تاریخ انتشار :

باميبول ادوليادج

پادشاه بودایی پدر مسلمانان تایلند بود

«بامیبول ادولیادج»، پادشاه بودایی تایلند که اخیرا درگذشت، روابط حسنه‌ای با مسلمانان داشت و نسبت به خواندن مفاهیم قرآن ابراز علاقه می‌کرد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ادولیادج که بودایی بود، حدود ۲ هفته قبل در تایلند درگذشت. وی علاقمند به قرآن بود و روابط خوبی با مسلمانان داشت؛ این در حالی است که تعداد مسلمانان در این کشور بسیار کم بوده و ۹۳ درصد مردم آن بودایی هستند.

jamnewsimage16343549
درخواست ترجمه قرآن به زبان تایی
در سال ۱۹۶۲ کنسول وقت عربستان در تایلند در دیداری با پادشاه، یک جلد کلام‌الله مجید با ترجمه انگلیسی به پادشاه اهدا کرد،  بعد از آن که وی آن را مطالعه کرد، خواستار ترجمه قرآن کریم به زبان تایی شد تا مردم با مفاهیم موجود در قرآن آشنا شوند. در همان سال «تووان سو وان سات»، شیخ‌الاسلام وقت، در مراسم سالگرد تاج‌گذاری در کاخ حضور داشت. پادشاه مستقیما از شیخ‌الاسلام خواست قرآن را به زبان تایی ترجمه کند تا مورد استفاده محققان و پژوهشگران تایی قرار گیرد. این نشانه علاقه و احترامی بود که پادشاه به اسلام و مسلمانان داشت.
هرگاه شیخ‌الاسلام بخشی از ترجمه قرآن را به پایان می‌رساند و به محضر پادشاه می‌‌رفت، او همیشه نسبت به خواندن مفاهیم قرآن ابراز علاقه می‌کرد و خواستار اتمام هر چه سریع‌تر ترجمه قرآن به زبان تایی بود. سپس از حال و اوضاع مسلمانان جویا می‌شد و از مشکلات آنها در کشور سؤال می‌کرد.

دستور به توزیع قرآن در سراسر کشور
در سال ۱۹۶۸ میلادی مصادف با شروع چهاردهمین قرن نزول قرآن کریم، تمامی کشورهای اسلامی آن  سال را جشن گرفتند. کشور تایلند نیز هر چند از کشورهای اسلامی نیست، ولی به احترام قرآن، در مراسم مولود‌النبی با حضور پادشاه و ملکه به عنوان میزبان و افتتاح‌کننده مراسم، آن سال را جشن گرفت. در این مراسم، اولین نسخه کامل قرآن با ترجمه تایی، به پادشاه، هدیه داده شد. پادشاه دستور داد تا به تمامی ارگان‌های دولتی، مساجد و مدارس سراسر کشور یک نسخه ارسال شود تا مورد تحقیق و پژوهش علاقمندان قرار گیرد.

سخنرانی پادشاه درباره قرآن
در این مراسم پادشاه این‌گونه سخنرانی کرد:
«قرآن و آموزه‌های آن نه فقط برای مسلمانان است؛ بلکه یک آموزه کلی و جهانی است که محققان و اندیشمندان از آن استفاده و به زبان‌های گوناگون جهان ترجمه کرده‌اند. باعث خوشحالی و خرسندی است که شما عزیزان، زحمت به خرج داده و این کتاب مقدس را به زبان تایی ترجمه کرده‌اید. حال فرصت خوبی برای محققان و اساتید دانشگاه‌هاست که در مورد اسلام تحقیق کنند، چون تا قبل از این به دلیل ناآشنایی با زبان عربی به دشواری می‌توانستیم به مفاهیم قرآن دست یابیم. حال در آینده شاهد درک متقابل دیگر ادیان  کشور، نسبت به اسلام و مسلمین خواهیم بود.
همان‌طور که می‌دانیم ادبیات عرب بسیار پیچیده و دشوار است، پس ترجمه متون و مفاهیم سنگین قرآن بدون این‌که اشتباه مفهومی ایجاد شود، بسیار سخت است و من این کار شما مترجمین را، تحسین و حمایت می‌کنم».

پدر مسلمانان تایلند
پادشاه فقید، پدر مسلمانان تایلند بود و درباره آنان گفته بود: مسلمانان پیرو کتاب مقدس قرآن هستند که با اصول اخلاقی، معنوی و حقوقی جامعه بشری در نحوه صحیح‌زیستن طراحی و معرفی شده است. به همین خاطر است که مسلمانان همیشه از قشر موفق و سربلند جامعه بوده و هستند. اگر شخصی مطالب قرآنی را درک و با آن آشنایی بیابد و از رهنمودهای موجود در قرآن استفاده کند، مسیر صحیح‌زیستن و انسانیت را به طور کامل پیدا خواهد کرد. قرآن آن‌قدر آموزنده است که می‌توان از آن به عنوان راهنمای اداره مسائل اقتصادی اجتماعی کشور استفاده کرد.

استقبال از پادشاه با وجود بارش شدید باران
پادشاه همه ساله در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به مناطق مرزی جنوب تایلند سفر می‌کرد. این مناطق به دلیل همسایگی با کشور مالزی از مناطق مسلمان‌نشین است. پادشاه هر سال در شهر «ناراتیوات» با مسلمانان منطقه دیدار می‌کرد تا از اوضاع آنها مطلع شود. اعضای شورای اسلامی منطقه، شورای مساجد و مسلمانان بومی منطقه از شهرهای یالا، ناراتیوات، پتانی و ستون همگی به استقبال پادشاه می‌آمدند . هرچند در برخی از بازدیدها در منطقه باران شدیدی می‌بارید؛ اما علاقه مردم به دیدار با پادشاه به آنها اجازه نمی‌داد که به خانه‌های خود باز گردند. در یکی از سفرهای پادشاه به این مناطق، به وی اطلاع دادند در مقصد باران شدیدی می‌بارد و مردم نیز در زیر باران، در انتظارش هستند. او دستور داد که به مردم اطلاع دهند که او از این گونه انتظار ناراضی است و از آن‌ها خواست تا در زیر ساختمان‌ها و سایه‌بان‌ها به انتظار بایستند.

به دلیل همسایگی این شهرها با کشور مالزی، بیشتر مردم منطقه به زبان مالایو صحبت می‌کنند. همین باعث می‌شد وقتی پادشاه از مردم سؤالی در مورد وضعیت زندگی و درآمد آنها می‌کرد، آنها از ترس آن که نتوانند به زبان رسمی جواب پادشاه را بدهند و این امر، بی‌احترامی تلقی شود، سکوت اختیار می‌کردند و لبخندی به پادشاه می‌زدند. پادشاه که متوجه موضوع شد، از آنها خواست به زبان محلی خود صحبت کنند  تا مترجم برای او ترجمه کند.

رفع مشکلات کشاورزان مسلمان
بازدید از نزدیک و دیدن مناطق سبب می‌شد پادشاه از مشکلات منطقه آگاه شود. در این مناطق، مشکل کم‌آبی در مزارع، خاک ناسالم  و نامناسب برای کشاورزی از مهم‌ترین مشکلات بود. کشاورزان همه ساله محصولات کمی به دست می‌آوردند و محصولات زیادی از دست می‌دادند. همین مسائل در مورد دامداری منطقه هم جریان داشت. پادشاه با بررسی خاک منطقه و آب و هوا، گیاهانی را از دربار به منطقه معرفی کرد تا با کاشتن آن‌ها خاک مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست بیاورد همچنین نحوه پرورش ماهی و دامداری صحیح را به اهالی منطقه آموخت. حیواناتی را به آنها هدیه داد تا با تکثیر نژاد از آن‌ها استفاده شود.

بازدید از مساجد و مدارس و مکان‌های مقدس مسلمانان نیز یکی از اهداف همیشگی سفر بود. هر گاه از مسجدی بازدید می‌کرد، با هزینه شخصی خود به آن مسجد کمک مالی می‌کرد. همچنین مدارس اسلامی منطقه به طور مداوم از طرف پادشاه مورد حمایت  قرار می‌گرفتند. در بخش کمک‌های پزشکی نیز پزشک‌های داوطلب دربار به طور دائمی در منطقه حضور داشتند و اگر بیماری، نیازمند به درمان جدیدی بود به هزینه دربار به شهرهای نزدیک و بیمارستان‌های مجهز فرستاده می‌شد.

در سال ۱۹۹۰ میلادی، پادشاه کاخ «وانگ کای کانگ وون» واقع در شهر «هواهین» را به عنوان اقامتگاه جدید خود اختیار کرد. در این منطقه در نزدیکی شهر پچبوری نیز عده‌ای از مسلمانان زندگی می‌کردند. این منطقه یکی از مناطق مورد بازدید همیشگی پادشاه بود.

دستور به صدور سند برای مسجد «نورالاحسان»
در شهر «شاآم» واقع در نزدیکی شهر «پچبوری» مسجدی وجود داشت به نام مسجد نورالاحسان که بیشتر مسلمانان آن‌ برای کسب و کار از مناطق دیگر کشور به آنجا مهاجرت کرده بودند، مساحت مسجد ۱۶۰۰ متر مربع بود و فاقد سند رسمی. در یکی از بازدید های پادشاه از این مسجد، امام مسجد این موضوع را با پادشاه در میان گذاشت و از او خواست برای صدور سند رسمی، دستوری به مقامات مربوط بدهد. پادشاه پذیرفت و نه تنها  دستور به صدور سند داد؛ بلکه دستور داد۸  هزار متر مربع دیگر به سند اضافه کنند تا جزء محدوده مسجد شود.
از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد پادشاه به طور مداوم از مسجد «نورالاحسان» بازدید و در هر بازدید با هزینه شخصی خود به مسجد کمک مالی می کرد، او می‌گفت با این هدف به مسجد کمک مالی می‌کنم تا در آن مدرسه اسلامی تأسیس شود.

بازسازی مسجد با حمایت مستقیم پادشاه
در سال۱۹۹۶  میلادی ساختمان قدیمی مسجد نورالاحسان نیاز به بازسازی داشت. امام مسجد در نامه‌ای به پادشاه از او اجازه خواست تا در محیط وقف‌شده، مسجد جدید بسازد، وی نه تنها از این خواسته استقبال کرد بلکه مبلغ ۱۰۰ هزار بات(واحد پول تایلند) نیز به مسجد هدیه داد تا بودجه اولیه برای ساخت و ساز شود. به همین دلیل امام مسجد اختیارات کامل مسجد را به پادشاه واگذار کرد و می‌توان گفت که این یکی از اولین مساجدی است که در تایلند با حمایت مسقتیم پادشاه ساخته شده است.  ساختمان جدید مسجد در سال ۱۹۹۹ میلادی مصادف با شصتمین سالگرد تاجگذاری پادشاه به اتمام رسید.

ارتقای سطح تحصیل مسلمانان
در سال ۱۹۶۹ میلادی یکی از دیگر حمایت‌های پادشاه از قشر مسلمان تایلند در بخش آموزشی و تحصیلی آنها بود . مسلمانان آن دوره سواد کمی داشتند و اکثرا فرزندان خود را تا سال چهارم دبستان به مدرسه می‌فرستادند و بعد از آن برای یادگیری مسائل اسلامی آنان را به مساجد و خانه روحانیون دینی می‌فرستادند، به طوری که کودک، سال‌ها در خانه روحانی یا مسجد زندگی می‌کرد و فقط از اسلام و مسائل اسلامی آگاهی می‌یافت؛ در نتیجه در خواندن و نوشتن به زبان تایی بیشتر آن‌ها با مشکل مواجه بودند. به همین علت، پادشاه از آموزش و پرورش خواست تا در منطقه دخالت مستقیم داشته باشد و با ارتقای سطح مدارس، ایجاد نظام آموزشی اسلامی در منطقه و دوره‌های دانش‌افزایی برای اساتید مسلمان و ایجاد مدارس اسلامی رسمی که دروس عمومی و اسلامی در آن تدریس می‌شد، سطح آموزشی منطقه ارتقا یابد؛ به همین دلیل امروزه شاهد پیشرفت منطقه و مسلمانان تایلند در عرصه‌های مختلف هستیم.

اشتغال‌زایی برای اقلیت مسلمان  
در بحث‌های اقتصادی و ایجاد شغل نیز، کارگاه‌های آموزشی دوره‌های کشاورزی و فنی و دیگر دوره‌های اشتغال‌زایی برای مسلمانان از طرف پادشاه در شهرهای پچبوری و ناراتیوات ایجاد شد که تمام این زحمات بیانگر آن است که پادشاه تایلند هر چند خود، مسلمان نبود؛ اما به مسلمانان احترام گذاشته و به آنان علاقه داشت و فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان قائل نبود و به همه خدمت می‌کرد.

گردآوری‌شده از خاطرات و نوشته‌های سفر پادشاه توسط خانم «سامان پومی نارونگ»

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار