تاریخ انتشار :

حجت الاسلام عسکر آقایی

فرصتی طلایی برای تبلیغ اسلام واقعی در چین

مسلمانان چین بویژه آنهایی که حضورشان در مسجد بیشتر است، از امام خمینی(ره) و ایران تا حدودی شناخت دارند؛ اما بیشتر مسلمانان چینی اطلاعات دینی کمی دارند

2_5649ef3d5514d

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت الاسلام عسکر آقایی معروف به «آخوند چینی»، درباره لزوم تبلیغ معارف اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) در چین، با اشاره به اینکه ۵۶ ملیت مختلف در این کشور پهناور زندگی می‌کنند، گفت: جمعیت مسلمانان چین، طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۱۰۰میلیون نفر است، ولی دولت چین بنابر سیاست‌های خاص خود، آمار درستی از جمعیت مسلمانان ارائه نمی‌دهد و تعداد آنان را در حدود ۲۳ میلیون نفر اعلام می‌کند، در حالی‌که در سرشماری سال ۱۹۳۸ میلادی که در آن دین و مذهب مردم هم پرسیده شد، مسلمانان، حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور چین را تشکیل می‌دادند و طبیعتا این رقم، بعد از گذشت حدود ۷۰ سال، افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مسلمانان شیعه ۱۲ امامی در چین، حدود ۳۰ هزار نفر هستند اما محب اهل بیت، در بین آنان، بیش از ۱۷ میلیون نفر هستند، با توجه به این مسائل، در برنامه‌های خودم، تعداد شیعیان چین را ۳ میلیون نفر اعلام می‌کنم که بعضا، برخی نهادهای رسمی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات هم، به این موضوع اعتراض می‌کنند که چرا این طور آمار ارائه می‌دهید، در پاسخ به این اعتراضات می‌گویم اگر یک فرد بهایی در محله‌ای سکونت داشته باشد، دشمنان ما آن قدر روی این مسئله مانور می‌دهند که تصور می‌کنید،کل اهالی آن محله، بهایی هستند، با این حال، ما نسبت به ۱۷میلیون مسلمان چینی که محب اهل بیت هستند، بی‌توجه هستیم.

آقایی تصریح کرد: منطقه مسلمان‌نشین «سین کیانگ» چین که بیشتر اهالی آن، به دامداری و دامپروری اشتغال دارند، به صورت نیمه خودمختار اداره می‌شود. برای مثال در ادارات بعضی کارمندان آن از طرف دولت مرکزی منصوب می‌شوند و بقیه از طرف مردم محلی اداره می‌شود، اما دولت چین برای کنترل و کم کردن جمعیت مسلمانان این منطقه، از افرادی که از مناطق دیگر چین به این منطقه، می‌آیند، حمایت می‌کند و امکانات ویژه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

این مبلغ اسلام در شرق آسیا، بیان کرد: در ساختار حکومتی چین، نمایندگان مجلس براساس ملیت‌ها، انتخاب می‌شوند، به همین خاطر مسلمانان این کشور، در مجلس نماینده‌ای ندارند.

فرصتی طلایی برای تبلیغ اسلام واقعی در چین

وی به واهمه دولتمردان چین از تفکرات تکفیری نیز اشاره کرد و درباره این فرصت طلایی برای تبلیغ اسلام واقعی گفت: با توجه به به سیاست‌های کمونیسیتی این کشور، تبلیغ دین و مذهب در چین ممنوع است؛ اما اخیرا با توجه به شکل‌گیری گروه داعش و گسترش اقدامات آن، دولت چین برای مقابله با نفوذ تفکرات وهابیت و داعشی در بین مسلمانانش، از برخی نهادهای ایرانی، درخواست همکاری و اعزام مبلغ کرده است.

این روحانی مبلغ اسلام در چین، در بخش دیگری از سخنانش درباره نگرش مردم چین، در برابر امریکا و سلطه‌طلبی آن، گفت: به لحاظ سیاسی حزب کمونیست این کشور، امریکا را به عنوان ابرقدرت قبول نمی‌کند و به همین خاطر همواره در مسائل بین المللی مثل موضوع هسته‌ای ایران، در مقابل سیاست‌های امریکا، ایستادگی می‌کند.

مسجد، کانون فعالیت‌های مختلف مسلمانان چین است

حجت الاسلام عسکر آقایی به تأثیر مساجد و نیز شبکه های اجتماعی در بین مسلمانان چین هم اشاره کرد و گفت: بیشتر مردم چین در شبکه ای به نام کیوکیو(QQ) عضو هستند. همچنین سایت چینی “نور اسلام” در بین مسلمانان این کشور نفوذ زیادی دارد. مسلمانان چینی، از طریق شبکه اجتماعی QQ، کلیپ‌های زیادی را منتشر می‌کنند که منبع خوبی برای شناخت و آشنایی با فرهنگ آنان است.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: مسلمانان کشور چین که بیش‌تر در منطقه «سین کیانگ»، زندگی می‌کنند، مسجدمحور هستند به طوری‌که معمولا اکثر مراسم‌ها و برنامه‌های خود مثل سحری و افطاری ماه رمضان، عزاداری و حتی عروسی را، در مسجد برگزار می‌کنند و از این لحاظ مساجد در چین، اهمیت بسیاری برای مسلمانان دارد، البته فرهنگ چینی هم با فرهنگ اسلامی آمیخته شده و برخی از آداب چینی مثل روشن کردن عود، در مساجد اجرا می‌شوند.

حجت الاسلام آقایی در همین باره ادامه داد: مسجد در چین، به نوعی حوزه علمیه محسوب می‌شود، طلبه‌ها در مساجد، هم درس می‌خوانند، هم اقامت دارند، هم در اتاق مخصوصی که برای روحانیون در نظر گرفته شده است به سوالات مردم پاسخ می‌دهند و کاربردهای دیگری که مسجد را علاوه بر یک مکان عبادی، به محلی علمی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده است که هزینه‌های آن هم، معمولا از طریق انجمن‌های اسلامی و خمس پرداختی مردم، تامین می‌شوند.

وی اضافه کرد: مسلمانان چین بویژه آنهایی که حضورشان در مسجد بیشتر است، از امام خمینی(ره) و ایران تا حدودی شناخت دارند؛ اما بیشتر مسلمانان چینی اطلاعات دینی کمی دارند. به عنوان مثال، یک بار در یکی از مساجد اهل سنت چین برای قرائت نماز رفته بودم که مردم آنجا در حالی که به آنها می‌گفتم شیعه هستم، مرا امام جماعت خود قرار دادند. بعد از نماز، درباره شیوه قرائتم که با آنها فرق داشت، پرسیدند که جواب دادم این‌ها مستحبات است.

لزوم مطالعات فرهنگی درباره چین

حجت الاسلام آقایی درباره فراخوان جشنواره عمار در چین هم گفت: مسلمانان چین هم، براساس اندیشه‌های اسلامی، امریکا را به عنوان «شیطان بزرگ» می‌دانند و این ظرفیت خوبی برای کار در زمینه آثار ضدامریکایی در بین آنان است، اما بهتر است قبل از ورود در این‌باره، وضعیت فرهنگی این کشور مورد رصد قرار گیرد.

وی افزود: بنابراین اولین نکته‌ای که درباره حضور عمار در چین باید در نظر گرفته شود، توجه به آداب و فرهنگ مسلمانان چین است و یکی از راحت‌ترین راه‌های آن، از طریق همین شبکه اجتماعی QQ و سایت نور اسلام است.

وی با اشاره به سطح جوایز تعیین شده در بخش بین الملل جشنواره عمار بیان کرد: برای تاثیرگذاری و جذب بهتر آثار فیلمسازان خارجی، می‌توان در کنار فراخوان کلی جشنواره، برای برخی موضوعات و بخش‌های بین الملل مثل چین، ضمیمه ارائه کرد، البته نباید انتظار داشته باشیم که آثاری که در این حوزه می‌رسند، در ابتدا، سطح بالایی داشته باشند که این هم اشکال چندانی ندارد، چون مهم، حضور و مطرح شدن عمار در بین مسلمانان چین است و از طرف دیگر فیلمسازان هم، بیشتر به دنبال دیده شدن آثارشان هستند.

سوژه مستند “آخوند چینی، دات کام” اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت مساجد که بخاطر حضور فعال مسلمانان در شبکه اجتماعی QQ، شناسایی و ارتباط‌ گیری با آنها، به راحتی امکان‌پذیر است، می‌توان اکران‌ها را در چین شروع کرد و بهترین روش هم همین است، چون نهادهای رسمی بخاطر برخی ملاحظات سیاسی چندان همکاری نمی‌کنند، بنابرین اگر محتوایی هم قرار است، منتشر گردد، ابتدا باید در این فضا مطرح شود.

 

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام       https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار