تاریخ انتشار :

گفتگو روزنامه جوان با مدیر انجمن شهید ادواردو آنیلی

معتقدیم که شهادت ادواردو آنیلی بدون حکمت نبوده است

شهید ادواردو بدون شک یاری است که در دوران ما به کاروان امام حسین (ع) پیوست و باید با معرفی او جوان امروز را که گرفتار دنیای مدرن شده است به خود آورد؛‌

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) امسال محرم با سالگرد شهادت  ادواردوآنیلی همزمان شده است؛ شهیدی که معرفی او می‌تواند خیلی‌ها را نسبت به اسلام و تشیع مشتاق یا کنجکاو کند. به همین مناسبت با جمال طاهری مدیر مجموعه شهید ادواردو آنیلی به گپ‌وگفت نشسته‌ایم تا درباره این مجموعه و فعالیت‌های فرهنگی آن بیشتر بدانیم.

چه شد که به فکر تشکیل انجمن ادواردو آنیلی افتادید؟
سال ۸۴ پیشنهاد بزرگداشت شهید ادواردو آنیلی را به آیت‌الله میردامادی دادیم گفتند طرح را بنویسید و موضوع به طرف تشکیل یک انجمن رفت. این طرح را ایشان پسندیدند و دستور راه‌اندازی آن را به من دادند.
با دکتر قدیری ابیانه چگونه آشنا شدید؟
آشنایی ما با ایشان از طریق مستند ادواردو آنیلی بود چون اهداف اولیه ما کمی فرق داشت: بعدها هم که برنامه‌های ما بیشتر روی شهید ادواردو متمرکز شد ارتباط چندانی با وی نداشتیم زیرا به‌عنوان یک چهره سیاسی شناخته می‌شد تا اینکه درجلسه‌ای از حجت‌الاسلام سالک رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس که آن زمان رئیس گزینش کشور بودند درباره ایشان سؤال کردم. ایشان گفتند پسر وی را می‌شناسند و مورد تأیید است. همین باعث شد تا برای اولین بار با دکتر قدیری ابیانه تماس بگیریم اما متوجه شدیم که ایشان درحال عزیمت به مکزیک به عنوان سفیر ایران هستند. با این حال تماس‌های تلفنی ما از همان زمان شروع شد. تا اینکه وی در فتنه ۸۸ و زمانی‌که خیلی از خواص در کشور از موضع‌گیری می‌ترسیدند در آن سوی اقیانوس به شکل‌های مختلف به دفاع از نظام برخاست، این شد که تصمیم گرفتیم ارتباط‌مان را با ایشان بیشتر کنیم.
از فعالیت‌ها و برنامه‌های انجمن برایمان بگویید.
در ابتدا با کلاس‌های هفتگی شروع کردیم که جا دارد در اینجا از زحمات دکتر قاسم‌زاده و جناب علی‌اکبر بقایی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان و آقای خلیفه‌سلطانی پسر شهید خلیفه‌سلطانی تشکرکنیم زیرا اگر این دوستان حمایتی نمی‌کردند با توجه به نگاه برخی از مسئولان در اصفهان به موضوع شهید ادواردو،  شاید هیچ وقت این انجمن پا نمی‌گرفت.
پوستر ادواردو
مگر چه نگاهی به انجمن داشتند؟
ما در شهر مذهبی- سنتی اصفهان هستیم؛ شهری که به قول آقای سالک تشکیل هیئت بیشتر از ان. جی. او جواب می‌دهد و این یک حقیقت بود. انجمن در تمام این سال‌ها بدون کمک حتی یک خیّر روی پای خودش ایستاد و جان گرفت؛ درحالی‌که هیئت‌ها از همه لحاظ حمایت و پشتیبانی می‌شدند. از طرف دیگر نام انجمن ما به نام یک شهید خارجی مزین بوده برای همین سال‌ها با موضع‌گیری‌های منفی و بداخلاقی بعضی‌ها روبه‌رو بودیم. عده‌ای می‌گفتند شما با این نام خارجی می‌خواهید کاری کنید تا شهدای خودمان فراموش شوند (ما معتقد بودیم ادواردو محصول خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس است) عده دیگر می‌گفتند مگر خارجی‌ها شهید هم می‌شوند. یک روز یکی از بچه‌ها نزد خیّری برای کمک به انجمن رفته بود، گفته بود شهید شما در کدام عملیات شهید شده است؟ وقتی جواب شنیده بود در ایتالیا شهید شده نه جنگ تحمیلی، ‌آن فرد گفته بود مگر می‌شود کسی تیر نخورد و شهید شود، شهید باید حتماً در جبهه و درحال جنگیدن شهید شود وگرنه شهید نیست!
آیا هنوز هم این موضع‌گیری‌های سطحی وجود دارد؟
خیلی کم شده است تقریباً می‌توانم بگویم چند سالی است چنین برخوردهایی را ندیدم اما اغلب روی عنوان انجمن که انجمن اسلامی نام دارد موضع‌گیری می‌کنند زیرا می‌ترسند ما یک انجمن سیاسی و عضو جبهه مشارکت باشیم درحالی‌که انجمن ما در سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت رسیده است و عنوان انجمن اسلامی نیز به همین دلیل است.
انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی چه کارهایی را انجام داده؟
از همان روزهای اول تا سال۹۱ ما جلسات هفتگی داشتیم. سالگرد ادواردو را همه ساله در اصفهان برگزار کردیم، البته یادبود ادواردو تنها به موضوع خود شهید منحصر نشده و بحث تبلیغ اسلام و تشیع در کشورهای مختلف نیز در رأس کار بوده است. از مهمانان ویژه این برنامه‌ می‌توان به حجت‌الاسلام دیپالمو رهبر شیعیان ایتالیا اشاره کرد که برای دوسال جزو مهمانان مراسم بود. به غیر ازاین انجمن در موضوعات زیاد دیگری فعالیت داشته است. ما قدم‌های اولیه‌مان را در اصفهان برداشتیم و تعمداً نخواستیم تا چند سال اول ناممان در سطح کشور مطرح شود، در همان قدم‌ها هم به لطف خدا مثمر ثمر بودیم. تقریباً می‌توان گفت این انجمن پایه‌گذار حضور سازمان‌های مردم نهاد در مراسم ملی مانند ۲۲ بهمن و روز قدس در اصفهان بود. در کنار آن دانشگاه‌ها و مراکزی که می‌خواستند برای شهید آنیلی یادبود داشته باشند از لحاظ مختلف تأمین می‌کردیم…
پوستر شید ادواردو آنیلی (مهدی)
یکی از تولیدات شما که توانسته در نهادهای فرهنگی داخل و خارج از کشور تأثیرگذار باشد، ‌مجموعه‌های نمایشگاهی شماست. در این‌باره توضیح بدهید.
بله، فعالیت‌های انجمن بر محور تبلیغ اسلام، تشیع و زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهید ادواردو آنیلی بود؛ درهمین راستا برای اولین بار و در یک حرکت ابتکاری شروع به تولید سیرهای نمایشگاهی کردیم. اولین سیر نمایشگاهی ما با موضوع صدور انقلاب با استقبال شدید مردم روبه‌رو شد. بعد از آن روحانی ناظر انجمن پیشنهاد تولید یک سیر در رابطه با حجاب را دادند که باعث درست شدن نمایشگاه معروف «من یک محجبه‌ام» شد؛ ‌نمایشگاهی که تفکر غالب درباره سیرهای نمایشگاهی حجاب را شکست. هم‌اکنون دهها سیرنمایشگاه با موضوعات مختلف تولید کرده‌ایم و در سراسر کشور در حال اجراست. خوشبختانه استقبال از این مجموعه‌ها به گونه‌ای بوده که با تقاضای بالای شیعیان خارج از کشور روبه‌رو شده و چندین نمایشگاه در کشورهای تایلند، ایتالیا، هند، ‌پاکستان، تاجیکستان، ‌تونس و… داشته‌ایم که همه اینها بدون حمایت هیچ فرد خاص یا سازمانی بوده است.
به عنوان مدیر انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی، ‌دستاوردهای انجمن را چه می‌دانید؟
ما درباره خیلی از فعالیت‌های انجمن از جمله فعالیت‌های سایبری مثل سایت رهیافتگان صحبت نکردیم یا محصولاتی که برای معرفی شهید آنیلی به تازه مسلمانان یا کشورهای خارجی فرستادیم، اما مهم‌ترین دستاورد به نظرم زنده نگهداشتن یاد و نام شهید ادواردو آنیلی بوده است؛‌ چه آنکه یکی از اهداف تولید سیر نمایشگاهی ما هم همین مسئله است. یکی از دستاوردهای انجمن برپایی بخش رهیافتگان نمایشگاه قرآن تهران بوده که به برکت وجود شهید ادواردو برای دوسال انجمن بخش رهیافتگان نمایشگاه قرآن را دایر و برپا نمود که خود این امر به ایجاد موج‌های جدیدی در تبلیغ دین منجر شد؛ فقط یکی از تأثیرات این بخش ایجاد صفحات و بخش‌های ویژه در سایت‌ها و وبلاگ‌ها با نام تازه مسلمانان و رهیافتگان بود که این خود دارای اهمیت است.
جالب‌ترین چیزی که در شهید ادواردو آنیلی دیده‌اید، چیست؟
همیشه یک سؤال وجود داشت که چرا فردی با این عظمت ثروت و مقام برای اسلام باقی نماند زیرا اگر ادواردو زنده مانده بود با آن ثروت افسانه‌ای، اتفاقات خوبی در جهان تشیع می‌افتاد اما یکی از مهمانان ما که قبلاً رئیس سابق شاخه جوانان حزب کمونیست روسیه بود و الان شیعه است حرفی زد که به گمانم جواب این سؤال است. او می‌گفت ما فیلم ادواردو را به زبان روسی ترجمه کردیم و با توجه به نفوذمان گمان می‌کردیم که بتوانیم در تلویزیون روسیه آن را پخش کنیم اما دیدیم نفوذ مافیای فیات در روسیه بیشتر از تصور ماست. تنها موفق شدیم سی دی آن را بین جوانان شیعه مسکو توزیع کنیم و بعد از مدتی فهمیدیم که این سی دی به تنهایی خمس و زکات را میان شیعیان روسیه زنده کرد. من این حرف را از زبان او شنیدم و یکسال بعد حجت‌الاسلام حکیم الهی مسئول بین‌الملل جامع‌المصطفی به من گفت مدتی می‌‌شود که بیشترین حجم خمس و زکات از طرف روسیه به آنجا می‌رسد و این تحول برای‌ آنها جای سؤال دارد. خدا در شهادت او حکمتی نهاده که شاید در زنده بودنش نبود و این وظیفه ماست تا با معرفی آن شهید و سبک زندگی علی‌وار او پی به رازهای این حکمت نهفته ببریم و نگذاریم خون او پایمال شود.
شهید ادواردو آنیلی

شهید ادواردو آنیلی

و سخن پایانی
خیلی‌ها آنقدر سرگرم ظواهر می‌شوند که حقایق را فراموش می‌کنند. شهید ادواردو بدون شک یاری است که در دوران ما به کاروان امام حسین (ع) پیوست و باید با معرفی او جوان امروز را که گرفتار دنیای مدرن شده است به خود آورد؛‌ جوانی که همه آرزویش به‌دست آوردن ثروت است و بالاترین خواسته‌اش داشتن یکی از محصولات کارخانجات اتومبیل‌سازی ادواردو مانند فراری، ‌مازراتی و لامبورگینی است. باید این شهید را بشناسد تا قدر اسلام و تشیع را بیشتر بداند. ادواردو اهل کوفه نبود. او اهل ایتالیا بود اما او در همین قرن حاضر به ندای هل‌من ناصر امام حسین(ع) پاسخ گفت آن هم با جان و مال خود و این چیز کمی نیست
منبع : روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    اگر شهید ادوارد زنده بود و شهید نمی شد ُ تمام آن اموال که امروزه در اختیار عوامل صیونیست است ُ الان در اختیار جهان اسلام بود . شهادت برای او پیروزی بود ولی به نظر من ُ یک شکست و فاجعه ای بزرگ برای اسلام بود . برای اسلام و کسانی که واقعا دوست ش داشتند . کاش همانطور که مسیح او را به اسلام هدیه داد ُ هدیه ای هم به خودش می داد . شاید می توانست رهرو راهش باشد

آخرین اخبار