تاریخ انتشار :

سید عمار نقشوانی

ما در تلاش هستیم که شیعه را در سطح بیشتری به جامعه علمی آمریکا معرفی کنیم

تعداد بی‌شماری از آمریکایی‌ها هم اکنون عاشق شیعه و اهل بیت(ع) شده‌اند. شاید به خاطر همین باشد که در فرودگاه‌های آمریکا زمانی که بفهمند شما یک مسلمان شیعه هستید دیگر به شما سخت نمی‌گیرند و راه را برای شما باز می‌کنند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) رشد فزاینده تعداد مسلمانان راستین جهان در هر ماه و سال، واقعیتی شیرین برای همه آزادگان دنیا است، حتی مردم آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیستند. آمریکایی‌ها نیز مثل مردم بسیاری از کشورهای غربی، در طول سال‌های اخیر علاقه زیادی به اسلام راستین و مذهب تشیع از خود نشان داده‌اند.

دکتر «عمار نقشوانی»، استاد دانشگاه «هارتفورد» آمریکا و رئیس گروه «امام علی(ع)» این دانشگاه که اصالتا عراقی و متولد نجف اشرف است، با ما هم صحبت شده تا از وضعیت مسلمانان در این کشور برای خوانندگان بگوید.

250d199f8b2c2a3d71b56592d68dcf7d

وی همچنین، به عنوان شخصیت شناخته شده مسلمان در سال ۲۰۱۴ میلادی مطرح و به عنوان ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در دنیا توسط مردم انتخاب شد.«عمار نقشوانی» برای مواضعی که در برابر جریان انحرافی «تشیع انگلیسی» گرفته و همین‌طور تاکید ویژه‌اش براتحاد بین مسلمانان، زبانزد مسلمانان آمریکا، اروپا و آفریقاست. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

ـ اندکی راجع به نحوه فعالیت‌های تبلیغی خود و دعوت از مردم آمریکا به اسلام و تشیع بگویید. به طور کلی ملت آمریکا در رابطه با شیعیان چطور فکر می‌کند؟

ما در آمریکا تلاش می‌کنیم، تا اسلام واقعی و معرفت اهل بیت را به ملت آمریکا از راه‌های مختلف انتقال دهیم. اولین ملاحظه‌ای که در تبلیغ معارف شیعه در آمریکا  به آن اهتمام ویژه‌ای می‌ورزیم، انجام درست و مسئولانه وظایف شهروندی در ایالات متحده است. نخبگان شیعه و همین‌طور همه شیعیان در آمریکا همواره سعی دارند تا در ابعاد انسانی و کمک‌رسانی به مردم از همه گروه‌ها پیشتاز باشند. ما همواره توجه ویژه خود را به اقشار ضعیف و ستمدیده آمریکا نشان داده‌ایم؛ به بی‌خانمان‌ها، به افراد فقیر، به زنانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند. بنابراین قبل از اینکه به هر موضوع دیگری توجه کنیم تمرکز خود را ابتدا به مشکلات داخلی آمریکا منعطف می‌کنیم. شیعیان آمریکا مشکلات همسایگان خود را در اولویت می‌دانند همان‌طور که حضرت زهرا‌(س) فرمودند، اول همسایه و بعد خانه.

بنابراین در مرحله اول، هنگامی که ما به گرسنگان آمریکا غذا می‌دهیم، پیام اصلی اهل بیت(ع) را به آنها می‌رسانیم. مرحله دوم فعالیت تبلیغاتی ما در آمریکا، ایجاد ارتباط و مکالمه با دیگر اقلیت‌های آمریکا همانند هندوها، سیک‌ها، مسیحی‌ها، یهودی‌ها و حتی لائیک‌هاست. ما به آنها توضیح می‌دهیم که مثلا نماز خواندن در دین ما به چه معناست و یا چرا روزه می‌گیریم. آمریکایی‌ها می‌دانند که تنها راه زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر در آمریکا نشستن بر سر یک میز و مذاکره است. ما در مناسبت‌های مذهبی همچون ولادت پیامبر(ص) و یا عاشورا آنها را دعوت می‌کنیم و یا در ماه رمضان با آنها روزه خود را باز می‌کنیم.

از سوی دیگر ما از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم تا در حد امکان در سیستم آموزشی آمریکا برای خود جا باز کنیم و بتوانیم در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا عقاید و نظرات اهل بیت(ع) را بیان کنیم تا ملت آمریکا بفهمند اهل بیت بزرگوار پیامبر(ص) چه نظراتی داشتند و چگونه جامعه خود را مدیریت می‌کردند. ما با این کار سعی در خنثی کردن تبلیغات بسیار منفی داعش داریم.

چهارمین اقدام ما در جهت تبلیغ اسلام راستین در آمریکا، استفاده حداکثری از ابزار رسانه است. هنگامی که اتفاقی در آمریکا می‌افتد چه اجتماعی چه سیاسی و غیره ما خیلی زود خود را در سطح رسانه‌ها حاضر می‌کنیم تا با صدای بلند نظر خود را که برگرفته شده از معارف اهل بیت(ع) است، به جامعه آمریکا منتقل کنیم.

به عنوان جمع‌بندی به سوال شما، باید بگویم این چهار روشی که گفتم روش‌هایی است که در قالب آنها پیام اصلی اسلام را به ملت آمریکا می‌رسانیم. برای همین است که تعداد بی‌شماری از آمریکایی‌ها هم اکنون عاشق شیعه و اهل بیت(ع) شده‌اند. شاید به خاطر همین باشد که در فرودگاه‌های آمریکا زمانی که بفهمند شما یک مسلمان شیعه هستید دیگر به شما سخت نمی‌گیرند و راه را برای شما باز می‌کنند.

ـ مشکلاتی که در ترویج شیعه و اسلام با آن در آمریکا مواجه هستید، چیست؟

خوشبختانه مشکل زیادی در آمریکا برای تبلیغ تشیع نداریم. تنها مشکل ما در تدریس شیعه در دانشگاه‌های آمریکا این است که به طور سنتی یک قالب از تدریس اسلام در دانشگاه‌های آمریکا وجود داشته و آن متعلق به مذاهب دیگر است، ما در تلاش هستیم که شیعه را در سطح بیشتری به جامعه علمی آمریکا معرفی کنیم و این مشکل را مرتفع سازیم.

ـ وهابیت و آل سعود در آمریکا تا چه حدی فعال هستند؟

وهابی‌ها و سعودی‌ها پا به پای هم در آمریکا پیشروی دارند. سعودی‌ها اقدامات بسیار گسترده‌ای در آمریکا انجام داده‌اند تا خود را در این کشور محترم جلوه دهند. آنها این سیاست را از دو راه پیگیری می‌کنند، اول سیاست؛ شاهزاده‌ها و رهبران آل سعود با سیاستمداران آمریکایی ارتباط نزدیکی دارند.آنها جلسات زیادی با آمریکایی‌ها دارند و همیشه در ارتباط هستند. ضمن اینکه پول‌هایشان را به سمت دانشگاه‌های آمریکا سرازیر می‌کنند و از محافل علمی آمریکا استفاده ابزاری برای تبلیغ عقایدشان می‌کنند. دپارتمان‌های مختلفی در آمریکا وجود دارد که موسس آنها شاهزاده‌های سعودی و متفکران وهابی هستند. اگر شما ۲۰ میلیون دلار در سال به هاروارد بدهید و یا پول زیادی به دانشگاه‌های پرینستون بدهید، قطعا به شما اعتبار داده خواهد شد. وهابیت تلاش گسترده‌ای دارد تا در زمینه‌هایی که شیعه در آن وارد نشده سرمایه‌گذاری کند.

ـ شما در یکی از سخنرانی‌های خود گفته‌اید، «‌کسانی در انگلیس مخفی شده و خود را در لباس روحانیون جا زده و دائما به اهل سنت و مقدسات آنها توهین می‌کنند. من هم نظراتم با اهل سنت فرق دارد ولی به آنها اهانت نمی‌کنم.» لطفا بفرمایید هدف این عده از این‌گونه جهت‌گیری‌ها چیست و چه کسانی پشت آن قرار دارند؟

بله من این را در سال ۲۰۱۱ در یکی از جلساتم گفته‌ام. من جزو اولین‌هایی در آمریکا هستم که از اقدامات تفرقه‌افکنانه به شدت انتقاد کردم. آموزه ما در گفتار و کردار، اهل بیت(ع) هستند. قرآن و اهل بیت(ع) به ما آموخته‌اند که دعوت به اسلام باید براساس خرد و رحمت باشد که این بهتر است. متاسفانه برخی‌ها به تلویزیون می‌آیند از ابتدا شروع به اهانت به سنی‌ها می‌کنند. این گونه رفتارها هرگز به نفع پیشرفت تشیع نیست. این‌گونه اقدامات باعث کشته شدن صدها شیعه بی‌گناه پاکستان، بحرین و عربستان در کشورشان می‌شود. ما باید بدانیم که امروز دنیا بسیار کوچک است و هر چه ما بگوییم به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود. من نمی‌دانم چه کسانی از این‌ها حمایت می‌کنند و من نمی‌خواهم حتی به بعضی بدگمان شوم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که چنین رفتارهایی غیر قابل قبول است و ما را با سختی مواجه می‌کند.

ـ نظر مسلمانان آمریکا درباره جمهوری اسلامی چیست؟ آنها چه توقعی از جمهوری اسلامی دارند؟

شیعیان در آمریکا و همینطور در دنیا در موارد بسیار زیادی از خدمات جمهوری اسلامی بهره برده‌اند. شیعیان دنیا همواره شاهد احترام ایرانیان به امام رضا(ع) بوده‌اند. همچنین از خطبه‌های روحانیون زیادی از ایران بهره می‌برند.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار