تاریخ انتشار :

مانیراژ سوکداون،

برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت

در دیدار دستیار ارشد دپارتمان الهیات دانشگاه پرتوریا با رایزن فرهنگی ایران، طرفین نسبت به برگزاری اولین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت در آفریقای جنوبی، ابراز علاقمندی کردند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   مانیراژ سوکداون، دستیار ارشد دپارتمان الهیات دانشگاه پرتوریا با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی با شهروز فلاحت‌پیشه، رایزن فرهنگی ایران در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که به دنبال نشست رایزن فرهنگی کشورمان با رییس دپارتمان الهیات دانشگاه پرتوریا در ماه گذشته انجام شد، دو طرف در خصوص اجرایی کردن توافقات قبلی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

فلاحت‌پیشه با یادآوری دوباره ظرفیت‌های دانشگاه‌های ایران، انجام کنفرانس تحت وب (وبینار) با طرف آفریقایی را گام اول برای معارفه و شناخت دو طرف از یکدیگر و طرح هرگونه سؤالات و پیشنهادات کاری آینده میان ایشان دانست.

وی با اشاره به آمادگی دپارتمان الهیات دانشگاه تهران به منظور برگزاری اولین کنفرانس تحت وب علمی و شناختی با طرف آفریقایی، پیش‌نیازهای لازم برای این موضوع را عنوان کرد.

همچنین در این نشست موضوع برگزاری نشست مرتبط با افراطیظگری و نیز نشست تخصصی طریقت‌های تصوف در جنوب آفریقا با محوریت دپارتمان الهیات این دانشگاه نیز طرح و توافقات اولیه در این خصوص میان طرفین انجام شد.

از سویی دیگر، برگزاری اولین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت در آفریقای جنوبی نیز یکی دیگر از مباحث طرح شده از سوی رایزن فرهنگی کشورمان بود که طرف آفریقایی با استقبال از آن آمادگی این دانشگاه برای میزبانی و تدارکات انجام آن با دعوت و حضور رهبران مسیحی را ممکن دانست.

سوکداون در همین راستا علاقمندی دانشگاه به حضور رهبران دیگر ادیان نیز در این گفت‌گوها را بیان کرد.

از دیگر پیشنهادات طرف آفریقایی علاقممندی برای ایجاد یک مرکز مطالعات اسلامی در یکی از زیرمجموعه‌های دپارتمان الهیات دانشگاه پرتوریا بود که مقرر شد تا جزییات دقیق آن از سمت طرف آفریقایی اعلام شود.

همچنین فلاحت‌پیشه در این دیدار به ظرفیت شهرهای مذهبی ایران از جمله قم و مشهد و کتابخانه‌ها و مراکز دانشگاهی و مطالعات دینی در آن اشاره کرد و این دو شهر را در کنار دیگر دانشگاه‌های ایران که صاحب کرسی مطالعات ادیان و مذاهب هستند، ظرفیتی بی‌نظیر برای طرف آفریقایی به منظور مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای در خصوص موضوع ادیان و مذاهب در ایران و بهره مندی از تجارب و دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران ایرانی دانست.

همچنین موضوع تفاهم‌نامه بین دو دپارتمان دانشگاهی پرتوریا و تهران، علاقمندی به نسخ خطی علوم اسلامی و دینی، کمک به تکمیل کتاب‌های انگلیسی ارزشمند مرتبط با علوم و الهیات اسلامی و نیز کتب الکترونیک در این خصوص و نسخه‌های الکترونیک از کتب خطی، از دیگر موارد درخواستی طرف آفریقایی در این دیدار بود.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار