تاریخ انتشار :

زیمبابوه

«زیمبابوه اسلامی» در آینده‌ای نه چندان دور

گسترش روزافزون اسلام در کشور آفریقایی زیمبابوه به دلیل موضع مثبت اسلام در برابر آزادی مذهب و اصل تساوی افراد، اسلامی‌شدن این کشور را در آینده‌ای نه چندان دور امکان‌پذیر ساخته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه خبری «africanexponent»، اعتقاد اسلام به برابری و وجود آزادی مذهبی در زیمبابوه دو عاملی هستند که در گسترش اسلام در این کشور طی سال‌های اخیر نقش مهمی داشته‌اند و اکنون می‌توان تعداد زیادی از زیمبابوه‌ای‌ها را دید که با ردای اسلامی برای ادای نماز به مساجد می‌روند و به یادگیری قرآن می‌پردازند.
322557_180

اسلام از سال ۱۸۷۰ میلادی از طریق مهاجرت مسلمانان زنگبار به زیمبابوه راه یافت و اکنون دو درصد از جمعیت ۱۵ میلیون نفری این کشور مسلمان هستند.
این رقم گرچه خیلی قابل توجه به نظر نمی‌رسد، اما در کشوری که مسیحیت دین غالب است، این رقم چشمگیر به نظر می‌رسد.
رشد اسلام توجه خیلی از مردمان زیمبابوه را به خود جلب کرده و عده‌ای را بر‌ آن داشته است تا در این مورد هشدار دهند و عده‌ای نیز آن را به عنوان یک واقعیت بپذیرند.

عوامل تسریع گسترش اسلام در زیمبابوه:

ـ جوانان تحصیلکرده مسلمان
به عقیده کارشناسان اجتماعی، در گذشته مسلمانان در زیمبابوه دور از اجتماع و در انزوا به اصول اسلام عمل می‌کردند اما در سال‌های اخیر با وجود جوانان تحصیل‌کرده مسلمان، این دین به سرعت در حال گسترش است.
ـ دسترسی آسان به کتب اسلامی و تحصیلات رایگان
دلیل دیگر سرعت رشد اسلام در این کشور افزایش دسترسی به کتب اسلامی است. همچنین وجود فرصت‌های تحصیل رایگان علوم اسلامی برای مسلمانان و غیرمسلمانان زیمبابوه و کشورهای همسایه منجر به افزایش تعداد اسلام‌آورندگان شده است.
در حال حاضر ۱۳ سفارت خارجی متعلق به کشورهای اسلامی در زیمبابوه هر سال برای ادامه تحصیل دانشجویان مسلمان در خارج از کشور بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند.
ـ آزادی عقیده
قانون اساسی زیمبابوه بر آزادی تبلیغ دین تأکید دارد و این مسئله به مسلمانان این امکان را داده است تا آزادانه در سراسر این کشور به‌ویژه در مناطق روستایی به تبلیغ اسلام بپردازند.
واکنش دولت و مردم زیمبابوه در برابر رشد اسلام:
مردم و حکومت زیمبابوه برداشت‌های متفاوتی نسبت به رشد اسلام در این کشور دارند. در گذشته مقامات دولتی شامل رئیس‌جمهور بیانیه‌های زیادی را علیه مسلمانان صادر کرده‌اند که یکی از آن‌ها ممنوعیت استفاده مسلمانان از رسانه‌های دولتی برای انجام تبلیغات بود.
همچنین اقدامات تروریستی در خاورمیانه و کشورهای غربی وضعیت مسلمانان این کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده و منجر به افزایش گفتمان اسلام‌هراسی در بین مردم زیمبابوه شده است.
یکی از دلایل اسلام‌هراسی مردم زیمبابوه تصور غلط آن‌ها در مورد داعش و مرتبط دانستن آن‌ها با اسلام است؛ امری که توسط رسانه‌ها القا می‌شود.
تبلیغ رسانه‌ها و نمایش صحنه‌های قتل و ترور و اعمال جنایتکارانه گروه‌های تروریستی توسط رسانه‌ها و مرتبط کردن آن‌ها با اسلام سبب شده مردم زیمبابوه در برابر ساخت مدارس اسلامی جدید موضع گرفته و علیه آن اعتراض کنند.
با وجود این، مردم زیمبابوه آنچنان درگیر بحران اقتصادی هستند که کمتر به مسایل سیاسی توجه می‌کنند و اکثریت مسیحی نیز اغلب طرفدار هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بوده و به‌راحتی برادران و خواهران مسلمان را می‌پذیرند.
آینده دینی زیمبابوه:
با توجه به نبود اتحاد میان مسیحیان زیمبابوه، عدم اعتماد آن‌ها به کشیش‌ها و بدبینی نسبت به آن‌ها و وجود کلیساهای متعدد با مکاتب متفاوت، دین اسلام در حال پیشی گرفتن از دین متزلزل مسیحیت در این کشور است.
با روند رو به رشد اسلام در این کشور، اسلامی شدن اکثریت مردم آن همانند کشورهای مالاوی و زامبیا دور از انتظار نیست و شاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کشور اسلامی زیمبابوه باشیم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار