تاریخ انتشار :

به همت اتحادیه علمای شیعه ترک زبان اروپا؛

کنفرانس بزرگ عاشورا در شهر مولهایم آلمان برگزار شد

به همت اتحادیه علمای شیعه ترک زبان اروپا، کنفرانس بزرگ عاشورا در شهر مولهایم آلمان برگزار شد. در این همایش چند هزار نفر از عاشقان و شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضور داشتند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )

همزمان با ایام عاشورای حسینی (ع) اتحادیه علمای شیعه ترک زبان اروپا، اقدام به برگزاری کنفرانسی در شهر مولهایم آلمان نمودند. این همایش بزرگ با حضور چند هزار نفر از عاشقان و شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در ۱۶ اکتبر برگزار شد. این کنفرانس شامل برنامه های متنوع و مختلفی از جمله ایراد سخنرانی، اجرای تئاتر، تعزیه خوانی، عزاداری و سینه زنی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ که برای هشتمین سال متوالی در این همایش به عنوان سخنران اصلی دعوت شده بود، ضمن ابراز خرسندی از اینکه این کنفرانس هر ساله بهتر و با شکوه تر از سال های قبل برگزار می شود، از امام حسین (ع) به عنوان الگویی برای همه بشریت یاد کرد و افزود: مکتب حسینی هر ساله در اقصی نقاط جهان در حال گسترش بیش از پیش است. افزایش کمّی و کیفی مراسم عزاداری ایام محرم در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی خود شاهدی بر این جریان هدایت گر است. سبک زندگی و سخنان ناب امام حسین (ع) امروزه نه تنها برای شیعیان و نیز مسلمانان، بلکه برای همه موحّدان عالم و چه بسا برای همه بشریت از موحد و غیر موحد الگو می باشد. چه اینکه امثال گاندی و محمد جناح نیز الگوی خود را امام حسین (ع) می دانستند.

ویژگی های امامِ عادل از نگاه امام حسین(ع)

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود یکی از درس های مهم مکتب عاشورا را مقابله با ظلم و ستم بیان نمود و در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) به تشریح وظایف امام پرداخت و اظهار داشت: در جامعه مردم ممکن است حضور دو نوع امام را تجربه کنند : ۱٫ امام جائر ۲٫ امام عادل

وی ادامه داد: حضرت امام حسین (ع) در روایتی برای امام و حاکم عادل چهار ویژگی را بیان می کنند: « فَلَعَمْری ما الامام الاّ الحاکم بالکتاب القائم بالقسط، الدائن بدین الحق، الحابس نفسه علی ذات الله » پیشوا و امام نیست مگر آن کسی که حکومتش بر پایه قرآن باشد، قسط را بر پای دارد، به دین حق پایبند باشد، و خود را وقف راه خدا کند.

الحاکم بالکتاب: امام عادل باید حکمش بر اساس قرآن و کتاب خدا باشد، قرآنی که بین همه مسلمانان مشترک و مقدس است. ۲٫ القائم بالقسط: امام جامعه باید قسط و عدالت را در جامعه بشری احیا کند، هیچ نژادی بر نژاد دیگر و هیچ کشوری بر کشور دیگر نباید تسلط و برتری داشته باشد. متاسفانه امروزه برخی تنها شعار عدالت خواهی سر می دهند ولی از آن فقط برای رسیدن به منافع خود استفاده می کنند. در این راستا اگر کسی در مسیر آنها حرکت کند و تابع آنان باشد او را اهل عدالت و صلح می دانند والاّ اگر دیگران حرف نامربوط آنها را نپذیرد، آنان ضد صلح و بر علیه عدالت معرفی می شوند. ۳٫ الدائن بدین الحق: امام جامعه باید خودش ملتزم به قانون و دین حق باشد. امروزه خیلی ها متدین به دین حق نیستند. در جریان واقعه کربلا ابن زیاد دو جمله در رابطه با یزید دارد: ۱ـ ابن زیاد بعد از شهادت امام حسین (ع) در نامه ای به یزید، او را امیرالمؤمنین خطاب کرد. ۲ـ بعد از اینکه حضرت زینب (س) و اسرا کربلا به شام رفتند و آبروی یزید را بردند و یزید مجبور شد به ابن زیاد نامه نوشته او را شماتت کنند، ابن زیاد پس از دریافت این نامه، خطاب به یزید گفت: امروز این کافرِ بوزینه باز پشیمان شده است. اینگونه افراد نان به نرخ روز خورِ متملّق و چاپلوس که برده قدرت و ثروت هستند در طول تاریخ کم نبوده اند و امروزه نیز بردگان استکبار، انسان های بی گناه را می کشند تا به اهداف خود دست یابند. ۴٫ الحابس نفسه علی ذات الله: امام جامعه باید وجودش را وقف خداوند نماید. همانطور که حدوث دین به نبوّت است، بقاء دین به وجود امامت است.

fe0162c429b947d4865faaabf80d8179

پیام های عاشورا برای طیف های مختلف مردم

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خویش با تاکید بر درس آموزی از پیام های قیام عاشورا افزود: باید بکوشیم پیام های قیام عاشورا را به طور صحیح دریافت کنیم. پیام های عاشورا سه مرحله دارد: ۱٫ پیام برای عوام ۲٫ پیام برای خواص ۳٫ پیام برای اخصّ

۱٫ پیام عاشورا برای عوام این است که فریب ظواهر را نباید خورد. در واقعه کربلا جهل به اندازه ای بود که برخی روز عاشورا برای نزدیکی و قرب به خدا به جنازه های مطهّر شهداء سنگ پرتاب می کردند و به تعبیر امام باقر(ع) «کل یتقرّبون الی الله بدم الحسین». امروزه نیز برخی با ظاهرسازی می خواهند مسلمانان را فریب دهند و برای فریب مردم به شکل دیگری قرآن را بالای نیزه می برند. امروزه با نام الله اکبر به مجلس امام حسین (ع) حمله می کنند و می گویند ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم و اسلام ناب را گسترش دهیم. متاسفانه امسال در ایام محرم در افغانستان در شهرهای بلخ و کابل و نیز در نیجریه بمب گذاری کردند و عده ای را به شهادت رساندند.

۲٫ پیام عاشورا برای خواص: معمولا خواص جامعه، می دانند که حق با کیست اما یا با تهدید کنار می روند و یا تطمیع می شوند و به واسطه مسائل دنیوی، حق را ترک می کنند. خواص کوفه پس از اینکه با مسلم بن عقیل بیعت کردند با تهدید و تطمیع کنار رفتند و جناب مسلم بن عقیل، سفیر ویژه امام حسین (ع) را تنها گذاشتند. امام حسین (ع) در خطبه منا در سال ۵۸ هجری (یعنی ۲ سال قبل از واقعه عاشورا) خطاب به خواص جامعه فرمودند: مردم به خاطر دین داری شما و به خاطر لباس پیامبر (ص) به شما احترام می گذارند، چرا شما به وظیفه خود عمل نمی کنید و فساد در جامعه را افشا نمی کنید؟ امروزه نیز در کشورهای مختلف برخی از خواص جامعه با تهدید و تطمیع سکوت می کنند و عاملان ظلم و ستم را معرفی نمی کنند.

۳٫ پیام عاشورا برای اخصّ این است که وظیفه آنان است که به وظیفه خود برای روشنگری عمل نموده و صحنه را خالی نکنند و بر اساس رسالتی که بر دوش آنها گذاشته شده، به تکلیف خود عمل کنند، همان طور که امام حسین (ع) وارد میدان شد.

8888d73c4be14644b5be8c35110ded531

چرایی فاجعه کربلا، در فاصله تنها نیم قرن از رحلت پیامبر(ص)

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در ادامه در پاسخ به این سوال که « چه اتفاقی در جامعه مسلمانان افتاد که بعد از گذشت ۵۰ سال از رحلت پیامبر (ص)،  نوه رسول خدا (ص) و یارانش اینگونه به شهادت رسیدند؟ » اظهار داشت: برخی از مهم ترین دلایل این امر عبارت بودند از:

۱٫ رفاه طلبی اخصّ جامعه در آن دوران رفاه طلب شده بودند و اهل جهاد و تلاش نبودند. ۲٫ حرام خواری خواص باعث ایستادگی آنان در مقابل ولیّ خدا و امام زمان شد «لقد ملئت بطونکم من الحرام» ۳٫ کم رنگ شدن احکام دینی. در آن دوران خواص جامعه، دین و احکام الهی را به مسخره گرفته بودند و غیرت دینی مردم کاهش یافته بود. امروزه نیز برخی می کوشند که دین و معنویت را  از زندگی مردم حذف کنند. اگر دینداری کم رنگ شود، حیا و عفت هم از بین می رود، احساس مسئولیت هم ضعیف می شود. ۴٫ دوری از حق مداری و حق محوری. در طول تاریخ جبهه حق و باطل و عقل و جهل در مقابل هم بوده اند. امروزه شناخت جبهه حق و عقل بسیار مهم است.  ۵٫ منفعل بودن در مقابل نفوذ دشمن. امروزه بسیاری از کشورهای اسلامی نفوذ دشمن را پذیرفته اند و خود سرباز دشمن شده اند. در سال گذشته ۸ هزار حاجی در حادثه منا کشته شدند و تنها برخی از کشورها  اعتراض کردند و دیگر کشورها به واسطه گرفتن پول سکوت کردند. ۶٫ تغییر ارزش ها. مراقب تغییر ارزش ها باید بود. امام حسین (ع) فرمودند: « ألا ترون أن الحق لا یعمل به، و أن الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقا. فإنی لا أری الموت إلا سعاده و الحیاه مع الظالمین إلا برماً » آیا نمی بینید که به حق رفتار نمی شود و کسی از باطل نهی نمی کند، پس بخواهد مؤمن دیدار خدا را ، در حالی که بر حق باشد. به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم .

bc36106fb79b4de298a4061d79aa68e1

انسان باید خود را فدای ارزش های دینی کند و نباید اجازه داد که ارزش های دینی در جامعه تغییر کند. امروزه می خواهند جوانان را از مرجعیت، روحانیون و ولایت جدا کنند. لذا بر اساس آموزه های امام حسین (ع) باید همواره در مسیر مرجعیت و ولایت حرکت نمود و آموزه های دینی و سنت های الهی و نبوی را احیاء نمود.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار