تاریخ انتشار :

گفتگو با نویسنده ایتالیایی کتاب اردواردو آنیلی قتل مرموز

جوزپه پوپّو : ثروت صدها هزار میلیون یورویی ادواردو آنیلی دلیلی بر قتل اوست

مصاحبه با جوزپه پوپّو، (Giuspeppe Puppo)، نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی و نویسنده دو کتاب ” ۸۰ متر ارتفاع مرموز” و همچنین “ادواردو آنیلی، جنایت مرموز ” در مورد شهید ادواردو آنیلی( کاری از انجمن شهید ادواردو آنیلی)

 

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو  از راضیه امانی مترجم: ایرجی
س/در ماه نوامبر یاد و خاطره سرانجام تلخ ادوارد آنیلی دوباره زنده می شود. 

البته مرگ ادواردو آنیلی دارای بسیاری از ابهامات و نقطه های تاریک است که هنوز روشن نشده است. اما شما با توجه به مطالبی که در کتابی که اخیرا” به چاپ رسیده نوشته اید، ظاهرا بر این باور هستید که دستگاه های قضائی ایتالیا، بدون در نظر گرفتن عوامل و شواهدی که سبب مرگ وی شده و بدون در نظر گرفتن شواهدی بسیار مهم، پرونده را مختومه اعلام کرده اند، آیا این مساله صحت دارد؟ اگر بله به چه دلیل؟

ج / مطمئنا” عوامل بسیاری وجود دارد که سبب می شود به صورت بسیار فوری دوباره پرونده قتل ادواردو آنیلی بازنگری شود. این مسیری است که باید در سال ۲۰۰۱ انجام می گرفت و در آن زمان باید گفته می شد که آنیلی به قتل رسیده است و من به خاطر دارم که تحقیقات بسیار خلاصه و در مدت زمان بسیار کوتاهی ( چند روزی ) و سرسر ی انجام شد و اما در واقع باید تحقیقات جامع و دقیقی در ۱۴ سال قبل صورت می گرفت؛ از زمانی که اولین کتاب من درباره مرگ آنیلی تحت عنوان” ۸۰ متر ارتفاع مرموز” به چاپ رسید، تاکنون عوامل دیگری را نیز کشف کرده ایم و این سبب شده که این تفکر در ایتالیا و هم در ایران ایجاد شود که لازم است این پرونده از نو بازنگری شود.
هم اکنون و پس از ۵ سال که چاپ اولین کتاب من یعنی “۸۰ متر ارتفاع مرموز” می گذرد، کتاب دیگری تحت عنوان ” ادواردو آنیلی، جنایت مرموز” به چاپ رسیده که در آن همه عوامل و نظریات مربوط به مرگ آنیلی دوباره نوشته شده و همچنین شواهد جدیدی در آن بررسی شده و لازم است که این پرونده دوباره بررسی شود.

س/ بر اساس قوانین قضائی ایتالیا برای بازنگری پرونده ای که مختومه اعلام شده لازم است که دلیل قابل توجهی داشته باشیم .به نظر شما چه عاملی سبب درخواست بازنگری این پرونده شده است؟

ج/ تنها کافی است که این پرونده قضائی دوباره بررسی و خوانده شود تا متوجه شویم که سراسر این پرونده احتیاج به بررسی دوباره دارد و شواهد زیادی در مدت این ۵ سال پیدا شده است.
من تنها یکی از آنها را برای شما مثال می زنم: چوپانی در پایین اتوبان تورینو- ساونا جسد آنیلی را پیدا می کند. این چوپان می گوید، جسد ادواردو را در ساعت ۳۰ :۸ صبح پیدا می کند .
این نشان می دهد که در زمان بررسی پرونده به این شاهد توجهی نشده است و با بررسی های بسیار سریع و عجولانه پرونده بسته شده است. این مثلا یکی از خبرهای جدید در این باره هستند و شهادت این چوپان تمام گزارش پرونده را که در آن نوشته شده که ادواردو آنیلی از پل بالا رفته و خود را در ساعات ۱۱ یا ۱۱:۳۰ صبح به پایین پرتاب و خود کشی کرده، باطل می کند.
puppo
س/ آیا به صحبت های این شاهد جدید از سوی دستگاه قضائی ایتالیا شنیده نشده است ؟

ج/ نه، مطلقا” به آن اهمیتی ندادند. ما گروهی از همکاران روزنامه نگار به نزد این چوپان رفتیم و او برای ما دقیقا” صحبت هایی که من برای شما تعریف کردم، تعریف کرده است.

س/ بنابراین لازم است ما به کتاب اخیر شما مراجعه کنیم تا مسائلی را که این چوپان به طور کامل بازگو کرده، بخوانیم، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که ادواردو آنیلی، وارث سناتور و میلیاردر ایتالیایی و مالک کارخانجات اتومبیل سازی متعددی از جمله کارخانه فیات بوده و شما در کتابتان اشاره به کارخانه فیات سیاه کرده اید که سبب قتل ادورادو و نه خودکشی وی شده است. آیا می توانید در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

ج/ من معتقدم ادواردو به قتل رسیده است و این اعتقاد من بر اساس تعصب خاصی نیست و برعکس بر اساس شواهدی است که جمع آوری کرده ام.
من از ۶ سال پیش شروع به تحقیق در این باره کردم و در دو کتابی که نوشته ام آنها را عینا” به رشته تحریر درآورده ام و من تنها سر نخ هایی را بازگو کرده ام و اگر برعکس، شواهدی را پیدا می کردم که نشان می داد که ادواردو خودکشی کرده است، عین مطلب را می نوشتم، اما تمام شواهد براین گواهی می دهند که آنیلی به قتل رسیده است و اگر به قتل رسیده باید دلیلی داشته باشد و به نظر من دلیل آن مسائل اقتصادی است. بنابراین تصمیم گرفتم تا با تمام ابزارهای کم و محدودی که یک روزنامه نگار می تواند در دست داشته باشد در مورد دلیل این قتل تحقیق کنم و متوجه شدم که به وی یک ماه قبل از مرگش پیشنهاد شده بود که در قبال مبلغی که به وی پرداخت خواهد شد در امور اداری و برنامه های فیات دخالتی نداشته باشد و آنیلی از این امر خودداری می کند و همین مساله سبب قتل وی می شود؛ اما خواهر آنیلی، مارگریتا پیشنهاد گرفتن پول را قبول می کند و چند سال بعد، یعنی در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ متوجه می شود که پولی که گرفته در برابر درآمد بدست آمده از بازار سیاه و معاملات انجام شده در کارخانه فیات در خارج از کشور بسیار کم بوده است.
ما در اینجا درباره بودجه ای بسیار هنگفت برابر با صدها هزار میلیون یورو که در خارج از کشور مدیریت شده صحبت می کنیم و همین موضوع می تواند دلیل قتل ادواردو باشد.
ادواردو خواستار خروج از منطق سرمایه داری بود و علاقه داشت که اقتصاد در خدمت مردم باشد و بحران های مالی را پیش بینی کرده بود و خواستار صلح و دوستی میان مردم و کشورها بود.
آنیلی به عنوان یک شهروند آمریکایی،(با توجه به اینکه آنیلی تابعیتی دوگانه داشت، یعنی هم تابعیت ایتالیایی و هم آمریکا) به رئیس جمهور وقت آمریکا نامه ای بر این مضمون می نویسد که دخالت های نظامی در کشورها دیگر کافی است و مردم خواستار صلح در دنیا هستند.
آنیلی خواستار دنیایی با صلح، عدل، دوستی و برابری در اجتماع بود.

ادواردو آنیلی که بود و چگونه اسلام آورد؟ + عکس

س/ بدون شک طرز فکر و ایدئولوژی آنیلی نیز در قتل وی بسیار دخیل بوده است و همانطور که شما هم اشاره کردید : ادواردو خواستار شرکت فیاتی بود که در خدمت مردم باشد و تمام عقاید و رفتار آنیلی ضد امپریالست و سرمایه داری جهانی بود و دیگر اینکه آنیلی به دلیل تغییر در عقاید اعتقادی و ایدئولوژیکی‌شان نیز بنا به گفته های دوستانش و نامه هایی که از سوی وی نوشته شده و بنا به اظهارات سر کنسولگری سابق ایران در رم یعنی دکتر قدیری ابیانه، آنیلی در اوایل دهه هشتاد میلادی به دین مبین اسلام گرویده بود. به نظر شما آیا این هم می تواند یکی از عواملی باشد که باعث قتل وی شده است؟

ج/ من فکر نمی کنم که وی تنها به دلیل مذهبی بودن به قتل رسیده باشد، اما اگر این مساله را بخواهیم در قالب گسترده تری، یعنی مذهب و امور مالی بین المللی بنگریم، بله.
البته باید گفت، این دو فرضیه با یکدیگر مغایرتی ندارند و من با سرکنسولگری سابق رم در جمهوری اسلامی ایران و دوست صمیمی آنیلی هم صحبت کرده ام و در این باره در کتابم به طور مفصل شرح داده ام. یکی از عوامل قتل آنیلی می تواند تغییر مذهب باشد. به نظر شما آیا همین امر سبب اثراتی انقلابی از سوی او در امور اقتصادی و مالی شرکتها ی تجاری مختلف از جمله فیات شده است یا خیر خود جای بحث و گفتگو دارد و اما من به همه خوانندگان این مطلب توصیه می کنم که کتاب  “ادواردو آنیلی ، جنایتی مرموز” اثر جوزپه پوپّو را که بسیار جالب توجه

ادواردو آنیلی

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار