تاریخ انتشار :

مرکز اسلامی هامبورگ

گردهمایی فدراسیون جمعیت های شیعی در آلمان ( IGS )

گردهمایی جمعیت های شیعی آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گردهمایی جمعیت های شیعی آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

در این همایش­ که با تلاوت آیاتی از کلام­ الله مجید آغاز گردید، حجت السلام والمسلمین خلیل زاده، رئیس هیئت مدیره فدراسیون جمعیت­ های شیعه آلمان طی سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از فعالیت­های اخیر این فدراسیون پرداختند.

4b5fefcbaa1bedd434495753b8eea33e_854

در بخشی از این همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر رمضانی، رئیس هیئت علمای این فدراسیون، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان در ابتدا با تسلیت ایام اسارت اهل بیت (ع)، ضمن تقدیر و تشکر از حضور روحانیون و نمایندگان مراکز مختلف شیعی، این جلسات را یکی از فرصت های مناسب برای مرور و بررسی وظایف IGS و نیز ساختار تشکیلاتی این مجموعه بیان نموده و افزودند: لازم است در این جلسات هر چند وقت یکبار وظایفی که بر عهده IGS  و نیز اعضاء قرار داده شده مورد بررسی قرار گیرد. این فدراسیون باید هر روز انسجام بیشتری پیدا کرده و عملکرد و نگاه تشکیلاتی به این مجموعه باید تقویت گردد. باید تلاش شود که در حوزه تشکیلاتی به طور تشکیلاتی عمل شود وقتی انسان عضو یک تشکیلات می شود باید تابع قوانین و مقررات آن تشکیلات نیز باشد، وقتی اتنتخابات بر اساس رای اکثریت است همه اعضاء مجموعه باید به رای اکثریت احترام بگذارند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت میان مسلمانان و نیز شیعیان افزدند: مبنای این فدراسیون احترام و تبعیت از مرجعیت شیعه است، مرجعیتی که در ایران و عراق وحدت مسلمانان را به عنوان یک راهبرد و باور برای امت اسلام معرفی می نماید. فعالیت های این مجموعه باید مخلصانه و مجاهدانه، به صورت منظم و تشکیلاتی و با نگاه خدمت به مکتب اهل بیت (ع) باشد. اعضای IGS اعم از عرب، ترک، پاکستانی، ایرانی، افغانستانی، آلمانی و … باید با همفکری ، همدلی و همزبانی با توجه به تکلیف شناسی و وظیفه شناسی و بدون توجه به ملّیت ها در صدد معرفی فرهنگ غنی شیعه و ایجاد پیوند و همدلی در بین مراکز شیعه باشند. این مسئولیت اجتماعی به عنوان یک امانت الهی امروز در اختیار اعضای کنونی و بعدها به دیگران سپرده می شود.

این مجموعه در سالهای اخیر فعالیت های بسیاری در بخش های مختلف از جمله ساختار IGS ، فضای آموزشی و پژوهشی، شبکه سازی کردن فعالیت های این فدراسیون، بخش جوانان، بخش بانوان، فعالیت در فضای مجازی و رسانه ها و .. انجام داده است که امیدواریم روز به روز شاهد گسترش و افزایش این فعالیت ها در حوزه های مختلف دینی، فرهنگی، آکادمیک و سیاسی باشیم.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش به برخی از مشکلاتی که امروزه مسلمانان بالاخص در غرب با آن  مواجه هستند اشاره نموده و افزود: شرایط موجود، در برخی از کشورها، شرایط مناسبی برای مسلمانان نیست. در برخی از کشورها مانند دانمارک و انگلستان و دیگر کشورها احزاب سیاسی ضد دینی و البته بیشتر ضد اسلامی تشکیل شده است. اینگونه احزاب یک نوع هراسی را در جامعه ایجاد می کنند و آن را به اسلام نسبت می دهند و در صدد گسترش اسلام هراسی و قداست زدایی هستند. توهین به مقدسات، کاریکاتور توهین به پیامبر (ص) و … از فعالیت های این گروهها می باشد که در این زمینه باید جوانان بالاخص در فضای مجازی برای دفاع از اسلام و معرفی اسلام ناب، شخصیت پیامبر اکرم (ص) و انمه معصومین (ع) با کمک علماء و متخصصین دین فعالیت کنند.

متاسفانه در رسانه ها و فضای مجازی به شکل گسترده بر علیه اسلام فعالیت می شود و حتی در مراکز آکادمی و علمی نیز این تلاش صورت می گیرد. برخی از موسسات پروژ ه هایی دارند که در صدد هستند اثبات نمایند که قرآن برای زمان پیامبر (ص) بوده است و مخاطبان قرآن و پیامبر (ص) اعراب بوده اند، در حالیکه زبان قرآن زبان فطرت و عقل است و برای بشریت در همه زمانها و مکانها می باشد.

موضوع دیگری که اخیرا در آلمان در فضای مجازی برای ایجاد تفرقه بین مذاهب مطرح گردید تفاوت قرآن شیعیان با قرآن سایر مسلمانان است. در حالیکه قرآن شیعیان در کشورهای مختلف هیچ فرقی با سایر مذاهب ندارد و همه مسلمانان و علمای مشهور شیعه و سنی معتقد به عدم تحریف قرآن می باشند. البته شیعیان معتقد هستند که تفسیری از قرآن کریم به ترتیب نزول و شأن نزول وجود دارد که در نزد حضرت ولی عصر (عج) است و آلبته آن را هنوز کسی ندیده است و چاپ هم نشده است.

یکی دیگر از مشکلات جامعه امروزی بوجود آمدن جریان تکفیری است. امروزه دشمنان اسلام با مدیریت پنهان و قوی و حمایت از جریان تکفیری در صدد تشدید جنگ بین مذاهب هستند. تا چند سال پیش موضوع جنگ بین شیعه و سنی مطرح می شد و امروزه یک جریان خطرناک تکفیری بوجود آمده است که نشات گرفته از تفکرات ابن تیمیه است. جریان وهابیت و سلفی تکفیری جهادی یک فرقه سیاسی بوده و ارتباطی به مذاهب ندارد و از سوی علمای شیعه و سنی رد شده است.

امروزه متاسفانه در غرب و حتی در شرق تلاش می کنند که این نگاه را منتقل کنند که نجات دهنده بشریت دین نیست و می خواهند ایده جدیدی را ارائه دهند و عناوین دیگری مانند معنویت را مطرح می کنند ولی معنویتی که در آن دین، خدا و قرآن نیست.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود از فدراسیون جمعیتهای شیعی آلمان IGS به عنوان یک تشکل مهم و تاثیرگذار برای ترویج فرهنگ غنی شیعه و نیز استیفای حقوق شیعیان در آلمان یاد کرده و برخی از وظایف مهم این فدراسیون را این چنین برشمرد:

۱٫ ارائه تبیین عقلانی از مکتب اهل بیت (ع) با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات  ۲٫ تقویت معنویت. با برپایی و گسترش برنامه های مذهبی و فرهنگی مانند قرائت دعای کمیل و … ۳٫ پاسخگویی به شبهات خصوصا در فضای مجازی . بالاخص جوانان باید با کمک علماء دین برای پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی فعالیت کنند. ۴٫ توجه به فعالیت های زیربنایی. برگزاری همایش های مذهبی مانند همایش غدیر و .. بسیار مناسب است ولی باید در کنار آن روی کارهای زیربنایی مانند عقاید و اخلاق جوانان کار شود. تقویت بنیان های عقیدتی و معنوی جوانان بسیار مهم است. ۵٫ تقویت هماهنگی، هم دلی و هم زبانی بین مراکز . ۶٫ فعال کردن هر چه بیشتر بخش جوانان با برنامه ریزی و کادرسازی ۷٫ فعال نمودن بخش بانوان . اگر بخش بانوان تقویت شود، حوزه خانواده رشد می یابد و مسئله خانوده به عنوان بنیان جامعه تقویت می شود. ۸٫ صدور بیانیه برای مناسبتهای مهم درباره مسائل اسلام و مسلمانان

3c031428148e3308c65dc7388d8b5045_486

e09bdbd260eb7872667aab80a5331ed5_607

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار