تاریخ انتشار :

نماز جماعت

ماجرای عالمی که سی سال نماز جماعت اول وقت خود را قضا کرد

خیلی از ما اعمال ریز و درشتی در مسیر بندگی انجام می‌دهیم، اما غافل از آنیم که در این اعمال، ریا جایگزین اخلاص شده، آری ریا نشانه منافق و مخرب تمام خوبی هاست و ابزار شیطان برای گمراه کردن است.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

إِنَّ ٱلْمُنَفِقِینَ … إِذَا قَامُوا إِلَى ٱلصَّلَوهِ قَامُوا کُسَالَى یُرَاءُونَ ٱلنَّاسَ نساء/۱۴۲

منافقان … هنگامی که به نماز برمی‌خیزند، با کسالت برمی‌خیزند؛ و در برابر مردم ریا می‌کنند!

1512274_901-1

آینه:

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )؛ مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مورد یکی از عالمان بزرگ می‌نویسد: از یکی از عالمان بزرگ نقل‌شده است او سی سال در صف اول، نماز جماعت می‌خواند، پس از سی سال روزی به علتی نتوانست خود را به صف اول جماعت برساند، از این رو در صف دوم ایستاد و از این که مردم او را در صف دوم دیدند گویا در خود خجالتی احساس کرد. در این حال متوجه شد در این مدّت طولانی که در پیشاپیش مردم و در صف اول نماز جماعت می‌ایستاد، از روی ریا بوده است بر این اساس نماز تمام آن سی سال را قضا کرد.
در ادامه می‌نویسد: برادرم! بنگر به این عالم مجاهد و در مقام و منزلتش دقت نمازی که چگونه در این زمان طولانی نماز جماعتش، آن‌هم در صف اول فوت نگردیده و با این وصف متصدی امامت جماعت نشده و بنگر به احتیاط او، چگونه به خاطر یک شبهه، این‌همه نماز را قضا کرد و از اینجا عظمت امر اخلاص و اهمیتی را که علمای سلف برای آن قائل بوده‌اند را دریاب.۱

زهد با نیت پاک است نه با جامه پاک                                  ای بس آلوده که پاکیزه ردایی دارد ۲

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب نماز خوبان
  2. پروین اعتصامی

 منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار