تاریخ انتشار :

گفتگو با مصطفی احمد

یکی از نزدیکان شیخ زکزکی : اجازه نمی دهیم رهبرمان را مانند شیخ نمر مظلومانه شهید کنند

قضیه زاریا و رهبرمان عبرتی است که اگر با ماجرای عاشورا و حوادثی که بر حضرت زینب گذشت مقایسه کنیم هیچ است. خوب می دانیم وقتی در راه حق و حقیقت گام برداریم باید منتظر چنین اتفاقاتی هم باشیم بنابراین ترسی به دل نداریم و تا آزادی رهبرمان در میان می مانیم.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  در مراسم عزاداری امام رضا(علیه السلام) زمانی که شیعیان از شهادت مظلومانه امام خود در سوگ بودند، ناگهان مورد تعرض نیروهای ارتش قرار گرفتند بسیاری شهید و زخمی شدند نظامیان نیجریه حسینیه زاریا را خراب کردند و رهبر شیعیان این کشور شیخ زکزاکی را به بدترین شکل به اسارت گرفتند از آن زمان تاکنون شیخ زکزکی در اسارت و شکنجه نیروهای ارتش نیجریه قرار دارد و هیچ خبری از وضعیت و شرایط ایشان در دست نیست پس از گذشت مدتها از این واقعه که با سکوت خبری وحشتناک رسانه های بین المللی و سازمانهای حقوق بشری همراه بود.

برای بررسی وضعیت موجود در نیجریه و دریافت آخرین اخبار از شیخ زکزاکی با خبرنگار پایگاه ۵۹۸ با همکاری انجمن شهید ادواردو آنیلی گفت‌وگویی را با مصطفی احمد یکی از نزدیکان شیخ که از ابتدا تاکنون درجریان جزئیات اتفاقات و جنایت زاریا بوده است انجام داده است که در ادامه می آید.

درباره وضعیت شیخ زکزکی اطلاعی دردست دارید؟

متاسفانه هنوز خبرتازه ای درباره شیخ نداریم ایشان در زندان نیست، بلکه در پایتخت زیرنظر ارتش محبوس است ولی نمیدانیم کجاست و چه شرایطی دارد به ما اجازه نمیدهند تا درباره ایشان چیزی بپرسیم و ازحالشان مطلع باشیم. تنها این را می دانیم که دو هفته برای درمان فرانسه برده شده بودند و دوباره به نیجریه برگردانده اند. اما اینکه حالا کجا هستند را درجریان نیستیم. بعضی می گویند درخانه یکی از ارتشی ها حبس است. بعضی هم می گویند پیش نیروهای امنیتی است وضعیت حساسی داریم اصلا نمیدانیم آقا کجاست و همین شرایط را آن بدتر کرده است.

از طریق نمایندگی سازمانهای بین المللی حقوق بشر و مراکز مربوطه پیگیری کرده اید؟

بله بسیار زیاد تقریبا هر روز دنبال می کنیم و تجمعاتی جلوی نمایندگی سازمان حقوق بشر درنیجریه داریم و خواستار رسیدگی هستیم اما کمترین وقعی نمی گذارند؛ متاسفانه هیچ کجا پاسخگو نیستند و همراهی نمیکنند.

خانواده ایشان نیز اجازه ملاقات نداشته اند؟

نه، اصلا حتی می خواستیم به واسطه دیدار دختر یا پسرش با ایشان از حالشان باخبر شویم که اجازه ملاقات نمی دهند.

وکیل هم برای این قضیه گرفته اید؟

بله وکلایی داریم که برای دنبال کردن مسائل حقوقی تلاش می کنند ولی هنوز هیچ اجازه ای به آنها هم داده نشده است حتی به پزشک ایشان هم اجازه نمی دهند تا برای درمان برود وضعیت خیلی بحرانی و نگران کننده ای است نه از خود آقا خبری داریم و نه حتی اجساد شهدا را به ما تحویل می دهند. حدود ۱۰۰۰ نفر مفقود هستند نمیدانیم زنده هستند یا اسیر هیچ خبری نمی دهند ما را در بلاتکلیفی گذاشته اند درحالی که اینها خلاف قانون است و نباید چنین بکنند.

این امکان وجود دارد که شیخ زکزکی را شهید کرده باشند برای همین چنین تدابیری به کار می برند؟

خدا می داند. البته ما چنین حسی نداریم دو هفته پیش یک نفر ازطریق انجمن خود ما با تلاش زیاد توانسته بود شیخ را ببیند و نیم ساعت با او حرف بزند و دیگرچیزی در دست نداریم نمی خواهم بگویم او دروغ می گوید ولی بیش از این اطلاعی از شیخ نداریم.

ممکن است شیخ زکزاکی را هم مانند شیخ نمر به شهادت برسانند؟

ارتش نیجریه خیلی می ترسد که شیخ را شهید کند چون به خوبی می داند که اینجا با عربستان فرق دارد ۱۵ میلیون شیعه در نیجریه متحد و همراه با هم هستند که اگر گزندی به رهبرشان وارد شود دو روزه می توانند دولت و ارتش را سرنگون کنند اگر هم تاکنون اقدامی نکردیم برای است که نمی خواهیم مسلحانه وارد شویم و خشونت طلب نیستیم ما اجازه نمی دهیم رهبرمان مانند شیخ نمر مظلومانه شهید شود دراین مدت هر روز تظاهرات کرده ایم.

زکزاکی

فضای رسانه ای برای انعکاس این قضایا چگونه بوده است؟

متاسفانه سکوت شدید خبری حاکم است. رسانه های غربی که اصلا از همان ابتدا هم چیزی از آن نمی گفتند رسانه های نیجریه هم اغلب دولتی هستند یا وابستگی به غرب دارند یا وهابیت؛ بنابراین انتظاری نمی رود دراین راستا اقدامی رسانه ای داشته باشند. تنها رسانه پرس.تی.وی بود که همان ابتدا خبرها را دنبال می کرد، ولی گویا قضیه برایش سرد شده زیرا آنها هم دیگر درباره این موضوع کار نکرده اند و خبری از خبرنگارشان نیست نمیدانم ترسیده که حضور ندارد یا نیستند.

عکس العمل مسیحیان در نیجریه نسبت به این مسئله چه بوده است؟

آنها واقعا مانند برادران ما بودند خیلی همراهی و حمایت می کنند در روزنامه هایشان می نویسند و گاهی در تجمعات با ما هستند حتی برخی از وکلای ما مسیحی هستند که به شدت ماجرای شیخ را در فضای بین المللی دنبال می کنند.

چرا این قدر با شما شیعیان رابطه خوبی دارند؟

شیخ با مسیحیان رابطه خیلی خوبی داشت و مانند برادر با آنها برخورد می کرد. مسیحیان را در مراسم خودمان دعوت می کردیم و با هم رابطه خوبی داشتیم گاهی هم که وهابیون به مسیحیان تعرض می کردند ما از آنها حمایت می کردیم و ارتباط ما با هم دوستانه و دوطرفه بوده است به همین خاطر وهابیون از این رابطه می ترسند .

خانواده شیخ زکزکی درچه شرایطی هستند؟

از فرزندان ایشان یک دختر مانده که پیش عمویش است و یکی هم در نیجریه و پسرش را هم در جای امنی برده ایم بعد از آن حادثه دیگر می ترسیم به هرکس اعتماد کنیم ومجبوریم مراقبت بیشتری داشته باشیم زیرا قضیه بسیار حساس است.

بازتاب ماجرای زاریا و اسارت شیخ زکزکی در آفریقا چگونه بوده است؟

حادثه بسیار تلخی بود ولی به خواست خدا باعث شد تا مردم بیدارتر بشوند هم درکل کشور و هم دربعضی کشورهای دیگر آفریقا مانند مالی، نیجر،غنا، آفریقای جنوبی و… تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیزی به خصوص برای آزادی شیخ زکزکی داشته و دارند.

با توجه به گستردگی کاربران در فضای مجازی چقدر برای اطلاع رسانی فعالیت کرده اید؟

سایتی داریم که اخبار و تصاویر را روی آن بارگذاری می کنیم

چه انتظاری از کشورهای اسلامی درباره این حادثه دارید؟

نگذارند ماجرای تلخ زاریا سرد بشود؛البته تنها ایران بوده است که ما را کمک وحمایت کرده دراین باره هم از ایران می خواهیم کمک کند تا رهبر مان آزاد شود زیرا در قانون خود ما حبس به این صورت ممنوع است و اجازه ندارند یک نفر را بدون هیچ اطلاعی ۴۸ ساعت بازدداشت کنند چه برسد این همه مدت با چنین شرایطی. عملکرد ارتش خلاف قانون است آنها حسینه، شهرک سینمایی، مقبره مادر شیخ زکزاکی و هرچه در زاریا بود را با خاک یکسان کردند ولی هیچ کجا کوچکترین واکنشی نسبت به این اعمال صورت نگرفت همه سکوت کرده اند آنها که مدعی حقوق بشر و آزادی هستند حالا هیچ حرفی نمی زنند. از کشورهای اسلامی به خصوص ایران انتظار داریم کمک کنند رهبرمان آزاد شود.

تظاهرات و تجمعات شما با برخورد ارتش همراه نبوده است؟

طبق قانون اساسی ما برای تظاهرات هیچ منعی وجود ندارد و ما خلاف قانون کاری نمی کنیم البته یک بار ارتش به تظاهرکنندگان حمله کرد و هشت نفر کشته شدند ولی بعد از آن دیگرمانعی نبود. ما دراین مدت هرروز کارمان تظاهرات و یا دعای جمعی است. یک بار خانم ها تظاهرات می کنند یک بار آقایان و حتی یک بار هم بچه ها. هرگز هم خسته نشده ایم و تا آزادی رهبرمان همچنان در میدان اعتراضی هستیم

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

قضیه زاریا و رهبرمان عبرتی است که اگر با ماجرای عاشورا و حوادثی که بر حضرت زینب گذشت مقایسه کنیم هیچ است. خوب می دانیم وقتی در راه حق و حقیقت گام برداریم باید منتظر چنین اتفاقاتی هم باشیم بنابراین ترسی به دل نداریم و تا آزادی رهبرمان در میان می مانیم.

منبع: ۵۹۸

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار