تاریخ انتشار :

نظر عبدالله شهبازی در مورد شایعات جعلی بودن هدیه پوتین به رهبر انقلاب +تصاویر

یک پژوهشگر ارشد تاریخ در واکنش به شایعاتی در مورد بدلی بودن هدیه پوتین به رهبر انقلاب با رد این مسائل گفت:‌ نفس هدیه مهم است که مثلاً بجای کلاشنیکف طلا (که معمولاً روسها به سران عرب می‌دادند) قرآن اهداء شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از اینکه دیروز بلافاصله از فرودگاه مهرآباد به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت، در انتهای این دیدار نسخه‌ای نفیس از قرآن کریم را به عنوان هدیه تقدیم ایشان کرد.

هدیه پوتین نظر بسیاری را به خود جلب کرد. به ویژه اینکه اعلام شد که هدیه وی به رهبر انقلاب نسخه‌ای تاریخی از قرآن کریم است که قدمت زیادی دارد. اما نو بودن صفحات آن سبب شد تا عده‌ای این شایعه را بوجود بیاورند که هدیه پوتین تقلبی است و بر این اساس مطرح کردند که با توجه به این مسئله نمی‌توان در حوزه‌های دیپلماتیک و روابط فی مابین به روسیه اعتماد کرد.

شایعه از این آنجا شروع شد که دیمیتری پسکوف، معاون مطبوعاتی پوتین بیان کرد که نسخه هدیه شده کپی برابر اصل است.

بروز این حرف و حدیث‌ها سبب شد تا عبدالله شهبازی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ کشورمان با استناد به سخنان پسکوف در صفحه کانال تلگرام خود به این شایعات پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه عرف نیست که در این موارد نسخه اصلی هدیه داده شود، در مورد بدلی بودن هدیه پوتین بیان داشت: ««بدلی» معادل درستی نیست برای نسخه فکسیمیل. فکسیمیل یا فاکسیمیله به نسخه نفیس برابر اصل گفته می‌شود. «بدلی» یعنی نسخه تقلبی که بجای اصل جا زده باشند. نسخه فکسیمیل با هزینه زیاد تهیه می‌شود و مرسوم است اهداء‌ آن.»

1347826_992

این پژوهشگر تاریخ با انتشار عکسی از هدیه نسخه فکسمیله قرآن کریم به یکی از مقامات ترکیه گفت: « مثلاً، در اینجا رئیس مرکز مطالعات تاریخ و فرهنگ اسلامی ترکیه نسخه فاکسیمیله قرآن کریم منسوب به عثمان را اهدا می‌کند به اردوغان.»

شهبازی اضافه کرد:‌ « رهبری هم نسخ خطی را که به ایشان اهدا می‌شود به موزه آستان قدس می‌دهند. نفس هدیه مهم است که مثلاً بجای کلاشنیکف طلا (که معمولاً روسها به سران عرب می‌دادند) قرآن اهداء شده است.»

فکسیمیل (فاکسیمیله Fac-simile) به چاپ عکسی از کتب قدیمی و نفیس می‌گویند که به شیوه خاص و با قیمت گزافی تهیه می‌شود. گفتنی است هدیه‌ای که به رهبر انقلاب از سوی پوتین اهدا شد نسخه فاکسمیله‌ای از قدیمی‌ترین یا یکی از قدیمی‌ترین نسخ قرآنی است که در اختیار کشور روسیه است.

از طرفی آثار و اشیاء تاریخی جزو میراث ملی کشورها محسوب می‌‌شود و معمول نیست که کشورها برای تحکیم روابط آثار تاریخی خود را به هم اعطا نمایند و از سوی دیگر منطقی نیست کشوری که هدیه‌ای برای تحکیم روابط به طرف مقابل اعطا می‌کند تقلبی باشد و خود را در این راستا زیر سئوال ببرد.

مشرق

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار