تاریخ انتشار :

مرحوم آخوند همدانی

وقتی آخوند همدانی بزم اراذل را عرفانی می کند

مؤمن واقعی همیشه باید به فکر حمایت از ارزش های الهی باشد و یکی از مصادیق حمایت از دین، امربه معروف ونهی از منکر است و البته این دو فریضه اگر با زبان نرم انجام شود تأثیر عمیقی خواهد گذاشت اما اگر با تند خویی باشد چه بسا اثر عکس بگذارد.

IMG09143059

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مؤمن واقعی همیشه باید به فکر حمایت از ارزش های الهی باشد و یکی از مصادیق حمایت از دین، امربه معروف ونهی از منکر است و البته این دو فریضه اگر با زبان نرم انجام شود تأثیر عمیقی خواهد گذاشت اما اگر با تند خویی باشد چه بسا اثر عکس بگذارد.
آیه:
خداوند متعال در قرآن می فرماید:
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ طه/۴۴
با او به نرمی سخن گویید ، شاید پند گیرد
آینه:
نقل است مرحوم آخوند همدانی در یکی از سفرهای خود با جمعی از شاگردانش به عتبات عالیات می رفت در بین راه به قهوه خانه ای رسیدند که جمعی از دنیا پرستان میخواندند و پایکوبی می کردند، آخوند به شاگردانش فرمود: یکی برود و آنان را نهی از منکر کند بعضی از شاگردان گفتند اینها به نهی از منکر توجه نخواهند کرد و کار ما بیهوده است.
ایشان فرمود: حالا که شما نمی روید، خودم می روم وقتی که نزدیک شد به رئیسشان گفت: اجازه می فرمایید من هم بخوانم و شما بنوازید؟!
رییس گفت: مگر شما بلدی بخوانی؟
فرمود: اگر شما جازه بدهید بلی. گفت: بخوان.
آخوند نیز شروع به خواندن اشعار ناقوسیه حضرت امیر علیه السلام کردند:
لا اله الا الله حقاً حقا صدقاً صدقا
إن الدنیا قد غرتنا و أشتغلتنا و استهوتنا …
آن عده وقتی این اشعار را شنیدند از آن حال در آمدند و به گریه افتادند توبه کردند. یکی از شاگردان آخوند نقل کرده: وقتی ما از آنجا دور می شدیم هنوز صدای گریه شان به گوش می رسید.
با اقتباس و ویراست از کتاب چلچراغ سالکان

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام       https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار