تاریخ انتشار :

چرا بعضی از دعاها برآورده نمی شود؟

خدا گاهی دعا را به شکلی دیگر برآورده می کند، ممکن است بلایی را از فرد دور کند، و یا دعای او را با چیز خوب دیگری (نه دقیقا آنچه فرد دعا کرده است) برآورده سازد. مهم این است که بدانیم خدا چیزی از آینده می داند که ما نمی دانیم.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  انسان درست زمانی که احساس می کند که از دعا کردن خسته شده است باید بیشتر به درگاه خداوند دعا کند، از خدا به صورت مکرر بخواهد زیرا که او قادر مطلق است.

به عنوان انسانهای معتقد به خداوند، می دانیم که خدا بزرگتر از هرچیزی است که بتوان تصورش را کرد.و کسانی که به او اعتقاد دارد بسیار نزدیک است و به درخواست کنندگان درگاهش پاسخ می دهد.خدا همه رازها، رویاها و آرزوهای ما را می داند و هیچ چیز از نظر او پنهان نیست. او قادر و حکیم است.

پس با این وجود چرا بعضی دعاها بی جواب می ماند؟

این سوالی است که در ذهن خیلی از  مسلمانان تاکنون شکل گرفته است.

اگر دعا نامناسب و یا گناه آلود باشد، خدا آن را اجابت نمی کند.اگر دعا کردن با لحنی شاکی و گاهی با فریاد  صورت پذیرد، ممکن است خدا آن را برآورده نسازد .یکی دیگر از مواردی که موجب اجابت نشدن دعا می شود این است که مال حرام و خوردنی ها و آشامیدنی ها و پوشاک حرام فرد دعا کننده را فرا گرفته باشد و بدون اینکه از این گناهان دوری کند از خداوند انتظار داشته باشد که دعا و خواسته اش را برآورده کند!

“تذکرات مهم”

حضرت محمد (صل الله علیه و آل و سلم) فرمودند: خداوند از هر خطا و اشتباهی به دور است و فقط دعاهایی که در آن درخواست گناه نباشد را برآورده می کند.

او به پرهزگاران امر فرمود که دستوراتی که به پیامبر داده شده عمل کنند.

“ای پیامبران از چیزهای پاکیزه و خوش (خوراک هایی که خدا حلال کرده است) بخورید و کارهای شایسته کنید که من به کارهایی که می کنید آگاهم” (مومنون آیه ۵۱)

“ای کسانی که ایمان آورده اید، از چیزهای پاکیزه که روزی شما کرده ایم بخورید و اگر خدا را می پرستید، سپاس او را به حا آورید” (بقره آیه ۱۷۲)

پیامبر اکرم (ص)میفرمایند: کسی که مسافت زیادی را طی کرده و آشفته و خاک آلود شده است در همان حال رو به آسمان کرده و خدا خدا کند اما خوراک و آشامیدنی اش حلال نباشد، پس چگونه انتظار دارد که دعایش برآورده شود؟

این شرح فردی است که در شرایطی دعا می کند که احتمال می دهد که آن برآورده شود اما کسی که در طول زندگی اش خود را محدود به خوردن و آشامیدنی های حلال نکرده است، دعایش برآورده نمی شود.

photo_2016-11-17_21-43-26

نکته مهم دیگر در اجابت دعا، عجول نبودن است. دعا کننده نباید از دعا کردن دست بکشد و هرگز نگوید: من همیشه دعا میکنم ولی خدا حرفهای من را نمی شنود و جواب دعاهای من را نمی دهد.اتفاقا درست زمانی که احساس می کند که از دعا کردن خسته شده است باید بیشتر به درگاه خداوند دعا کند، زیرا که او قادر مطلق است و همه پیشامد ها و رفع مشکلات به دست اوست. باید در دعا کردن صادق و ثابت قدم ماند.

هرگز به خدا نگویید “اگر می توانی من را ببخش، به من محبت کن اگر می شود. او را صاحب عزم و تصمیم بدان. هیچ کس خدا را به انجام کاری مجبور نمی کند.

مهم است بدانیم که پاسخ دعا دقیقا آن چیزی نیست که انتظارش می رود. خداوند ممکن است حاجت دل فردی را سریع بدهد. گاهی دعاها به سرعت اجابت می شوند. اما گاهی دعا را به شکلی دیگر برآورده می کند، ممکن است بلایی را از فرد دور کند، و یا دعای او را با چیز خوب دیگری (نه دقیقا آنچه فرد دعا کرده است) برآورده سازد. مهم این است که بدانیم خدا چیزی از آینده می داند که ما نمی دانیم.

“جنگ بر شما مقدر شد، در حالی که آن را ناخوش می پندارید. شاید چیزی را ناخوش بدارید که درآن خیر شما باشد و شاید چیزی را دوست داشته باشید و برایتان ناپسند افتد. خدا می داند و شما نمی دانید” (بقره آیه ۲۱۶)

گاهی خداوند دعای فرد را برای روز مبادا نگه می دارد.دعا قدرتی نامحدود دارد، می تواند چیزهی زیادی را تغییر دهد و این از مهمترین وجوه پرستش خداست که هرگز نباید ایمان خود را درباره اش از دست بدهیم. دعا کردن ما نشان می دهد که ما محتاج خداوند هستیم و او قادر است که همه کار را انجام دهد. او می دهد و می گیرد اما اگر به خدا کاملا اعتماد کنیم، می دانیم که قضا و قدرش حکیمانه است.

دعا کنید و صبور باشید، خداوند آن را به بهترین شکل و در بهترین زمان برآورده می سازد. هرگز امیدتان را ازدست ندهید، هرگز از درخواست کردن از او دست نکشید و بیشتر و بیشتر دعا کنید. برای داشتن چیزهای خوب در این دنیا  و در آخرت دعا کنید. دعا اسلحه مومن است.

“دعایش را مستجاب کردیم و او را از اندوه رهانیدیم و مومنان را اینچنین می رهانیم” (انبیاء آیه ۸۸)

“و دعای کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند اجابت می کند، و از فضل خویش آنان را افزون می دهد و کافران را عذابی سخت است” (شوری آیه ۲۶)

 رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) زهرا قاراخانی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار