تاریخ انتشار :

دکتر الشریف از رهبران شیعیان تایلند

پیام آیت الله خامنه ای به آل سعود، حرف دل مسلمانان بود که کسی جرات بیانش را نداشت

دکتر الشریف افزود: وقتی ایشان این پیام را دادند و فرمودند برادران و خواهران مسلمان، دیگر خطابشان شیعه نبود همه مسلمانان بود که بیدار شوید عربستان شجره ملعونه است/ رهبر انقلاب اسلامی ایران هوشیار و بیدار، همه مسلمانان را خطاب قرار داده اند و آل سعود و همپیمانان غربی اش از عکس العمل مسلمانان می ترسند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در زمانی که عربستان سعودی پس از فاجعه منا  و شانه خالی کردن از این اتفاق که به شهادت هزاران حاجی درخیابان ۲۰۴ منجر گردید. امسال به جای عذرخواهی و ایستادن در جایگاه متهم؛‌ گستاخانه  حتی ایرانیان را که سال گذشته بیش از چهارصد تن از حجاج خود را در این فاجعه از دست دادند عملا از ورود به حج و مراسم آن  بازداشتند.

در این میان پیام مقام معظم رهبری درباره حج خطاب به همه مسلمانان دنیا اتفاق بزرگی بود که بازخورد و انعکاس های جهانی مختلفی دارد به همین بهانه خبرنگار پایگاه ۵۹۸ با دکتر الشریف یکی از اندیشمندان جهان اسلام و از رهبران شیعه تایلند به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می آید.

به عنوان  یکی از رهبران  تشیع در تایلند چه تبیین و دیدگاهی درباره پیام آیت الله خامنه ای درباره حج خطاب به مسلمانان جهان دارید؟

حرکتی به موقع و بسیار مناسب و به جا بود ایشان همه مسلمانان جهان را در هر مذهب و موقعیتی که هستند خطاب قرار دادند که جای تقدیر دارد. شیعیان که هیچ، ولی اهل سنت خیلی تحت تاثیر قرار گرفتند زیرا تا قبل از این آنها عربستان را ام القرای جهان اسلام و راهنما و مرکز اسلام می دانستند ولی وقتی ایشان این پیام را  دادند و فرمودند برادران و خواهران مسلمان، دیگر خطابشان شیعه نبود همه مسلمانان بود که بیدار شوید عربستان شجره ملعونه است.

این جمله بسیار سنگین و با معنایی است دیگر عربستان مرکز و مبدا اسلامی نیست حرفی که تا قبل از آن کسی جرات گفتنش را نداشت وقتی گفتند بی دین یعنی به هیچ دین و مسلکی اعتقاد ندارند حتی بدتر از کافر چون حداقل ممکن است کافر چیزی را بپرستند اما بی دین هیچ چیز را قبول ندارد. اینها جای تامل دارد.

81773290-70186802

 آیا در شرق آسیا و بین مردم تایلند و کشورهایی که کمتر مسلمان دارند هم پیام ایشان بازخوردی داشته است؟

بله بسیار زیاد. چون  مسلمانان در تایلند خیلی اذیت می شوند و صحبت های رهبر مسلمانان  خطاب به همه آنها  دلگرم کننده است؛ از طرفی یکی از مسلمانان تایلند هم در فاجعه منا کشته شد. عربستان  ادعا کرد غرامت می دهد اما نه تنها غرامتی نداده، بلکه  هیچ توجهی هم به این  مسئله نداشته است. وقتی رهبر مسلمانان دنیا این پیام را دادند باعث خوشحالی و دلگرمی مسلمانان  تایلند شد.

 به نظر شما برای اینکه پیام رهبری به گوش همه جهانیان و به خصوص مخاطبانش برسد چه  کاری باید  انجام داد؟

به نظرم مجموعه های غیر دولتی مانند انجمن شهید ادواردو آنیلی باید با جامعه المصطفی جلسه بگذارند و در این زمینه مهم تعامل و تبادل نظر کنند، زیرا در جامعه المصطفی بیش از ۱۱۰ ملیت  وجود دارد. طلاب و اندیشمندانی که از کشورهای مختلف  هستند باید  پیام رهبری را در همین ایام حج به زبان خودشان ترجمه کنند و در سایت، وبلاگ و یا صفحه فیس بوک  بگذارند هیچ هزینه و وقت زیادی هم نمی برد، بلکه یک تعهد بزرگ اسلامی است تا پیام مهم رهبری را به  گوش جهانیان و به خصوص مسلمانان برسانند تا همگان با چهره منحوس عربستان و به قول رهبر انقلاب اسلامی شجره ملعونه آشنا شوند.

خود شما در این رابطه اقدامی کرده اید؟

بله من همان شب بلافاصله پیام ایشان را کامل به زبان تایلندی ترجمه کردم و در فیس بوک گذاشتم به حمدالله استقبال زیادی از ان شده است و در همین چند روز خیلی ها نظر دادند  و تایید کردند.

به عنوان یکی از رهبران تشیع در تایلند  مهمترین نکته پیام معظم له را چه دیدید؟

اینکه دشمن را بشناسیم بدانیم کسانی که خود را خادم حرمین شریفین می دانند به عمد باعث کشتار زیادی درحرمین شدند. ایشان فرمودند برادران و خواهران مسلمان بیدار شوید و اینکه مدیریت  حج باید توسط همه مسلمانان  جهان باشد نه عربستانی که لیاقت ندارد این خیلی حرف خوبی بود. ما  دو سه سال پیش گفته بودیم ولی امروز وقتی ایشان محکم و مقتدرانه گفتند چیز دیگری بود که می بایست مطرح می شد. باید همه مسلمانان دنیا تعیین کننده باشند و دخالت کنند نه عربستان با چنین سوابقی که لیاقتش را ندارد. برایم این سخنان بسیار مهم و جالب بود که حرف دل ما را زدند.

 امسال ایرانیان به مراسم حج نرفتند برآورد شما از این مسئله چیست؟

به نظرم کار خوبی کردند زیرا  ایرانیان بخش اعظم حجاج را آن هم در حج تمتع تشکیل می دهند درحالی که عربستان همیشه آنها را کافر می داند، ولی چگونه است کافران به حج و مراسم دینی اسلامی اعتقاد دارند و شرکت می کنند. امسال حتما برای حجاج سوال خواهد بود که چرا ایرانیان نیامده اند این کنجکاوی ها و سوالات در رسوای عربستان موثر است.

به نظر شما عربستان می تواند با کمک دلارها و رسانه هایش حقیقت منا را تحریف کند؟

نه سالهاست عربستان پول خرج می کند حتی سازمان ملل را هم خریده تا او را از لیست ناقضان حقوق بشر خارج کند اما برای همیشه نمی توان همه مردم را فریب داد آن هم اتفاقی که باعث کشتار تعداد زیادی در یک مراسم دینی و اعتقادی شده بود را هرگز نمی توان با دلار و رسانه ها پاک یا تحریف کرد.

ممکن است امسال هم  اتفاق سال قبل تکرار شود؟

جرات نمی کند تازه بعد از پیام رهبری که مسلمانان حساس تر شده اند. به نظرم هرچقدر هم  کم کاری و اهمال ورزی داشته باشد باز می ترسد مانند سال قبل تکرار شود، زیرا  ریشه خود را با تبر می زند و بر همه اثبات می شود لیاقت خادمی حرمین شریفین را ندارد؛ به طور حتم رسانه های غربی هم پیام رهبری را دنبال کرده اند و این نگرانی را دارند قدرت عربستان  کم شود.

شما از انعکاس پیام رهبری در رسانه های  غربی اطلاع دارید؟

مستقیما در جریان نیستم، اما به تجربه خوب می دانم چنان هم ساکت و بی اطلاع نباید باشند آنها خوب می دانند که رهبر انقلاب اسلامی هوشیار و بیدار، همه مسلمانان را  خطاب قرار داده اند و از عکس العمل مسلمانان می ترسند به هرحال رسانه ها آن هم در زمان امروز خیلی زود اخبار و اتفاقات را مخابره و منتشر می کنند.

 اگر عربستان به هر دلیل قصد تحریف اتفاقات روی داده را داشته باشد به نظر شما چه تبعاتی دارد؟

دیگر آبرو و اعتباری برایش نمی ماند و قطعا تاثیر خوبی نخواهد داشت به نظرم حماقت است بخواهد واقعه به این بزرگی را جلوی چشم همه تغییر بدهد.

با توجه به این مسئله  وهابیون و سلفیان در تایلند چه موقعیتی دارند؟

حدود بیست سال پیش که وهابیون با نام اسلام وارد تایلند شدند و پول زیادی هم برای جذب مردم به وهابیت داشتند، اما هرچه جلو آمدیم مردیم خودشان دیدند رفتار و گفتارشان با اسلام فرق دارند. اهل سنت هم خودشان را از آنها جدا کرده اند و به وهابیون گفته اند که شما نه پیرو سنت و سیره پیامبر اسلام هستید و نه تابع  قران،  بلکه برای خودتان نظر و دیدگاه جدایی دارید.

شما مسلمان نیستید این را من شیعه نمی گویم همه علمای اهل سنت در تایلند  می گویند  که سلفیون  براساس نظرات خودشان  عمل می کنند نه اسلام . در واقع پول و سرمایه زیادی دارند اما از آنجا که عربستان خامی آنهاست و این اتفاقات اخیر و کشتار مردم مظلوم یمن و بحرین را شاهدند دیگر برایشان ارزشی قائل نیستند و یا کمتر بهایی به آنها می دهند هویت شان برای مردم آشکار شده است حتی شبکه عربستانی به نام  وینگ شانن  هم  که با هزینه زیادی تامین می شود تا برنامه های مختلفی برای مردم پخش کند حالا دیگر کمتر مخاطب دارد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

من به همه دوستان مسلمان هم گفته ام اول اینکه ما قصد تفرقه و اختلاف افکنی نداریم. باید تامل و تفکر کنیم و نسبت به اتفاقات دقیق و بصیر باشیم. ما نمی گوییم مردم عربستان همه مسلمان نیستند حق هم نداریم  مشکل ما با دولت سعودی حاکم در عربستان است که به نام حاکم اسلامی باعث کشتار مردم بیگناه هم در داخل کشورش می شود  و هم در کشور یمن  و در بحرین هم حامی کشتار مردم است. همین پیام رهبر انقلاب اسلامی کافی است که بیدار و هوشیار باشیم. باید مراقب دسیسه دشمنان برای تفرقه افکنی ها بود. خواست خدا بود تا چهره  واقعی این قاتلان مردم مظلوم یمن و بحرین که بی رحمانه  کشتار خونین راه می اندازند برای همه افشا شود و جایگاهشان را از دست بدهند.

منبع: ۵۹۸

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار