تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی

امام صادق(علیه السلام)، با هرکسی به زبان خودش صحبت می‌کرد

این کارشناس دینی در مورد زبان امام صادق(علیه السلام) در مباحثه با دیگران گفت: امام صادق(علیه السلام) با هر شخصی به زبان همان شخص صحبت مباحثه می‌کرد و افراد مختلف را این‌گونه مسلمان می‌کرد.

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی  اساس امامت را از زبان امام صادق  (علیه السلام) این‌گونه توصیف کرد: زمان امام صادق(علیه السلام)، بازار عقاید به وجود آمده بود لذا امام صادق(علیه السلام) باید خط صحیح اسلام را نشان می‌داد و به همین منظور، امامت را بر هفت پایه معرفی کرد که این هفت پایه؛ مدارا، تقیه، دوستی، آرامش، خوش اخلاقی، ورع و اجتهاد است.

کارشناس دینی برنامه سمت خدا در توضیح تقیه بیان کرد: تقیه یعنی اینکه همه چیز را نباید نزد هرکسی بگوییم، امام علی(علیه السلام) در مورد دو تن از شیعیانشان که میان برائت از ایشان و کشته شدن باید یکی را انتخاب می‌کردند و این دو، انتخاب متفاوتی داشتند فرموده است آنکه برائت کرده فرد عاقلی است و آنکه برائت نکرده است برای رسیدن به بهشت، عجله کرده است.dr_rafiei_0006

وی به منظور تبیین اصل آرامش در امامت، نحوه برخورد امام صادق(علیه السلام) با یک کافر را مثال زد و گفت: عبدالملک مصری کافر بود اما اهل بحث بود و از مصر به مدینه و از آنجا به مکه رفت تا امام صادق(علیه السلام) را ببیند و با ایشان مباحثه کند. وقتی امام(علیه السلام) را دید عرض کرد من منکر خدا هستم و می‌گویم این جهان، دهر است چون خدا را نمیبینم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: امام صادق(علیه السلام) از او پرسید آیا زیر زمین را دیده‌ای؟ عبدالملک گفت نه، امام(علیه السلام) مجدداً پرسید آیا زیر زمین چیزی هست که عبدالملک گفت بله و به همین ترتیب امام صادق(علیه السلام) ابتدا شبهه او را برطرف کرد سپس خدا را برایش ثابت کرد و عبدالملک مصری که در دلش مریض نبود شهادتین گفت.

وی در مورد مدارا و رفق در اسلام تصریح کرد: اسلام دین مدارا و رفق است و به تازه مسلمانان سخت نمی‌گیرد که نمونه آن همین برخورد امام صادق(علیه السلام) با عبدالملک مصری است چراکه زمانی که شهادتین گفت امام(علیه السلام) او را رها نکرد بلکه به هشام سپرد تا به مرور، اعمال اسلامی را بجا آورد. همچنین بسیاری از احکام اسلامی حتی حرمت شراب‌خواری نیز در مدینه اعلام شد و این نشان می‌دهد اسلام تا چه اندازه با تازه مسلمانان مدارا می‌کند و به آنان زمان می‌دهد تا بتوانند همه اعمال اسلامی را مراعات کنند و بجا آورند.

این کارشناس دینی در مورد زبان امام صادق(علیه السلام) در مباحثه با دیگران گفت: امام صادق(علیه السلام) با هر شخصی به زبان همان شخص صحبت مباحثه می‌کرد، مثلاً مرتاضی بود که همیشه با نفسش مخالفت می‌کرد، امام صادق(علیه السلام)، او را این‌گونه مسلمان کرد که گفت اسلام را به نفسش عرضه کند و چون نفسش آن را خوش نداشت، آن مرتاض، اسلام را پذیرفت! یا مثلاً امام(علیه السلام) با طبیبان، به طور تخصصی در مورد طب مباحثه می‌کرد که در یکی از همین مباحثه‌ها، امام صادق(علیه السلام) علت اصلی بیماری‌ها را خوردن زیاد، و درمان اصلی بیماری‌ها را پرهیز عنوان کرد.

وی همچنین در مورد اقدامات دشمن بیان کرد: دشمن در عرصه فرهنگی، دو کار اصلی کرده است؛ یکی ابتذالی به راه انداخته است که همین ولنگاری فرهنگی، بدحجابی، بالا رفتن آمار مجردها تا ۱۲ میلیون، بالا رفتن آمار طلاق تا ۲۳ درصد، کاهش ازدواج و نسل‌آوری، افزایش روابط نادرست و ریختن قبح این‌گونه روابط، از جمله آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: دومین کار اصلی که دشمن در عرصه فرهنگی کرده است سست کردن اعتقادات جوانان است و می‌خواهد مردم ما لائیک و بی‌دین بار بیایند که این مطلب نیز باید جدی تلقی شود و یکی از راهکارهای مقابله با این کار دشمن، برگزاری همین جلسات مذهبی است و خدا می‌داند اگر ما این جلسات را نداشتیم چه می‌شد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار