تاریخ انتشار :

تاریخ اسلام

روزی که نماز واجب شد

در غروب این روز پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله بعد از هجرت از مکه وارد مدینه طیبه شدند، و در قبا نزول اجلال فرمود و منتظر ماند تا امیر المؤمنین علیه السّلام به ایشان ملحق شد، و سپس وارد مدینه شدند.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   امروز چهارشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۴ شمسی برابر با ۱۲ ربیع الاول ۱۴۳۷ هجری قمری مصادف با رخداد های زیر است؛

آغاز وجوب نماز
در سال اول هجرت در این روز نماز در حضر و سفر واجب شد.(مسار الشیعه: ص ۳۰ . منتخب التواریخ: ص ۵۵)
ورود رسول الله صلّی اللَّه علیه و آله به مدینه
در غروب این روز پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله بعد از هجرت از مکه وارد مدینه طیبه شدند، و در قبا نزول اجلال فرمود و منتظر ماند تا امیر المؤمنین علیه السّلام به ایشان ملحق شد، و سپس وارد مدینه شدند.(۱)این در حالی بود که در ۴ ربیع الاول پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در مسیر هجرت از غار ثور بیرون آمده به طرف مدینه حرکت فرمود.(۲)

انقراض پادشاهی بنی امیه
در این روز با سفاح اولین خلیفه عباسی بیعت شد و با انقراض دولت بنی مروان، پادشاهی بنی امیه به کلی منقرض شد. البته مروان در ۲۷ ذی الحجه کشته شد ولی در این روز با تاسیس دولت بنی عباس رسمان نام بنی امیه از صفحه خلافت برچیده شد. اقول دیگر به روزهای؛ ۱۳ و ۱۴ ربیع الاول و ۱۲ ربیع الثانی اشاره دارد.

tasbih-mohr-gol-1500-03

مرگ معتصم عباسی
در پنجشنبه دوازدهم ربیع الاول سال ۲۲۷ ه‘ دو ساعت از شب گذشته، معتصم عباسی در سامرا به هلاکت رسید. سبب مرگش آن شد که حجامت کرد و سپس تب کرد و به همان تب به جهنّم شتافت.

از بزرگترین جرائم او به شهادت رساندن امام جواد علیه السّلام است.

مدت خلافت او ۸ سال و ۸ ماه و ۸ روز بود و و هشتم از خلفای بنی عباس بود. او ۸ پسر و ۸ دختر داشت و ۸ قصر بنا کرد.

معتصم مردی ظالم بود و از علم و ادب و نوشتن بهره ای نداشت. او به سادات خصوصاً بزرگان آنها اذیت های بسیاری روا داشت، و در دوران حکومتش علاقه زیادی به ساخت بنا داشت.(۳)
مرگ احمد بن حنبل
در این روز در سال ۲۴۱ هجری قمری احمد بن حنبل رئیس فرقه حنبلی ها در بغداد از دنیا رفت، و در همان شهر دفن شد.(۴) جدّ او ذوالثدیه رئیس خوارج نهروان است(۵) که به دست امیر المؤمنین علیه السّلام به درک فرستاده شد.(۶)

بنابرقولی مرگ او در ربیع الثانی است.

منبع: جام نیوز

پی نوشتها:
۱ ـ مصباح المتهجد: ص ۷۳۲ . زاد المعاد: ص ۳۴۴ . مسار الشیعه: ص ۲۹ . توضیح المقاصد: ص ۷٫ بحار الانوار: ج ۹۷ ، ص ۱۶۸ ، ج ۱۰۴ ۱۹ ، ص ۱۲۵
۲ـ مسار الشیعه: ص ۲۸ . قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص ۲۱
۳ـ ۳۱۰ . فیض العلام: ص ۲۱۶ – (تتمه المنتهی: ص ۲۹۷
۴ـ وقایع الشهور: ص ۷۲ . مراقد المعارف: ج ۱، ص ۱۲۰ . روضات الجنات: ج ۱، ص ۱۸۵
۵ـ روضات الجنات: ج ۱، ص ۱۸۴
۶ـ مراقد المعارف: ج ۱، ص۱۲۳

 

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام     https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار