تاریخ انتشار :

آیه الکرسی کدام آیات را شامل می شود؟

اگر بدانید که این آیه چیست و در این آیه چه چیزی هست در هیچ حالی آن را ترک نخواهید کرد

۱٫ مرحوم سید محمد کاظم یزدی در کتاب شریف عروه الوثقی در بحث صلاه لیله الدفن (نماز وحشت میت ک ر اولین شب دفن میت خوانده می شود) آورده اند که این نماز دو رکعت است و بعد از حمد در رکعت اوّلی آیه‌الکرسی از اول آیه ۲۵۵ تا آخر آیه ۲۵۷ سوره بقره « اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ  . لا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ .  اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» خوانده می شود به طوری که در ادامه بحث می فرمایند: اگر آیه‌الکرسی فراموش شود. در صورت اجیر بودن نمازش صحیح نیست و باید دوباره بخواند.[۱] فلذا از ظاهر فتوای ایشان بر می آید که «آیه الکرسی شامل» سه آیه می باشد.
مرحوم امام خمینی (ره) در تعلیقه اش بر عروه الوثقی می فرمایند: این حکم بنا بر احتیاط می باشد. چنانکه در روایات هم وارد شده که مستحب است تا « هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ »آخرآیه ۲۵۷ قرائت شود[۲].
۲ . مرحوم علامه طباطبائی فرموده اند: آیه الکرسی در « اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ »[۳] ختم می شود و فقرات دیگر جزء آیه الکرسی نیست و در ادعیه ونمازهای مستحبی که خواندن آیه الکرسی وارد شده به همین مقدار اکتفاء می شود و جمع کثیری از علماء و مفسرین نیز همین نظریه را صحیح می دانند و از روایات هم این معنی استفاده می شود[۴].
شیخ طوسی در امالی به سند خود از ابی امامه باهلی روایت کرده که گفته است: از علی ـ علیه السّلام ـ شنیدم که می فرمود: «باور نمی کنم که کسی که اسلام را فهمیده باشد و یا در اسلام متولد شده باشد و صبح کند شب را و این آیه را نخواند: اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ . [۵]
آنگاه فرمود:‌اگر بدانید که این آیه چیست و در این آیه چه چیزی هست در هیچ حالی آن را ترک نخواهید کرد».[۶]
این احترام به خاطر معارف دقیق و لطیفی است که در این آیه آمده است و آن معارف عبارت است از: توحید خالصی که آیه شریفه متضمن آن است.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱٫ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ذیل آیه ۲۵۵ بقره
۲٫ طباطبایی علامه محمد حسین، تفسیر المیزان، ج۲ ، ذیل آیه ۲۵۵ بقره
۳٫ قرشی، سید علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، ج۱، ذیل آیه ۲۵۵ بقره
۴٫ سیوطی، جلال الدین، الدرالمنثور فی تفسیر المأثور، ج۱، ذیل آیه ۲۵۵ بقره
۵٫ قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج۱، ذیل آیه ۲۵۵ بقره

پی نوشت ها:
[۱]  . یعنی اگر پول گرفته بود تا نماز شب اول قبر را بخواند.
[۲] . عروه الوثقی با تعلیقه امام خمینی (ره)، چاپ مؤسسه تنظیم نشر آثار امام (ره)، چاپ اول، ص ۴۹۸٫
[۳]  . یعنی فقط شامل آیه ۲۵۵ سوره بقره می شود.
[۴] . مهر تابان، یادنامه علامه طباطبائی، ص ۱۸۰٫
[۵]  . یعنی فقط شامل آیه ۲۵۵ سوره بقره می شود.
[۶] . طوسی، امالی، ج ۲، ص ۱۲۲٫

منبع:مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار