تاریخ انتشار :

الیور شاربرادت

انقلاب ایران؛ زمینه‌ساز گسترش مطالعات شیعی در اروپا

انجام فعالیت‌های علمی با رویکرد اجتماعی، فراگیر و همه جانبه در رابطه با تشیع، توسعه مشارکت‌های جدید و الگوسازی در زمینه مطالعات شیعی به منظور ارتقای گفتمان و مشارکت سازمان‌یافته از دیگر راه‌کارهای مؤثر برای تحقق این هدف خواهد بود.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)    الیور شاربرادت، اسلام‌شناس آلمانی ۲۶ بهمن‌ماه، طی نشستی با عنوان «مطالعات شیعی در جامعه انگلستان» در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ایران(سال ۵۷) حادثه‌ای بسیار تأثیرگذار در عرصه جهان به ویژه جهان تشیع بود که منجر به گسترش مطالعات شیعی در اروپا به ویژه انگلیس شد.
وی با اشاره به فعالیت دانشگاه‌های انگلیس در زمینه مطالعات شیعی افزود: مطالعات شیعی در دانشگاه‌های بریتانیا در دانشگاه‌ها و مؤسسات انگلیس همچون دانشگاه چستر، گلاسکو، دورهام، ادینبورگ و اکستر کار شده و گسترش یافته و در جریان است.
شاربرادت تصریح کرد: مؤسسات و آکادمی‌های بریتانیا از جمله کالج اسلامی لندن، کالج بین‌المللی علوم اسلامی، مؤسسه المهدی ادینبورگ، مرکز مطالعات آکادمیک شیعه و مرکز مطالعات اسلامی شیعه نیز در زمینه مطالعات شیعی فعال هستند.
وی ادامه داد: مرکز مطالعات اسلامی شیعه بریتانیا سمینارهایی در این زمینه برگزار کرده و مؤسسه‌ای انتشاراتی دارد که نشریه‌ای علمی تخصصی در همین زمینه منتشر می‌کند.
این اسلام‌شناس آلمانی با تبیین راه‌های برون‌رفت از چالش‌های پیش‌روی مطالعات شیعی و پیشبرد اهداف در این زمینه از بین بردن شکاف سازمانی بین دانشگاه‌ها و جامعه شیعی در عرصه مباحث و پژوهش‌های شیعی را از جمله این راه‌کارها برشمرد.
وی همچنین یادآور شد: انجام فعالیت‌های علمی با رویکرد اجتماعی، فراگیر و همه جانبه در رابطه با تشیع، توسعه مشارکت‌های جدید و الگوسازی در زمینه مطالعات شیعی به منظور ارتقای گفتمان و مشارکت سازمان‌یافته از دیگر راه‌کارهای مؤثر برای تحقق این هدف خواهد بود.

الیور شاربرادت، مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چستر بوده و دکترای خود را از کالج مطالعات شرقی و آفریقایی(SOAS) در لندن دریافت کرده است. وی عضو و مدرس دپارتمان مطالعات دینی در کالج UCC و محقق و پژوهشگر شورای تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی(IRCH) در ایرلند است.

گفتنی است، نشست «مطالعات شیعی در جامعه انگلستان» به مناسبت سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

منبع: (ایکنا)،

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار