تاریخ انتشار :

لام سالی سامبا

همنشینی تاجر سنگالی با قرآن در ازدحام بازار

«لام سالی سامبا»، تاجر ۶۶ ساله سنگالی است که از ۳۶ سال پیش در لیبرویل، پایتخت گابن زندگی می‌کند و از ۴۰ سال پیش روزی را به یاد نمی‌آورد که ساعتی از آن را به خواندن جزئی از قرآن اختصاص نداده باشد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  از گابن، لام سالی سامبا در مغازه کوچک خود در بازار لیبرویل هر روز ساعتی از وقت خود را به خواندن قرآن می‌گذراند.
سالی سامبا در سن ۷ سالگی شروع به آموختن قرائت قرآن نزد عمویش شیخ هارونا لام می‌کند.

از ۷ تا ۱۲ سالگی به دلیل تفاوت بسیار میان زبان عربی با زبان مادری‌اش ـ پول(peul) ـ و زبان فرانسه دچار مشکلات فراوان می‌شود و آموزش او تا سن ۲۵ سالگی ادامه پیدا می‌کند.
سامبا علاقه وافری به آموختن تفسیر قرآن داشته ولی هیچ یاوری در این راه نمی‌یابد.
222830_700

در سال ۱۹۸۰ از کشورش سنگال به گابن در غرب آفریقا مهاجرت می‌کند؛ سالی سامبا هر روز یک جزء قرآن را می‌خواند و به این ترتیب کل قرآن را در یک ماه به اتمام می‌رساند.
او ۷ فرزند دارد که همگی قاری قرآن‌ هستند. پدر، خواندن قرآن را به همه اعضای خانواده آموخته و برای تکمیل آموزش‌ها، فرزندان را به مدرسه‌ای قرآنی در سنگال فرستاده است.

سامبا نه‌تنها قرآن را به فرزندان خود تعلیم‌ داده است، بلکه کودکان روستای او در سنگال هم بی‌بهره نمانده‌اند؛ هربار که او به روستا می‌رود، کلاس‌های آموش قرآن را در مسجد روستا دایر می‌کند.
سامبا می‌گوید: من مسلمانم، والدینم هم مسلمان بودند. پدرم و مادرم مرا به سمت قرآن هدایت کردند. کتاب خدا راه درست را به ما نشان می‌دهد؛ راهی که باید همه ما وارد آن شویم.

خواندن قرآن بهترین فعالیت سراسر زندگی‌ام بوده و تا پایان عمر به قرائت آن ادامه خواهم داد.

تاجر سنگالی قرآن خود را نشان می‌دهد و می‌گوید: از ۴۰ سال پیش این قرآن را در همه جا و همه وقت با خود به همراه دارم.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار