تاریخ انتشار :

ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده‌اند

چه کسی اولین نفر وارد جهنم می‌شود؟

اسلام، اولین مکتبی است که زن را به عنوان مسئله مهم زندگی و متمّم حیات انسانی در مسائل اجتماعی و اخلاقی و قانونی خود جا داده است

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  اسلام، اولین مکتبی است که زن را به عنوان مسئله مهم زندگی و متمّم حیات انسانی در مسائل اجتماعی و اخلاقی و قانونی خود جا داده است. درست در همان موقعی که دنیا در آتش جهل و ستم می‏‌سوخت، و جوامع مختلف بشری گرفتار انحراف‌های گوناگون بوده‏‌اند، گروهی از افراد زن را معبود خویش و جمعی او را حیوانی می‏‌پنداشتند و هر گونه تعدّی را بر او روا می‏‌داشتند؛ پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) برای خاتمه بخشیدن به انحراف‏‌ها، کجی‏‌ها و کج‌روی‏‌ها، پندارهای غلط و و تجاوزات از جانب خداوند متعال مبعوث شد و بر روی غلط‏ های بشری خط بطلان کشید و راه‏‌های فضیلت و رستگاری را به او نشان داد.

 

حضرت زهرا

 

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) در حدیثی فرمودند: چندان جبرئیل از سوی خدای متعال درباره زنان سفارش کرد که خیال کردم جز در صورت ارتکاب زنا، طلاقش جایز نباشد.

 

ایشان باز می‌فرمایند: بهترین مردان شما کسی است که برای زنان و دخترانش بهتر باشد.

 

مردی که همسرش را بیازارد، نماز و هیچ کار خیری از او پذیرفته نیست‌ و اولین کسی است که وارد آتش دوزخ خواهد شد.

 

حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم‌تر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده‌اند.

 

امیرالمؤمنین‏ علی (علیه السلام) فرمود: آنها (زنان) نزد شما امانت‌های خدا هستند، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید.

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود: یکی از اخلاق پیغمبران این است که نسبت‏ به‏ همسرانشان محبت دارند.

 

روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر منزل حضرت علی (علیه السلام)وارد شد و خطاب به ایشان فرمودند: ای علی! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه‌ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقراست و چنین مرد خدمتکار به همسر، از دنیا بیرون نمی‌رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.

 

منابع:

مکارم اخلاق طبرسی به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام، شرح نراقی

دلال الامامه و کنزالعمال، ج ‌۷، ص ۲۲۵

مستدرک جلد ۲ ص ۵۵۱

بحار جلد ۱۰۳ ص ۲۳۶

ایسنا

اشتراک گذاری :


  1. باسلام بسیار عالی بود .سایت هشدارنیوز رو ببینید ونظر دهید ممنون

آخرین اخبار