تاریخ انتشار :

کره

ندای اسلام بازرگانان ایرانی در کره

نخستین حضور اسلام در تاریخ کره به قرن نهم در جریان دوره حکومت “سیلای” با ظهور دریانوردان و تاجران عرب و ایرانی بر می‌گردد. بنا به گفتهٔ بسیاری از جغرافی دانان مسلمان، بسیاری از مسلمانان به طور همیشگی در کره اقامت گزیدند، به طوری که روستاهای مسلمان نشین را تشکیل دادند.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )اسلام برای نخستین بار توسط بازرگانان ایرانی و عراقی که بیشتر آنان ، شیعه بودند در قرن هفتم هجری قمری، وارد کره شد و باعث آشنایی مردم خاور دور با این دین گردید.
اسلامیک مدیا؛ بیش از ۲۰۰ هزار نفر مسلمان در کره (جنوبی و شمالی) زندگی می کنند و بیشتر آنان در شهر سئول پایتخت کره جنوبی زندگی می کنند.

تاریخ اسلام در کره
در میانه دوم قرن هفتم هجری قمری، تاجران مسلمان از جانب دستگاه خلافت عباسی به “تانگ چینا” مسافرت کردند و اساس تجارت را با “سیلای” یکی از سه پادشاهی کره پایه گذاری نمودند. در ۷۵۱ هجری قمری، یک ژنرال چینی از نسل “گوگوریو” به نام “گائو کیانگژی” نبرد “تالاس” را برای “تانگ چینا” در برابر خلیفه عباسی فرماندهی نمود که منجر به شکست شد.
نخستین حضور اسلام در تاریخ کره به قرن نهم در جریان دوره حکومت “سیلای” با ظهور دریانوردان و تاجران عرب و ایرانی بر می‌گردد. بنا به گفتهٔ بسیاری از جغرافی دانان مسلمان، بسیاری از مسلمانان به طور همیشگی در کره اقامت گزیدند، به طوری که روستاهای مسلمان نشین را تشکیل دادند.
بسیاری از این مهاجرین شیعیان عراقی و ایرانی بودند. بعدها، مسلمانان زیادی با زنان کره‌ای ازدواج کردند.
رابطه تجاری بین دنیای اسلام و شبه جزیره کره با موفقیت پادشاهی “گوریو” در میانهٔ قرن ۱۵ اتفاق افتاد. به همین دلیل، تعدادی از بازرگانان مسلمان از خاور نزدیک و آسیای مرکزی در کره ماندگار و در همان جا تشکیل خانواده دادند.
لفظ اسلام در کره یعنی “هوئگیو” از “هوی هه”، اسم چینی “اویغورها” گرفته شده است. در پایان حکومت “گورگیو” مساجدی در “گایسونگ”پایتخت آن زمان کره وجود داشت. در مدت حکمرانی مغول‌ها در کره، مغول‌ها به شدت به اویغورها تکیه می‌کردند که به آنها کمک کنند تا امپراتوری گسترده آنها دوام آورد،چراکه اویغورها افرادی باسواد و با تجربه در اداره کشور بودند.
در ابتدای حکومت” جوسئون” تقویم اسلامی به دلیل دقیق بودن نسبت به تقویم‌های پایه چینی، به عنوان مبنای اصلاح تقویم در کره به کار رفت. سنت ستاره شناسی چینی-اسلامی در کره تا قرن نوزدهم باقی ماند.

اگرچه به علت جغرافیایی کره و انزوای سیاسی در دوره “جوسئون”، اسلام در کره که تا زمان وی دوباره برقرار شد، در قرن بیستم ناپدید شده بود. اما در قرن نوزدهم مهاجرین کره‌ای در “منچوری” بار دیگر با اسلام ارتباط برقرار کردند و نخستین مسلمانان کره‌ای در عصر مدرن شدند.
در جریان جنگ کره، ترکیه تعداد زیادی از سربازان خود را برای کمک به کره جنوبی با فرماندهی سازمان ملل فرستاد که تیپ ترک‌ها نامیده می‌شد. علاوه بر شرکت در میدان نبرد، ترک‌ها همچنین به کارهای بشر دوستانه کمک می‌کردند. بعد از جنگ، برخی از ترک‌ها در کره به عنوان سربازان صلح سازمان ملل، آغاز به آموزش کره‌ای‌ها پیرامون اسلام کردند. نخستین بار تغییرات در جامعه مسلمان کره‌ای در سال ۱۹۵۵ ایجاد شد که در آن نخستین مسجد کره جنوبی بنا گردید.

23182
مساجد و مراکز اسلامی در کره جنوبی
۱- مرکز اسلامی “دائگو”
۲- مرکز اسلامی و مسجد مرکزی شهر “سئول”
۳- جامعه مسلمانان سئول
۳- فدراسیون مسلمانان کره در شهر سئول که در سال ۱۹۶۷ ایجاد شد.
۴- مسجد بزرگ “جئونگ”
۵- مرکز اسلامی “گوانگجو”
۶- مرکز اسلامی “دونگام”
۷- مسجد “پاجو” در “یونگ تائه”
۸- مرکز اسلامی و مسجد”دائه جئون”
مشکلات مسلمانان کره ای
انعکاس نادرست رویدادهای جهان اسلام، تبلیغ برخی سیاستهای اسلام ستیزانه در رسانه های این کشور، سخت گیری بیش از اندازه در ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی برای مسلمانان برای ساخت مراکز اسلامی و مساجد از جمله مشکلات مهم مسلمانان کره ای می باشد

منبع:اسلام در جهان

پیج تازه مسلمانان کره جنوبی را اینجا ببینید

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار