تاریخ انتشار :

دکتر یعقوب توکلی نویسنده کتاب «حیات سمیر» :

بسیاری از ادعاها نسبت به سمیر دروغ اسراییلی است

سمیر برای ازادی مردم و رهایی انها از ظلم و ستم اسراییل تلاش می کرد و تن به زندان داد، او نماد مقاومت بود ولی در مقابل چنین قضایایی اصلا کوتاه نمی آمد. من بارها از او سوال کردم که در این مدت اسارت که دوران اصلی زندگیتان را در زندان بودید، آزار روحی هم شده بودید با صراحت می گفت من آدم احساساتی نبودم. او آدم بسیار مقاوم و صبوری بود. این دست ادعای ها از سوی اسراییل نسبت به او دروغ اسراییلی است.

IMG12093921

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )     جمال طاهری/ سردار اسرا به حق برازنده سمیر قنطار قدیمی ترین اسیر لبنانی در بند رژیم صهیونیستی بود. او که ۲۰ جولای ۱۹۶۲ در روستای دروزی نشین ابک از توابع استان جبل لبنان به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۸ میلادی  در ۱۷ سالگی بعد از یک عملیات علیه رژیم صهیونیستی در شهرک صهیونیست نشین نهاریا به اسارت درآمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت. قنطار در سال ۱۳۸۷ شمسی (۲۰۰۸ )میلادی بعد از ۳۰ سال اسارت در جریان تبادل اسرای لبنانی و رژیم صهیونستی آزاد شد. قنطار چند هفته گذشته در پی حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی به حومه دمشق به شهادت رسید.

کتاب خاطرات سمیر قنطار نخستین اثری است که سازوکارهای حاکم بر رژیم صهیونیستی و گزارشی از درون آن را در روزگاران اخیر و در طول سال ها اسارت این مجاهد خستگی ناپذیر افشا می‌کند.

گفتگوی صاحب نیوز با دکتر یعقوب توکلی نویسنده کتاب  «حقیقت سمیر» قنطار را همزمان با آئین بزرگداشت شهید سمیر قنطار از فرماندهان ارشد مقاومت حزب الله لبنان و مراسم رونمایی از این کتاب بخوانید.

 

 

 

 

 

 صاحب نیوز – آقای دکتر ماجرای ازدواج سمیر قنطار با دختر یهودی چیست؟

یهودی ها اصولا  در طرح  دروغ و شایعات ذهنیت ساز ، مهارت  نسبتا  خوبی دارند  از جمله  جاهایی که دروغ  بسیار گفته اند درباره  شخصیت سمیر است. اوایل دوره اسارت سمیر در اسراییل روزنامه هائولام هزه (هذه العالم) دروغی مطرح کرده بود تحت این عنوان  که سمیر قنطار با  دختر یهودی اسراییلی ازدواج کرده همچنان  که  مسئله دکتری علوم سیاسی او را گفته بودند این ماجرا را هم مطرح کردند وقتی این ازدواج مطرج می شود با داستان دکتری علوم سیاسی، جهانیان  تصور می کنند که  فلسطینی های که با اسراییل می جنگند در چه جایگاه و وضعیت بسیار خوبی قرار می گیرند می توانند آنجا تحصیلات  عالی داشته باشند و حتی دکتری بگیرند و هم می توانند با  یک دختر یهودی ازدواج کنند و شرایط خیلی خوبی دارند اما واقعیت سمیر این است  که ما آن را در کتاب «حقیقت سمیر» آوردیم  آنجا سمیر ۱۸سال آخر زندگی اسارت خود به هیچ وجه حق ملاقات نداشت و زندانیان خارجی چون امکان ملاقات با خانوادهای خودشان را نداشتند یکی از خانواده های زندانیان دیگر حق سرپرستی او را به عهده  می گرفت.

صاحب نیوز – این حق سرپرستی موضوع جالبی است لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید این بحث یعنی چه؟

به این شکل که مثلا اگر مادر یکی از زندانیان برای دیدن فرزند اسیر خود می رفت غذا یا چیزهای مورد نیاز برایش می آورد وی می توانست  اسیر دیگری را هم  مانند فرزند خود ببیند که برای سمیر قنطار خانم “ام‌جبر”  مادر فلسطینی انجام می داد و نقش مادری سمیر را در زندان ایفا می کرد بانویی که شاید الان  ۸۵سال داشته باشد و بسیاری از دوستان او را دیده اند منزلش محل رفت و آمد و عزاخانه فلسطینی ها شده بود. این بانو الان به مادر سمیر معروف است بعد از اینکه حق ملاقات از “ام‌جبر”  هم گرفته شد دیگر کسی به سمیر در زندان ملاقات نکرد و هیچ ملاقاتی نداشت.

صاحب نیوز – سمیر بعد از انتشار دروغ ازدواج تونسط روزنامه چه کرد؟

از روزنامه مزبور شکایت کرد  و دادگاه اسراییل روزنامه را به دلیل  انتشار کذب و دروغ  سرزنش و توبیخ نمود، این  مطلب حتی از سوی دادگاه  اسراییل هم  تکذیب شد و مشخص شد که این روزنامه مطلب را به دروغ گفته و نشر داده است اما سمیر در زندان هم از اینکه چنین دروغی علیه او گفته شود کوتاه نیامد و فشار آوردند  تانهایتا  دادگاه علیه  روزنامه  به عنوان  انتشار خبر کذب رای منفی داد.

صاحب نیوز – وقتی در تاریخ اسرائیل نگاه می کنیم این گونه اعمال از سوی اسراییلی ها امری عادی است مانند فضای سیاست که از ابزار زنان استفاده می کنند! و حتی وزیر خارجه سابق اسرائیل لیونی ه خودش قبلا از این اعمال انجام می داد و اعتراف صریح نیز به این رفتار داشته آیا این موضوع نمی توانست برای سمیر هم اتفاق بیفتد؟

در دنیای سیاست  یک فرمانده یا مقام سیاسی به دلیل  ظرفیت اطلاعاتی و سیاسی که دارد ممکن است برای فریب او از چنین شیوه هایی استفاده کنند، اما یک زندانی در حبس که متهم است چند نظامی اسراییلی را کشته و به شدت از او عصبانی هستند هیچ دلیلی برای ملاطفت و احیانا ایجاد ارتباط و از این دست کارها وجود ندارد.

صاحب نیوز – ولی سمیر قنطار یک نماد مقاومت  شده بود و یک زندانی عادی نبود؟

بله  او نماد  مقاومت بود ولی در مقابل چنین قضایایی اصلا کوتاه نمی آمد. من بارها  از او سوال کردم  که در این مدت اسارت که دوران اصلی زندگیتان را در زندان بودید، آزار روحی هم شده بودید با صراحت می گفت من آدم احساساتی نبودم. او آدم بسیار مقاوم و صبوری بود. این دست ادعای ها از سوی اسراییل نسبت به او دروغ اسراییلی است.

صاحب نیوز – این خانم  ام‌جبر”  همانی است که در العالم با وی مصاحبه کرده اند به عنوان مادر سمیر؟

بله، مادر خود سمیر در کودکی او از دنیا رفته بود.

 صاحب نیوز – آیا از طریق  ام‌جبر”  مادر خوانده خود با نیروهای مبارز ضد اسرائیلی مثل حزب الله ارتباط  داشت؟

بسیاری از جزئیات را در کتاب آورده ایم اما در این باره باید بگویم، فضا و فرصتی نبود که در زندان رفت و آمد داشته باشند مادر اسیر به ملاقات فرزندش می رود از بیرون  با زحمت یکی دو دقیقه ملاقات دارد که این هم با زحمت بسیار  تلاش کرد تا  انجام شود  بعد از مدتها  کشمکش حق ملاقات با یک زندانی خارجی را به ام جبر دادند که هم سلول پسرش بود پسرش استاد فیزیک دانشگاه غزه است که به ملاقاتش می رفت  و در آن شرایط بسیار وحشتناک جهنمی اسراییل کسی که  هر دوهفته یا ماه یکی دو دقیقه ملاقاتی داشته باشد در آن تنهایی و تشنگی محبت  بسیار کارساز است.

صاحب نیوز – شما به سمیر گفته بودید که شبیه نلسون ماندلا هستید چه شباهتی داشتند؟

نلسون ماندلا فرمانده نظامی عملیات های نظامی بود برای همین دستگیر شد منتهی بعد از او یک شخصیت لیبرال ساختند او فرمانده  گروه چریکی بود که عملیات های انفجاری انجام می داد منتهی غرب به دلیل اینکه  نمی خواست از وی چنین اسطوره ای ساخته شود از ماندلا یک قهرمان لیبرال ساخت. افریقای جنوبی شکست خورد، ماندلا هم که در مقابل آن ایستاده بود بعد از پیروزی اش روی خط رافت رفت.

قنطار و رزمندگان لبنانی و فلسطینی به مراتب رئوف تر از نلسون هستند. انها هنوز مردمشان در حال کشته شدن هستند و دشمنشان در حال جنایت است دشمنی که در حال گسترش جنایات خود است چه توقعی دارد که قهرمان مقابل او تبدیل به یک شخصیت لیبرال بشود و بخواهد حرف از تسلیم بزند.

 

صاحب نیوز – تفاوت سمیر با سایر مبارزان انقلابی بخصوص ماندلا در چه بود؟

او بسیار مهربان و رئوف بود  همان طور که ماندلا برای آزادی ملت خود تلاش می کرد  تا مردم کشورش تحت ظلم و ستم  نباشند. سمیر هم  برای ازادی مردم  و رهایی انها از ظلم و ستم  اسراییل تلاش  می کرد و تن به زندان داد، ماندلا  هم حدود ۲۷ سال زندان بود محاکمه سمیر و ماندلا را اگر مطالعه کنید می بنید که به شدت به یک دیگر شبیه است با این که ماندلا تحصیل کرده رشته حقوق بود و سمیر قنطار وقتی اسیر شد یک نوجوان ۱۷ ساله، هر دو  در مقابل اشغالگران جنگ کردند اما جنبش آزادی بخش ماندلا به نتیجه رسید درحالی که اینها مجبورند هنوز بجنگند اگر غرب در مقابل جریان حزب الله  لبنان و اشغال فلسطین  عقب نشینی کند تن به انتخابات  و نظام دموکراسی بدهد طبیعی است که بسیاری می توانند با زبان دموکراسی حرف بزنند  اما  وقتی که هنوز غرب با زبان خشونت دارد طبیعتا  این توقع  که مثلا ماندلا از اینکه مبارز انقلابی تبدیل به مبارزی لیبرال شد غیرمنطقی خواهد بود.

صاحب نیوز – در این مدت شما به عنوان کسی که بیشتری اطلاعات را در مورد سمیر قنطار داشتید مصاحبه های مختلفی کردید آیا نکته ای هست که به آن اشاره نشده باشد؟

آنچه من در مصاحبه ها گفته ام یک سیصدم آنچه در مصاحبه ها آمده نیست چه این که بخاطر محدودیت زمان و مکان و سوالاتی که مطرح شده در مورد سمیر قنطار گفته شده ولی کتاب بهتر از هر چیزی می تواند شخصیت و حقایق زندگی سمیر قنطار را به مخاطب ارائه دهد

منبع: صاحب نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار