال پوتراجایا در سخنرانی خود با اشاره به توسعه فرهنگ و هنر اسلامی در سده‌های نخستین اسلام، گفت: هنر و فرهنگ نقش مهمی در توسعه یک تمدن بزرگ ایفا می‌کنند.

وی در ادامه، بیان کرد: از آنجایی‌که منسوجات بخش‌های مختلف و مهمی از زندگی انسان‌ها از جمله خانه‌سازی، پوشاک، تزئینات و بسته‌بندی کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شعار امسال این فستیوال نیز با تأکید بر منسوجات شکل گرفته است.

رئیس نهاد اجرایی منطقه فدرال پوتراجایا پس از آیین گشایش در حالی که توسط سفیران ایران و کویت همراهی می‌شد از غرفه‌ ایران (صنایع دستی و نقاشی هنرمندان ایرانی و گوهرتراشی و زیورآلات سنتی) و برنامه گروه موسیقی سنتی کشورمان نیز، دیدن کرد.
در بخشی از این نمایشگاه، ۱۲ مجموعه از آثاری هنری و صنایع دستی نفیس کشورهای شرکت‌کننده و مالزی در معرض دید عموم قرار دارد. در بخش دیگر نیز، ۷۰ غرفه میزبان صنایع دستی، منسوجات و آثار هنری شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی است و برنامه‌های فرهنگی از جمله موسیقی سنتی و اسلامی نیز در حاشیه آن، اجرا می‌شود.
در حوزه‌های مختلف این جشنواره، رایزنی فرهنگی ایران با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با دعوت از فعالان عرصه فرهنگی و هنرهای سنتی ایرانی با حضور فعال در این فستیوال تلاش دارد که دستاوردهای هنری و فرهنگی اسلامی ایران‌زمین را به مخاطبان خود معرفی کند.
هیأت ۱۴ نفره ایرانی شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر اسلامی پوتراجایا به سرپرستی حسین چاقمی، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم حضور یافته‌اند.

فاطمه قلیچی، از تهران در بخش پته‌دوزی، نسرین کاردانی، از استان اصفهان در بخش سرمه‌دوزی و پته قلم‌کاری، حور بی بی جمالزاده، از استان سیستان و بلوچستان در بخش سوزن‌دوزی و رودوزی‌های سنتی، غلامحسین الطافی، از تهران در بخش خط نقاشی، ریحانه ترکان، در بخش گوهرتراشی و نیما ساعی، در زیور آلات سنتی (هر دو از اصفهان) آثار هنری خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده‌اند.
گروه موسیقی سنتی «مهر» از کرمانشاه نیز با خوانندگی کوروش تیمورزاده، تار نوازی آرشام خرسندپور، کمانچه‌نوازی یونس پاک‌نژاد و تنبک‌نوازی حمید مقدم نیز در روز نخست و مراسم افتتاحیه این جشنواره با اجرای زیبای خود میزبان هنردوستان مالزی و داتوک سری حاجی هاشم اسماعیل، رئیس نهاد اجرایی منطقه فدرال پوتراجایا بود.
علاوه ‌بر حضور ایران در بخش مجموعه فرهنگی که در آن فرش ایرانی و همچنین، برخی دیگر از آثار هنرمندان ایرانی به نمایش درآمده است، تصویر بزرگی از بازار فرش اصفهان هم سالن اصلی برگزاری جشنواره را تزیین کرده است، در بخش غرفه‌ها نیز هنرمندان چیره‌دست صنایع دستی از استان‌های مختلف کشورمان فعالانه حضور دارند.
بنابر اعلام این خبر، چهارمین جشنواره فرهنگ و هنر اسلامی در سال ۲۰۱۶ میلادی تا ۱۵ آذرماه با حضور هنرمندان و نمایندگان فرهنگی و هنری کشورهای مختلف از جمله کشورهای ایران، مالزی، عمان، ازبکستان، کویت، برونئی، اندونزی، عربستان، چین، بنگلادش، ترکیه و تونس دایر خواهد بود.

ma2_302643-1

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار