تاریخ انتشار :

تایلند،

شیخ‌الاسلام در تایلند؛ مشاور پادشاه در امور مسلمانان

نهاد شیخ‌الاسلامی در تایلند، پیشینه‌ای بیش از ۴۰۰ سال دارد و شیخ‌الاسلام در تایلند، در واقع مشاور پادشاه در امور مسلمانان و به نوعی رهبر رسمی جامعه مسلمانان تایلند محسوب می‌شود.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مقام شیخ‌الاسلامی در تایلند، در واقع مشاور پادشاه در امور مسلمانان و به نوعی رهبر رسمی جامعه مسلمانان تایلند محسوب می‌شود؛ بنابراین ارتباط و آشنایی با شیخ‌الاسلام و همکاری با دفتر شیخ‌الاسلام در فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با جامعه مسلمانان تایلند، از اهمیت و تأثیر قابل توجهی در روند انجام وظایف و مسئولیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه مخاطبان مسلمان دارد.

333876_789
نهاد شیخ‌الاسلامی در تایلند، پیشینه‌ای بیش از ۴۰۰ سال دارد. بنیانگذار آن، شیخ احمد قمی (۱۵۴۳-۱۶۳۱ میلادی) تاجر و عالم دینی ایرانی بود که در عهد سلطنت سلسله صفویه به تایلند وارد شد و به سرعت پله‌های ترقی و نزدیکی به دربار و خانواده سلطنتی را پیمود و خود پس از جلب اعتماد پادشاه وقت (پراچائو سونگدام)، به عنوان نخستین مقام اعظم دربار در امور مسلمانان یا همان شیخ‌الاسلام (چولا راج مونتری) منصوب شد که در عین حال مشاورت پادشاه بود و همزمان، وزارت تجارت خارجی را نیز در اختیار خود داشت.

تا سال ۱۹۳۴ (که سیزدهمین و آخرین  شیخ‌الاسلام شیعه به روش سنتی و پیشین منصوب شد)، منصب شیخ‌الاسلامی به صورت موروثی در خاندان شیخ احمد از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شد و بر اساس انتصاب از سوی پادشاه صورت می‌گرفت. ۱۳ شیخ الاسلام منتسب به خانواده شیخ احمد به همین ترتیب متصدی این مقام سلطنتی بوده‌اند. از سال ۱۹۴۵ و با تصویب قانون حمایت از اسلام، تأسیس مرکز اسلامی تایلند به ریاست شیخ‌الاسلام (چولا راج مونتری) و شوراهای اسلامی ایالتی پیش‌بینی شد و بر اساس اصلاحات ۱۹۴۸، ساز و کار جدیدی برای انتخاب شیخ‌الاسلام، مبتنی بر آرای اعضای مجلس ملی اسلامی و اعضای کمیته‌های اسلامی ایالتی (در ۳۸ ایالت مسلمان‌نشین تایلند)، طراحی شد و شکل گرفت. طبیعتاً به دلیل وجود جمعیت و مراکز بیشتر برای اهل سنت تایلند، شیخ‌الاسلام‌های شانزدهم به بعد و تا به امروز از میان علمای اهل سنت گزینش و برای دریافت حکم انتصاب به پادشاه معرفی می‌شوند.
شیخ‌الاسلام‌های چهاردهم و پانزدهم نیز هر چند مستقیماً توسط پادشاه منصوب شده‌اند؛ ولی آنها نیز به دلیل مصالحی که شاید دارابودن جمعیت بیشتر در جامعه مسلمانان، توسط مسلمانان سنی مذهب جنوب کشور (که از اهمیت استراتژیک برای دولت مرکزی برخوردار بوده است)، مهم‌ترین آنها باشد، از میان علمای اهل سنت، منصوب شده‌اند.
در حال حاضر شیخ عزیز پیتاک کٌوم پول، هجدهمین شیخ‌الاسلام تایلند و پنجمین شیخ‌الاسلام از اکثریت اهل سنت است (که بر اساس سیستم انتخابی توسط مراکز اسلامی کشور انتخاب و به پادشاه معرفی می‌شوند) و از سال ۲۰۱۰ به این مقام منصوب شده است.
دیدار رایزن فرهنگی با شیخ الاسلام تایلند
بنا بر این گزارش، جلسه معارفه و دیدار  محمدرضا زینلی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با شیخ عزیز پیتاک کٌوم پول، شیخ‌الاسلام تایلند در دفتر کار شیخ‌الاسلام برگزار شد.
زینلی در آغاز این دیدار با اشاره به شرایط کنونی جهان اسلام و ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی و نیز مسلمانان مقیم در سایر کشورها، بر لزوم پرهیز از خشونت و تفکرات تکفیری در داخل امت اسلامی تأکید کرد و مقابله با جبهه صهیونیسم در قالب یک امت واحده را تنها راه نجات جوامع اسلامی از بلایا و مصیبت‌هایی که در حال حاضر دامن‌گیر امت اسلامی در بسیاری از نقاط جهان شده است، برشمرد.
وی همچنین با تأکید بر جامعیت و فراگیری چتر حمایت و رهبری شیخ‌الاسلام نسبت به همه مسلمانان تایلند اعم از شیعه و سنی، بر ضرورت توجه و نگاه پدرانه و همسان وی و مجموعه مجلس مسلمانان تایلند و دفتر شیخ‌الاسلام نسبت به همه مذاهب و فرق اسلامی، تأکید کرد.
در ادامه عزیز پیتاک کوم پول، شیخ‌الاسلام تایلند، درباره وضعیت و شرایط فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران و همچنین رایزن فرهنگی کشورمان سؤالاتی مطرح کرد که به تمامی آنها پاسخ داده شد.
وی سپس سؤالاتی در خصوص شرایط تجاری و بازرگانی میان دو کشور و کالاهای تایلندی مورد نیاز و علاقه ایران مطرح و در ادامه اظهار کرد: چنانچه در این زمینه کمک و پشتیبانی لازم باشد آماده حمایت از روابط بازرگانی دو کشور در حد توانایی‌ها و حوزه مسئولیت‌های خود هستیم.
در ادامه، تمایل رایزنی فرهنگی ایران به مشارکت و حضور طرفین در برنامه‌های مذهبی و دینی از قبیل اعیاد اسلامی و سمینارها و مناسبت‌های دیگر دینی مطرح و در عین حال علاقه ایران به سفر شیخ‌الاسلام تایلند به جمهوری اسلامی به عنوان رهبر مسلمانان تایلند بیان شد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار