تاریخ انتشار :

شیخ غازی حنینه

مهربانی و همکاری؛ دو اصل قرآنی در سبک زندگی اسلامی

خداوند متعال در آیه ۲۹ سوره فتح و آیه ۲ سوره مائده، «مهربانی» و «همکاری براساس تقوا و نیکوکاری» را دو اصل مهم برای تحقق سبک زندگی اسلامی و سعادتمندشدن انسان در زندگی دنیوی و اخروی می‌داند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «شیخ غازی حنینه»، از علمای برجسته اهل سنت در شهر «صیدا»(جنوب لبنان) و رئیس جریان تقریبی «النهضه» این کشور  پیرامون ارائه الگویی مناسب برای سبک زندگی با تکیه بر ارزش‌ها و معارف قرآنی سخن گفت.
وی افزود: عمل به دستورات و احکام قرآن و پیاده‌کردن تعالیم این کتاب الهی می‌‌تواند منشأ سعادتمندی انسان در دنیا و آخرت باشد و یکی از اصولی که انسان با تکیه بر آن می‌تواند احساس سعادت و رضایت در دنیا کند، این است که همیشه در نظر داشته باشد که خداوند متعال در سختی‌ها و مشکلات، پناهگاه و حامی وی خواهد بود و فقط باید از ذات مقدس الهی طلب یاری و کمک کند.

302951_290
سنت نبوی(ص)؛ هدایتگر انسان به‌سوی سبک صحیح زندگی
شیخ غازی حنینه تصریح کرد: خداوند متعال در طول تاریخ، پیامبرانی را برای راهنمایی و ارشاد انسان‌ها مبعوث کرد که آخرین آن‌ها حضرت محمد(ص) است. نبی مکرم اسلام، الگو و نمونه اصیل قرآنی و اسلامی است که سنت ارزشمند ایشان هادی ما به سمت سبک زندگی صحیح است.
وی اضافه کرد: انسان همواره نیاز دارد که کسی راه درست را به وی نشان دهد و او را راهنمایی و ارشاد کند، بنابراین خاتم الانبیاء، محمد مصطفی(ص) فرستاده‌ای از سوی خداوند متعال است که انسان‌ها را به سمت ذات حق تعالی دعوت کرد و تعالیم و سنت گران‌بهای ایشان همچنان هدایتگر ما به سوی سبک زندگی قرآنی و نور است.
دو اصل قرآنی در سبک زندگی اسلامی
شیخ حنینه در تبیین شاخصه‌ها و لازمه‌های تحقق سعادتمندی که قرآن به آن‌ها اشاره کرده است، گفت: خداوند متعال در آیه ۲۹ سوره فتح می‌فرماید: «…رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ …»(.. با همدیگر مهربانند…)، بنابراین یکی از اصول تحقق سعادتمندی، اصل مهربانی است. اصل دوم که خداوند در آیه ۲ سوره مائده به آن اشاره کرده: «….وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ …» (و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید)، همکاری مبتنی بر تقوا و نیکوکاری است.
این عالم اهل‌سنت لبنان، در رابطه با تهاجم فرهنگی غرب گفت: هر ملت، روش، قانون، فرهنگ، آداب و رسوم خاص خود را برای زندگی دارد و بر همین منوال، کشورهای عربی اسلامی نیز آداب، رسوم و سبک زندگی خاص خود را دارند که ساختار جامعه اسلامی براساس این اصول شکل می‌گیرد، البته وقتی در رابطه با جامعه اسلامی صحبت‌ می‌کنیم، به این معنا نیست که غیرمسلمانان را در این جامعه نادیده بگیریم و یا بخواهیم آن‌ها را از این جامعه خارج کنیم، بلکه برعکس است، غیرمسلمانان در عصرها و دوره‌های مختلف تاریخی در کنار مسلمانان و در فضای مسالمت‌آمیز در جوامع اسلامی زندگی کرده‌اند.
شیخ غازی حنینه تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی، انسان فقط بنده خدا است و برای احدی بندگی نمی‌کند، انسان در این فرهنگ هر چه دارد، از خدا دارد و تلاش می‌کند از این دارایی‌ها در راه رضایتمندی خداوند استفاده کند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که فرهنگ اسلامی ناب که نبی مکرم اسلام برای ما به میراث گذاشته است، بر همین اصول و مبانی صحیح استوار است.
تأکید اسلام بر گشاده‌رویی مسلمانان در استقبال از غیرمسلمانان
وی در ادامه گفت: در دین مبین اسلام، فرد مسلمان باید با روی گشاده از تمامی انسان‌ها و پیروان سایر ادیان و فرهنگ‌ها استقبال و به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، صلح و مهربانی با یکدیگر دعوت کند.
رئیس جریان تقریبی «النهضه» لبنان عنوان کرد: فرهنگ اسلام، جهان پیرامون خود را دشمن نمی‌پندارد بلکه معتقد است که هر آنچه که خداوند خلق کرده، برای منفعت و خدمت به مخلوقات است و براساس آموزه‌های ناب اسلامی، مسلمانان باید با جامعه بشری با مهربانی و محبت رفتار کنند و این همان اصولی است که انبیا و رسولان الهی نیز بر آن تأکید کرده‌اند.
وی در ادامه این گفت‌وگو به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که نشانگر فرهنگ مهربانی و محبت یک مسلمان است و گفت: پیامبر اسلام(ص) در حدیثی می‌فرماید: «هذا جبل أحد یحبنا و نحبه»(کوه احد، ما را دوست دارد و ماهم آن را دوست داریم).
کشتار و آواره‌کردن مردم مغایر با ارزش‌های اسلامی است
این عالم اهل سنت لبنان گفت: سیاست تعامل، همکاری و کمک به یکدیگر از آموزه‌های ارزشمند در فرهنگ اسلامی است که نسل‌های آینده امت اسلام نیز باید براساس این آموزه‌ها رشد و پرورش یابند، اما سیاست قتل و کشتار، بی‌خانمان‌سازی و دور کردن مردم از محل زندگی خود، از فرهنگ و قانون اسلام نیست، بلکه همان فرهنگ غربی است که جهان پیرامون خود را قبول نمی‌کند و فردگرا و خودپسند است.
شیخ حنینه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره آیاتی که در زندگی روزمره بیشترین توجه وی را جلب می‌کند، گفت: آیاتی از کلام وحی که بیشترین اشاره را به اصول همکاری، برادری و مهربانی دارند، از جمله آیه ۲ سوره مائده «….وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ …» (و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید) بیشترین آیاتی هستند که در زندگی فردی مورد توجه من هستند.
وی گفت: خداوند متعال در آیه ۶۲ سوره أنعام خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «…هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ» که در حقیقت خداوند از طریق این آیه می‌خواهد به مسلمانان یادآوری کند که مهربانی، همکاری و ایستادگی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای تحقق وحدت و پیروزی است. هر مسلمان، به طور طبیعی فردی ضعیف است، اما هنگامی که یک جامعه را تشکیل بدهد و برادری و وحدت خود را حفظ کند، نیرومند و قوی خواهد بود.
رئیس جریان تقریبی «النهضه» در رابطه با اصل برادری که در دین اسلام بسیار بر آن تأکید شده است، گفت: خداوند عزوجل در آیه ۱۰ سوره حجرات می‌فرماید: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»(در حقیقت مؤمنان با هم برادرند) که مفهوم این آیه کاملا واضح و روشن است و نیازمند هیچ تفسیر و تأویلی نیست، چرا که تمام مسلمانان می‌توانند درک کنند که ما به‌عنوان یک امت مسلمان، همگی برادریم.
وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز در این زمینه می‌فرمایند: «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» (کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و کسی که صدای مردی بشنود که فریاد کمک‌خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست) که این حدیث نیز مؤید این مسئله است که مسلمانان باید اصل برادری و کمک به یکدیگر را از اصول مهم در زندگی خود بدانند.
شیخ غازی حنینه با اشاره به این که خودپسندی و فردگرایی به دور از شأن و رفتار یک مسلمان است، گفت: ما باید در بسیاری از امور و مسائل، با یکدیگر همکاری و مشورت کنیم و با ارائه ایده‌ها و طرح‌های مناسب برای پیاده‌سازی احکام و دستورات قرآن در زندگی اجتماعی تلاش کنیم.
وی در بخش دیگری از این‌ گفت‌‌وگو به رشد روافزون فن‌آوری‌های جدید و وسایل ارتباط جمعی گریزی زد و گفت:  ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که از تکنولوژی‌های زیادی که دستاورد عقل و تفکر انسان است، بهرمند هستیم.  اما باید از این فن‌آوری در جهت مثبت و درست و برای گسترش مفاهیم قرآن و آموزه‌های این کتاب الهی استفاده کنیم، همچنین از طریق این فن‌آوری‌های نوین، قرائت صحیح آیات همراه با رعایت احکام تجوید را به علاقه‌مندان آموزش دهیم.
این عالم اهل سنت لبنان با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره آل‌عمران «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ…»(شما بهترین امتى هستید که براى مردم پدیدار شده‏‌اید به کار پسندیده فرمان مى‏‌دهید و از کار ناپسند بازمى‌دارید و به خدا ایمان دارید….) گفت: خداوند مسلمانان را به‌عنوان بهترین امت برشمرده، اما بهترین بودن مشروط بر این است که ما شهروندان و مردمی مصلح باشیم، علاوه بر اینکه باید صالح باشیم. زیرا شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، خود باید صالح باشد.
وی در پایان با اشاره به اهمیت خانواده در یک جامعه گفت: خانواده‌ای که از جوانان مؤمن و پایبند به دین تشکیل شده باشد، فرزندان سالم و خالی و از عقده و نفرت و به‌دور از جنجال‌های خانوادگی پرورش می‌دهد که اساس و ریشه یک جامعه را سالم نگه خواهند داشت.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار