تاریخ انتشار :

دانشگاه آکسفورد

حجاب؛ راهبردی در برابر تهدیدات اجتماعی

نتایح تحقیقات جدید اساتید دانشگاه آکسفورد، نشان داد که بانوان مسلمان از حجاب به عنوان راهبردی در برابر تهدیدات و وسوسه‌های زندگی غربی استفاده می‌کنند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از روزنامه «دیلی میل»، بر اساس این تحقیق که با عنوان «در پشت حجاب: استفاده استراتژیک از پوشش دینی» در نشریه «بررسی جامعه‌شناختی اروپا» دانشگاه آکسفورد به چاپ رسید؛ حجاب به بانوان مسلمان کمک می‌کند ضمن حضور فعال در جامعه و برقرار کردن ارتباط با دوستان غیر مسلمان و کار کردن، در برابر تهدیدها و وسوسه‌های زندگی غربی نیز خود را حفظ کنند.

252590_998

«اوزان آکسوی» و «دیه‌گو گامبتا»، اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه آکسفورد با انجام این تحقیق می‌خواستند به این پرسش پاسخ دهند که «چرا مدرن شدن سبک زندگی همواره سبب کم شدن رفتارهای اسلامی نمی‌شود؟».
این تحقیق نشان داد که در میان زنان مسلمانی که اعتقادات مذهبی متوسطی دارند؛ تحصیلات، کار، درآمد بالا و ارتباط با غیرمسلمانان سبب کاهش حجاب می‌شود.
اما در میان زنان مسلمانی که اعتقادات دینی قوی دارند، زندگی مدرن سبب افزایش استفاده از حجاب می‌شود؛ زیرا ‌آن‌ها از حجاب به عنوان یک پاسخ راهبردی در مقابل خطراتی که محجوبیت آن‌ها را تهدید می‌کند، استفاده می‌کنند.
پروفسور گامبتا می‌گوید: براساس نتایج این تحقیقات، ممنوعیت حجاب باعث محروم کردن بانوان مسلمان از ابزاری می‌شود که فرصت ادغام بهتر را به آن‌ها می‌دهد.
نتیجه نهایی این تحقیق این است که «ممنوعیت حجاب کمکی به ادغام بیشتر زنان مسلمان در جامعه نمی‌کند، بلکه برعکس آنان را از ادغام شدن و حضور در جامعه باز می‌دارد».

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار