تاریخ انتشار :

مدیر مرکز قرآنی اسلو عنوان کرد:

از تصور اروپایی‌ها از زن مسلمان تا کمبود بانوان معلم قرآن در نروژ

«آلاء ریاض محمد»، بانوی مسلمان نروژی است که با پاسخ‌ به پرسش‌هایی درباره اسلام‌هراسی، فعالیت‌های قرآنی بانوان، تبعیض و … بخشی از مشکلات و چالش‌های پیش روی زنان در این جامعه اروپایی را مطرح کرده است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   «آلاء ریاض محمد»، بانوی مسلمان عراقی‌الأصل ساکن نروژ و مؤسس و مدیر تنها مرکز قرآنی «الزهراء(س)» در اسلو بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآنی از دانشگاه بین المللی علوم اسلامی لندن است. موضوع پایان‌نامه این مدرس قرآن «بررسی تطبیقی داستان قرآنی اصحاب کهف» بوده است و هم‌اکنون در زمینه آموزش تلاوت و تفسیر قرآن به بانوان و حفظ قرآن به کودکان در پایتخت نروژ فعالیت می‌کند.

مشکلات بانوان محجبه در اروپا
آلاء‌ در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که یک بانوی محجبه مسلمان در اروپا با آنها روبه‌رو است، گفت: بانوان محجبه در کشورهای اروپایی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که این مشکلات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
وی در ادامه گسترش اسلام‌هراسی و تبعیض‌ را از مشکلات و چالش‌های مهم پیش‌ روی بانوان محجبه مسلمان دانست و از شدت یافتن آن در دوره اخیر خبر داد.
آلاء ریاض محمد تصریح کرد: برخی اروپایی‌ها زمینه تندروی و نگاه افراطی نسبت به مسلمانان را از قبل داشته‌اند، اما اقدامات تروریستی اخیر بهانه‌ای برای ترویج اسلام‌هراسی و اعلام مواضع منفی علیه مسلمانان در اختیار آن‌ها قرار داده است.
وی اضافه کرد: در جامعه نروژ نگاه تبعیض‌آمیز به زنان مسلمان وجود نداشت، اما اکنون و پس از چندین اقدام تروریستی گرایش‌های افراطی نیز فعال شده‌ است. پس از اقدامات تروریستی در چند کشور اروپایی و به‌ویژه در بلژیک، اروپایی‌هایی که زمینه گرایش به نگاه افراطی و تبعیض‌آمیز را داشتند مسلمانان را مقصر این اقدامات معرفی کردند و در نتیجه واکنش‌های منفی روزمره به مسلمانان نشان می‌دهند.
تصور اروپایی‌ها از یک زن مسلمان
مؤسس و مدیر مرکز قرآنی «الزهراء(س)» نروژ گفت: اروپایی‌ها تصور می‌کنند که یک زن مسلمان، موجودی مظلوم، دربند ارزش‌ها و منع شده از حضور در جامعه است، در حالی که در جامعه نروژ بانوان مسلمان با رعایت حجاب شرعی در بخش‌های مختلف جامعه به کار مشغولند و بخشی از نیروی کار جامعه را تشکیل می‌دهند.
درخواست از مسئولان قرآنی ایران
وی در ادامه از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا با مؤسسات قرآنی کشورهای اروپایی ارتباط برقرار کرده و از مسئولان قرآنی کشورمان خواست تا در زمینه نشر فرهنگ قرآنی در میان مسلمانان اروپا مساعدت کنند.
فعالیت‌های قرآنی بانوان در نروژ
وی درباره سطح فعالیت‌های قرآنی ویژه بانوان در نروژ گفت: در هر شهر نروژ یک مرکز اسلامی وجود دارد، اما مرکز قرآنی الزهراء(س) تنها مرکز قرآنی ویژه بانوان شهر «اسلو»، پایتخت نروژ است.
آلاء محمد درباره فعالیت‌های مرکز الزهراء(س) تصریح کرد: برگزاری کلاس در تعطیلات آخر هفته جهت آموزش قرائت و تفسیر قرآن و همچنین، آموزش احکام شرعی و فقه اسلامی از جمله فعالیت‌های این مرکز است.
وی افزود: این کلاس‌ها معمولاً همزمان با تعطیلات آخر هفته برگزار می‌شود. کلاس‌های ویژه بانوان جمعه‌ها و کلاس‌های ویژه کودکان یکشنبه‌ها در ساختمان مرکز در شهر «اسلو»، پایتخت نروژ برگزار می‌شود.
این معلم قرآن عراقی‌الأصل در ادامه اظهار داشت: جلسات تفسیر قرآن کریم معمولاً به ترتیب سوره‌های قرآن برگزار می‌شود، اما همزمان با مناسبت‌های دینی و اجتماعی گوناگون معمولاً بخش‌هایی از قرآن را که با آن مناسبت‌ها در ارتباط است، انتخاب و برای بانوان شرکت‌کننده شرح و تفسیر می‌کنیم.
وی به موضوع پایان‌نامه خود درباره داستان‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: معمولاً برای هر جلسه یک داستان قرآنی روایت می‌شود و بانوان حاضر در جلسه به بحث و گفت‌وگو و اظهارنظر درباره آن می‌پردازند.
استقبال بانوان و کودکان از کلاس‌های قرآن
آلاء ریاض محمد درباره استقبال از جلسات قرآنی مرکز الزهراء(س) گفت: بانوان مسلمان نروژی استقبال گسترده‌ای از جلسات قرآن کریم می‌کنند، به طوری که تعداد بانوان شرکت‌کننده در جلسات معمولاً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است.
وی تأکید کرد: در جلسات قرآنی ویژه کودکان این مرکز نیز ما شاهد استقبال بسیار خوبی هستیم و تعداد شرکت‌کنندگان هم معمولاً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ خردسال است.
کمبود معلم؛ مشکل فعالیت قرآنی نروژ
این بانوی مدرس قرآن گفت: مشکل مرکز قرآنی «الزهراء(س)»، کمبود مدرس و معلم قرآن است. درحالی‌که شرکت‌کنندگان چند صد نفر هستند تنها ۵ بانوی معلم قرآن در این مرکز وجود دارد.
آلاء ریاض محمد تصریح کرد: تعداد بانوانی که سابقه فعتالیت قرآنی و تخصص در این زمینه داشته باشند، بسیار کم و این مسئله مانعی در مسیر فعالیت‌های آموزش قرآن شده است.
وی گفت: بانوانی که در این مرکز به آموزش قرآن می‌پردازند هم‌اکنون دانشجوی جامعه المصطفی(ص) العالمیه قم هستند و در مدتی که در نروژ به‌سر می‌برند با ما همکاری می‌کنند.
مورد حمایت هیچ کشور اسلامی نیستیم
آلاء محمد در پاسخ به این پرسش که آیا از خارج نیز کمک‌های مالی دریافت می‌کنید یا خیر؟ تأکید کرد: انجمن قرآنی الزهراء(س) با هیچ کشوری ارتباط ندارد و از هیچ کشوری کمک مالی یا غیرمالی دریافت نمی‌کند.
وی افزود: ما با برخی از کتابخانه‌های اسلامی در لبنان و عراق و همچنین با آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلا در ارتباط هستیم و از آنها کتاب، بروشورهای آموزشی و توصیه‌هایی درباره‌ شیوه‌های آموزشی دریافت می‌کنیم.
پیشنهاد ایجاد شبکه جهانی ارتباط بانوان فعال قرآنی
آلاء محمد در پایان پیشنهاد ایجاد شبکه ارتباطی میان بانوان فعال قرآنی در جهان اسلام را ارائه داد و از مسئولان قرآنی جمهوری اسلامی ایران خواست تا با ایجاد این شبکه، ارتباطات مستمر میان بانوان قرآنی را ایجاد کنند.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار