تاریخ انتشار :

مسجد «یرالتی»

مسجد زیرزمینی؛ جاذبه گردشگری در استانبول

مسجد «یرالتی» در منطقه «کاراکوی» استانبول از قدیمی‌ترین مساجد این شهر محسوب می‌شود که در زیر زمین بنا شده است.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه خبری «turkpress»، منطقه «کاراکوی» که در مجاورت تنگه «بُسفُر» شهر استانبول قرار دارد، به سبب برخورداری از بافت و بناهای قدیمی، یکی از مناطق تاریخی شهر استانبول و مکانی مهم برای جذب گردشگر محسوب می‌شود.
همچنین، این منطقه به داشتن برج‌های متنوع تاریخی همچون برج «گالاتا» و مسجد تاریخی «زیرزمین» مشهور است که در زبان ترکی به این مسجد، «یرالتی» گفته می‌شود

.262635_578
«یرالتی»،
یکی از مساجد بی‌نظیر جهان به‌شمار می‌آید و همه ساله پذیرایی خیل عظیمی از گردشگران از کشورهای مختلف است.
اعتقاد بر این است که آرامگاه برخی صحابه و شخصیت‌های صدراسلام و کسانی که در حادثه فتح استانبول در سال ۷۱۴ میلادی نقش داشتند، در آن قرار دارد.

تاریخ احداث این مسجد به سال ۵۷۰ میلادی برمی‌گردد و روایت شده این بنا قبل از تبدیل به مسجد، از سوی ارتش بیزانس به‌عنوان انباری برای ذخایر مهمات استفاده می‌شد، سپس بعد از گذشت مدت زمانی و بنا دستور دریانورد «مصطفی پاشا»(سیاستمدار عثمانی در قرن ۱۹ میلادی) و در دوره سلطان محمود اول عثمانی به مسجد تبدیل شد.

از جمله نام‌های معروف دیگر این مسجد «مخزن الرصاص»(انبار مهمات) است.

دسترسی به این مسجد برای ساکنان منطقه کارکوری استانبول بسیار آسان است، به گونه‌ای که علاقه‌مندان می‌توانند هم با پای پیاده و با گذر از پل «گالاتا» و یا با استفاده ازتراموایی(قطار برقی شهری) که از این منطقه عبور می کند، به آنجا برسند.

262803_435

262802_170-1

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار