تاریخ انتشار :

گفتگوی اختصاصی رهیافتگان با دکتر یعقوب توکلی :

سمیر قنطار چگونه شیعه شد

در زندان که بود با تعدادی از نیروهای حزب الله که اسیر بودند آشنا شد و زندگی کاملا متفاوتی را با آنها تجربه کرد افرادی چون قاسم قمص، یوسف وزنی که شیعه بودند و دو نفر دیگر البته کتابهایی هم خوانده بود مثل نهج البلاغه در واقع به آسانی شیعه نشد. این تحول در پی سالها مطالعه و بحث و گفتگو اتفاق می افتاد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ): دکتر یعقوب توکلی نویسنده کتاب زندگی نامه سمیر قنطار است با ایشان درمورد دین قبلی سمیر و این که چگونه به تشیع پیوسته است به گفتگو نشستیم:

 ره یافتگان: ایشان  ملحد و کمونیست بود؟

نه  او در گذشته دروزی بود دروزی ها یک جریان شبهه صوفیانه هستند که پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امام علی علیه السلام را قبول دارند منتها اعتقادشون بر حکیم بودن است….

 ره یافتگان: پس می گفتند کمونیست و مارکسیست بوده است؟

این را از او پرسیدم ولی تاکید داشت که به هیچ وجه مارکسیست نبودم

 ره یافتگان: چه طور و چه زمانی به تشیع جعفری گروید؟

در زندان که بود با تعدادی از نیروهای حزب الله که اسیر بودند آشنا شد و زندگی کاملا  متفاوتی  را با آنها تجربه کرد افرادی چون قاسم قمص، یوسف وزنی که شیعه بودند و دو نفر دیگر البته کتابهایی هم خوانده بود مثل نهج البلاغه در واقع به آسانی شیعه نشد. این تحول در پی سالها مطالعه و بحث و گفتگو اتفاق می افتاد.

 ره یافتگان: اما گروهی که توش بود گروه مارکسیستی بود؟

نه ببینید دوستان ما معمولا اشتباه می کنند، در جنگ با اسراییل  محدودیت مذهبی وجود ندارد گروههای مختلف فلسطینی چون قصد جنگ با اسراییل را دارند وارد جهاد می شوند برای همین محدودیت  مذهبی نیست هرکس بخواهد مبارزه  کند  می آید ژاپنی، آلمانی و کشورهای دیگر ممکن است کسی بی دین باشد  و دیگری نماز شب خوان فرقی ندارد چون هدف همه یک هدف مشترک  سیاسی است و مبارزین هم البته محدودیت نیرو داشتند چرا که اصولا کمتر کسی حاضر می شود برای مبارزه با اسراییل  تن به فداکاری  جدی و خطرناک بدهد  تفکیک  صورت  نمی گرفت حتی گروهی هم سوسیالیسم ناسیونالیسم هستند

 ره یافتگان: آیا سمیر قنطار ، شیعه شدن خود را هم در زندان ابراز کرد؟

نه، چون صلاح نمی دید اعلام کند تا حوزه اعتقادی او به مسال سیاسی آلوده نشود و تا مدتها بعد از آزادی هم اعلام نکرد جزئیات این موضوع را به من گفت که در کتاب هست

 ره یافتگان: آیا حزب الله با توجه به دین افراد، آنها را در عملیات مبادله در لیست خود قرار می داد؟

نه هرگز؛ حزب الله  کاری به این نداشته و ندارد حزب الله کسانی را که مارکسیسم بودند از زندان اسراییل آزاد کرد چه قبل از آزادی سمیر و چه بعد، چه فلسطینی چه لبنانی، حزب الله همه  گروهها را آزاد کرد اما ماجرای سمیر قنطار از نظر اسرائیلی ها ماجرای دیگری بود در بسیاری از مبادلات حزب الله و گروههای مبارز فلسطینی نام او در صدر لیست مبادله ها بود ولی اسرائیل از تبادل او خود داری می کرد.

 ره یافتگان: شما کتاب زندگی شهید رو به نگارش در آوردید نظر کلی شما در مورد این شخصیت چیست؟

خدا را شاکرم و امیدوارم  که راه جهاد و شهادت حر گونه او برای آزادی انسانها را به تصویر کشیده باشم. او از منظر مذهبی وارد مبارزه نشد بلکه از نظر انسانی مبارز می کرد.

اشتراک گذاری :


  1. فاتحی گفت:

    با سلام
    این مصاحبه را در سایت های دیگر هم منتشر کنید

آخرین اخبار