تاریخ انتشار :

حجت الاسلام و المسلمین محسن ربانی

۷۰۰ میلیون اسپانیولی زبان چشم انتظار روحانیت شیعه

امروز نیاز به طلبه هایی داریم که مثل امام(ره) باشند اهل نماز اول وقت ، تهجد و عبادت باشد که بشریت را دعوت به خیر و خوبی کند.
آنچه امروز ما از حوزه نیاز داریم اولاً حمایت از این کار بزرگی است که شروع شده و دیگر هم این که حوزه برای موفقیت در دنیا باید کادرسازی کند تا نیروهای عالم و مهذب ومسلط به زبان های مختلف دنیا تربیت شوند.

117

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گرچه موسسه در نگاه رسانه ای چندان شناخته شده نیست، اما در گمنامی نسبی در طول ۱۴ سال از عُمر فعالیت خود، منشأ فعالیت ها و خدمات بسیاری بوده که در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محسن ربانی ، رئیس آن به مشروح آن پرداخته ایم.

برای شروع بحث بفرمایید که اصلاً چطور شد که به آرژانتین رفتید و بر شما در این کشور بسیار دور از ایران چه گذشت؟!
بنده به عنوان مبلغ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به کشور آرژانتین اعزام شدم و بعد رایزن فرهنگی کشورمان در آنجا شدم.
البته آن موقع چون طلبه و روحانی دیگری به غیر از بنده در آرژانتین نبود تقریباً نمایندگی همه سازمان ها را در این کشور بر عهده داشتم؛ از دفتر مقام معظم رهبری و مجمع جهانی اهل بیت(ع) گرفته تا سازمان تبلیغات و مراکز دیگر .
پس از گذشت مدتی از حضور و فعالیت بنده، لابی صهیونیست ها احساس می کردند مزاحم آن ها هستیم و بعد مسئولان آرژانتینی رسماً تحت همین فشارها به ما اعلام کردند که شما نباید مدتی در این کشور باشید و برای من کاملاً معلوم بود که تحت فشار این تصمیم را گرفته اند.

چند سال در آرژانتین بودید؟!
البته فقط آرژانتین نبود چه آن که بنده حدود ۱۴ سال در کشورهای مختلف منطقه آمریکای لاتین بودم و معمولاً دوماهی در طول سال باخانواده به ایران می آمدیم
همسر بنده نیز در فعالیت های فرهنگی و تبلیغی این منطقه فعال بود
البته لازم است اشاره داشته باشم که از قبل برنامه این بود که بنده یک سفر تبلیغی سه ماهه به آرژانتین داشته باشم به عنوان مبلغ سازمان تبلیغات که بعد این سفر سه ماهه به یک سفر ۱۴ ساله تبدیل شد!
در کل منطقه در آن ایام روحانی شیعی وجود نداشت، خصوصاً این که به زبان اسپانیولی آشنا باشد البته بعدها روحانیونی به منطقه رفتند که مسلط به زبان نبودند.
یادم هست که عید غدیر سال ۶۲ ۱۳وارد آرژانتین شدیم و اوایل محرم که مردم جمع شدند و برایشان صحبت می کردم وضع مسلمانان آن جا طوری بود که خانم ها بعضاً بدون حجاب و آرایش کرده بودند و مردانشان هم از اسلام دو چیز می دانستند یکی این که می گفتند شراب نمی خوریم و دیگر هم این که گوشت خوک مصرف نمی کنیم و از اهل بیت (ع) نیز فقط امامان تا امام حسین (ع) را می شناختند و در مجموع شناخت چندانی از اسلام نداشتند.
همان ایام برای من آشنایی با زبان اسپانیولی و یادگیری آن شروع شد و در دوران ۹ ماهه دیگر کامل صحبت می کردم
بعد که به ایران آمدم بعد از همان سه ماه احساس کردم که واقعاً نیاز داریم در حوزه آمریکای لاتین وارد شویم و به برکت انقلاب اسلامی و امام توانستیم مردم این منطقه را تا حدودی با اسلام واقعی آشنا کنیم .
البته در آن زمان در کشور ما در حوزه سیاست خارجی نسبت به این منطقه آمریکای لاتین غفلت شده بود و توجه چندانی به آنجا نمی شد.
خُب بخشی از آن هم طبیعی است؛ آن موقع چاوزی در کار نبود و آمریکای لاتین هنوز حیات خلوت ایالات متحده آمریکا به شمار می رفت.
احساسم این بود که باید برای آمریکای جنوبی فکر کرد ؛ این کشورها همه به زبان اسپانیولی صحبت می کنند به غیر از برزیل که پرتغالی صحبت می کنند و البته جمعیت خود این کشور نیز بالغ بر ۲۲۰ میلیون نفر است.
البته کسانی که پرتغالی صحبت می کنند ۹۰ درصد اسپانیولی ها نیز این زبان را می فهمند و اشتراکات زیادی بین این دو زبان وجود دارد چنان که اگر کتابی نوشته شود آن ها هم کتاب اسپانیولی و پرتغالی می فهمند.
سرخ پوستان ساکنان اصلی این منطقه بودند که چند قرن پیش به حکم پاپ توسط دو کشور اروپایی استعمار می شوند که پرتغالی ها وارد برزیل شده و اسپانیایی ها وارد همه کشورهای آمریکای لاتین به غیر از برزیل می شوند.
چند کار استمعارگران می کنند به این معنا که اولاً زبان بومیان منطقه را عوض می کنند ؛ دومین کاری که می کنند تغییر فرهنگ است و سومین کارشان هم این است که دین ساکنان اصلی منطقه را به مسیحیت کاتولیک تغییر می دهند ، به طوری که در حال حاضر عمده جمعیت مسیحی کاتولیک معتقد به دین در آمریکای لاتین زندگی می کنند.
با این مقدمه به این نکته می رسیم که در این منطقه بیش از ۷۰۰ میلیون نفر به زبان اسپانیولی زندگی می کنند که شاید بعد از چین دومین زبان اسپانیولی باشد که ۲۳ کشور به این زبان صحبت می کنند و اگر زبان پرتغالی را هم به آن اضافه کنیم حدود یک میلیارد نفر به این دو زبان تکلم می کنند.
سال ۷۷ بود که از کشور آرژانتین به جهت پاره ای مسایل سیاسی و فشارهایی که آوردند به ایران برگشتم و آن زمان پس از بازگشت در مجمع جهانی اهل بیت (ع) به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی مشغول به کار شدم که آن زمان آیت الله تسخیری مسئول مجمع بودند.
وقتی هم که به قم آمدم و در معاونت فرهنگی مشغول شدم نظرم این بودکه کارهای منطقه را به سازمان های بین المللی خودمان واگذار کنیم و البته در همان ایام صحبت هایی با آیت الله تسخیری داشتم که ایشان گفتند کسی نیست این کارها را بکند و باید خود شما بروید و انجام دهید
از چه زمانی جرقه ایجاد این موسسه به ذهن شما زده شد؟!
اگر اشتباه نکنم سال ۸۰ ۱۳بود که در حین انجام کارهای منطقه، به فکر افتادم که برای زبان اسپانیولی کاری کنیم ؛ البته همان زمان هم همسرم در حال ترجمه جلد آخر تفسیر نمونه بود، ولی به دلایلی این کتاب چاپ نمی شد و جواب خوبی هم به ما نمی دادند؛ این ترجمه یک پرینت بود و سی دی هم آن موقع نداشتیم؛ بعد به فکر این افتادم که ما مرکزی به نام نشر معارف اسلامی به زبان اسپانیولی داشته باشیم و از این طریق بتوانیم مردم آمریکای لاتین را با حقیقت اسلام و تشیع بهتر آشنا کنیم.
روی اسم موسسه هم خیلی فکر کردیم به این که بالاخره اسم ائمه(ع) باشدیا اسامی دیگر و ازسویی در این اندیشه بودم که چندان نام گذاری موسسه حساسیت برانگیز هم نباشد که در همان موقع اول با آن برخورد بدی نداشته باشند که بگویند مسلمانان می خواهند دین خود را در همان لحظه اول تبلیغ کنند.
بالاخره به نام “اندیشه شرق” رسیدیم که هدفش نیز همان طورکه عرض کردم نشر معارف اسلامی به زبان اسپانیولی در همان منطقه آمریکای جنوبی است
بعد یک جایی پیدا کردیم و از همان زمان به فکر آموزش افتادیم و با جدیت کار را جلو بردیم
درمرحله اول البته بخش نشر بود که خود آن به بخش های دیگر تقسیم می شد که یکی از آن بخش ها مربوط به کودک و نوجوان بود و جالب است بدانید که تنها سال گذشته ۶۰ عنوان کتاب به زبان اسپانیولی ویژه کودک چاپ کردیم
در کل ما تاکنون حدود ۴۰۰ کتاب به زبان اسپانیولی و پرتغالی انتشار داده ایم که در کنار این ها باید از محصولات فرهنگی دیگر همچون سی دی و نرم افزار نیز یاد کنم.
درحال حاضر نیز بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب آماده چاپ داریم که اگر این ها چاپ شود یک کار عمیق فرهنگی در آن جا رخ خواهد داد.
Noor 1-2
همچنین بخش دیگر موسسه، انتشار مجلات بودکه ما برای مجمع جهانی اهل بیت(ع) دو نشریه چاپ کردیم که از آن جمله نشریه کوثر است که موسوعه فرهنگی بزرگ است که در منطقه توزیع می شود ضمن آن که در حال حاضر نیز مجله کودکان را هم داریم پس از راه اندازی واحد انتشارات که کتاب های علمی ، فلسفی ، تاریخی و بخش کودکان و مجلات بود
کم نبودند مجلاتی که انتشار می یافتند اما پس از زمانی متوقف شدند اما به لطف الهی انتشار مجلات ما همچنان ادامه دارد و موثر نیز بوده است.
چه ضرورتی شما را وا می داشت که به انتشار مجلات به زبان اسپانیولی اهتمام ویژه ای داشته باشید؟!
اعتقاد من این است که ما به زبان های مهم دنیا مثل انگلیسی ، روسی ، فرانسوی و غیره باید دست کم یکی دو مجله قوی داشته باشیم که معارف و علوم اهل بیت(ع) را از طریق آن ها منتشر کنیم و مهم تر هم این که نباید این کار مقطعی باشد
از سویی فکر می کردیم که باید کار به دیگران واگذار شود ، چه آن که به خصوص پس از قضیه آمیا در آرژانتین صهیونیست ها علیه کشور ما خیلی کار کردند و در همان ایام بیشتر سازمان های بین المللی کشور ما عملاً در این کشور نبودند، لذا در آن مقطع تنها موسسه ای بودیم که که کار را تعطیل نکردیم و خدا هم عنایت کرد و حتی بر گستره ی فعالیت ها افزودیم.
به غیر از بحث نشر که اشاره کردم دومین کار ما تاسیس مراکز بوده است که در اکثر کشورهای آمریکای لاتین این مهم انجام شده و ما در حال حاضر در این منطقه حدود ۳۰مرکز اسلامی داریم؛ یعنی به طور متوسط در هر کشوری حداقل یک مرکز است که البته در کشورهایی چون دومینیکن ، گواتمالا، پاناما هنوز حضوری نداریم.
در خود آرژانتین مسجد داریم و البته در کشورهای دیگر مثل برزیل هم مسجد داریم که البته ما آن ها را تاسیس نکردیم؛ در اینجا لازم می دانم به یک نکته بسیار مهم اشاره کنم و آن هم این که حوزه های علمیه و به طور کلی نظام اسلامی در عرصه مسجد سازی وتقویت مساجد باید در این منطقه باید بیشتر کار کنند چون هنوز اسلام در این منطقه جوان است و نهال هایش تازه در حال به ثمر نشستن است و به مراکز فرهنگی نیاز است چون حساسیت کمتری به آن جا به مراکز فرهنگی دارند نسبت به مساجد ، کما این که بعدتر می توان به تاسیس مسجد نیز اقدام کرد.
نگاه بنده این است که مجتمع های فرهنگی در این کشورها داشته باشیم که در درون خود هم مسجد، هم مرکز فرهنگی و حتی حوزه و دانشگاه داشته باشد و این ها مرکز تربیتی و حتی مباحث تفریحی باشند.
در حال حاضر موسسه اندیشه شرق از چه نهادها و ارگان هایی حمایت می شود؟!
موسسه ما تحت حمایت بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری است و بیشتر کمک هایی که به موسسه صورت می گیرد از این ناحیه است.
عرض می کردم که در ادامه دو فعالیت مهم قبلی محور سوم فعالیت ما ناظر به بخش مجازی و ایجاد سایت است که بیش از ۲۰ سایت مربوط به منطقه ما داریم که فعال هستند؛ سایت اصلی مان البته” اسلام اورینته” که ترجمه اش می شود اسلام شرق که بزرگترین سایت ماست.
این سایت در حال حاضر بزرگترین پایگاه نشر معارف اهل بیت(ع) در جهان اسپانیولی زبان است که تنوع اخبار ومطالب و کتاب و سخنرانی و مجلات در آن وجود دارد که خود این سایت از ذخیره های بسیار ارزشمند برای شیعیان و مسلمین در این منطقه می باشد که بسیار مورد استقبال هم در سال های اخیر قرار گرفته است.
البته نیاز است که بیشتر مورد تبلیغ قرار گیرد و سایت های حوزوی و دینی نیز ما را حمایت کنند و البته ما نیز در مقابل می توانیم نامه های آن ها را ترجمه کردیم و زمینه نشر معارف در این منطقه را فراهم کنیم، در ضمن ما در عرصه شبکه های اجتماعی مهم نیز فعال هستیم.
در زمینه تربیت مبلغان به زبان اسپانیولی و نیز اعزام آن ها به منطقه آمریکای لاتین چه فعالیت هایی داشته اید؟!
در ادامه بحث قبلی باید عرض کنم که محور مهم بعدی فعالیت ما ناظر به مساله تبلیغ و مبلغان است که البته ما دو گونه مبلغ داریم؛ یک بخش مبلغان بومی است که در منطقه آن ها را جذب کرده و آموزش می دهیم و یکی هم مبلغین ایرانی است
حوزه علمیه امروز برای این که بتواند در دنیا تبلیغ کند باید کار را به افراد و شخصیت های مومن و متدین و حتی خیرین واگذار کند و بر روی آن ها نظارت کند و من معتقدم هستیم که حوزه بدون دخالت مستقیم کارها را برون سپاری کرده و خودش نظارت خوبی داشته باشد
از این رو اعتقاد شخصی ام بر این است که باید دست موسسات خصوصی باز شود و البته نظارت جدی هم وجود داشته باشد و به هر حال باید کمک کرد تا این بخش از نیازهای جهان اسلام رفع شود.
در حال حاضر ما به شدت نیاز داریم که مبلغین به زبان اسپانیولی آن هم برای جمعیت ۷۰۰ میلیونی داشته باشیم
ما باید وارد این عرصه ها شویم و خود موسسه بعد از مدتی در این عرصه آموزش وارد شد.
متد و روشی که ما در موسسه بکار گرفتیم باعث شد که ما هم اکنون حدود ۲۰ مبلغ داشته باشیم که این ها ظرف چهار پنج سال موفق شدند به خوبی زبان را فرا بگیرند. ۱۰ نفر از همین طلبه ها که غیربومی هم هستند در حال حاضر در منطقه مشغول به فعالیتند.
در حال حاضر نیز تعدادی مشغول آموزش هستند. البته ما در کنار اسپانیولی ، زبان پرتغالی نیز آموزش می دهیم در بخش آموزش درس هایی نیز داریم که یک سری کتاب تخصصی را شامل می شود درباره روش های آموزش زبان، احکام و قرآن و غیره که در این رابطه از بهترین و اثربخش ترین شیوه های آموزشی روز دنیا استفاده می بریم.
به لطف الهی موسسه امکانات بسیار زیادی برای آموزش زبان دارد که در همین خصوص یک مکان آموزشی مستقل در خیابان صفاییه قم داریم که در آن حتی آموزش منبر و دیالوگ داریم و هر آنچه که یک مبلغ در عرصه بین المللی نیاز دارد در دوره آموزشی موردتوجه قرار گرفته است.
IMG_1587(1)
مرکز آموزشی که اشاره کردید از چه سالی آغاز به کار نمود و در حال حاضر چه تعداد دانش آموخته و یا در حال تحصیل دارد؟!
حدود ۵ سالی می شود که این مرکز کار خود را آغاز کرده است. درحال حاضر حدود ۱۰۰ نفر در آن آموزش دیده اند و ۴۰ نفر نیز در حال آموزش هستند، ضمن آن که در بخش آموزش زبان پرتغالی نیز هم اکنون ۱۴ نفر در حال آموزش هستند،البته بخش پرتغالی دوسالی است که راه افتاده است.
دانشجویان مرکز یک دوره آموزشی دوماهه در اول کار دارند که بسیار فشرده است و طلبه ای که وارد می شود از ۶ صبح تا پایان شب مشغول است و بعد از یک هفته باید با زبان اسپانیولی صحبت کند ؛ در این مدت فیلم می بیند و مقاله می خواند و تا ساعت ۸ شب باید به این زبان سخن بگوید که این کار باعث می شود که با زبان مانوس شود.
بعداز این دو ماه در هر روز بعد از ظهر ها تا یکی دو سال دوره آموزشی را ادامه می دهند تا کاملاً آشنا شوند. بعد از این که آموزش دیدند و از حیث علمی و اخلاقی و تقوایی در حد خوبی بودند، بکارگیری می شوند، البته برایمان مهم است که مبلغ قاری قرآن باشد ؛ زیرا چه بسا فرد سواد خوبی هم دارد اما قرائتش خوب نیست و آن جا مبلغین وهابی به این مسایل ایراد می گیرند.
مهم تر این که فرد مبلغ که به منطقه می رود باید بیش از هر چیز اهل تقوا و نماز شب باشد تا بتواند خود را حفظ کرده و با اخلاص و انگیزه الهی در کارش موفق باشد .
در حال حاضر به لطف الهی در اکثر کشورهای منطقه ما مبلغ آموزش دیده داریم که منشا خدمات بسیاری هستند، ضمن آن که تعدادی نیز به غیر از طلاب بومی در منطقه مستقر هستند و در رابطه با طلاب بومی ما با جامعه المصطفی العالمیه ارتباط و تعامل داریم.
گویا سال گذشته نیز موفق به تاسیس مدرسه علمیه ای به زبان اسپانیولی در قم شدید؟! در خصوص این مدرسه صحبت و فعالیت هایش برایمان بگویید.
بله، همین طور است . پارسال به یاری خدا و عنایت اهل بیت(ع) موفق شدیم اولین مدرسه علمیه اسپانیولی زبان را به نام مقدس امام علی بن ابیطالب(ع) در قم دایر کنیم.
توجه دارید که ما در حال حاضر هر چه مدرسه علمیه داشته ایم به زبان فارسی و عربی بوده است و این کار ابتکاری برای اولین بار در کل جهان اسلام به شمار می آید که از طریق طلبه بومی آمریکای لاتین از همان آغاز کار طلبگی به زبان منطقه خودش ، درس دین را فرامی گیرد و لذا بسیار اثربخش و مفید است.
البته برنامه های آموزشی این مدرسه با همکاری جامعه المصطفی است که زیر مجموعه خود جامعه است، اما مدیریت آن با موسسه اندیشه شرق می باشد.
با توجه به این که اولین سال فعالیت مدرسه علمیه است در حال حاضر تنها ۱۶ طلبه خواهر و برادر دارد که البته بانوان زیر نظر ما نیستند و تحت اشراف موسسه بنت الهدی قرار دارند. حدود ۶ استاد نیز در این مدرسه مشغول به فعالیت هستند.
با توجه به سال ها سابقه فعالیت در منطقه آمریکای لاتین چقدر در زمینه راه اندازی رادیو و تلویزیون اسلامی در این منطقه فعال بوده و موفقیت هایی داشته اید؟!
اتفاقاً یکی از محورهای مهم فعالیت ما ناظر به همین مساله است که درحال حاضر شبکه تلویزیونی “اسلام تی وی” را داریم که این شبکه برای این منطقه واقعاً لازم بود و هم اکنون نیز به دنبال تاسیس یک شبکه ماهواره ای هستیم.
البته ما در بخش اینترنتی نیز فعال هستیم و شبکه “النور تی وی” را در خود آرژانتین تاسیس کردیم که فعال است.
همچنین یک شبکه دیگر به نام “امام مهدی(عج) ” داریم که مجوزهایش را گرفتیم و این هم مربوط به کشور آرژانتین است ولی هنوز راه نیفتاده است.
در ضمن یک رادیو قبله هم داریم که از رادیوهایی است که از ۱۹ سال پیش کارش را شروع کرده و به لطف الهی هنوز به کار خود ادامه می دهد و این هم در خود آرژانتین است.
درکشور برزیل نیز شبکه رادیویی “مفاتیح الجنان” که به زبان آنجا می شود “کلید بهشت” داریم که در آینده می توانیم آن را به شبکه تلویزیونی تبدیل کنیم

آیا برنامه هایتان فقط اختصاص به مسلمانان دارد یا غیرمسلمان ها را هم در برمی گیرد؟!
معمولاً در اکثر برنامه هایمان سعی این است که غیر مسلمان ها باشد تا بتوانیم آنها را جذب کنیم ، البته طبعاً مسلمانان نیز تحت پوشش برنامه هایمان قرار می دهیم.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال ۱۳۶۶ تنها و تنها یک نفر شیعه را در یک کشوری از کشورهای آمریکای لاتین داشتیم، اما در همان کشور هم اکنون فقط ۱۰ مرکز اسلامی داریم که بیش از هزار دانشجوی بومی با حضور اساتید و مبلغان غیربومی دارد. دانشجوها البته شیعیان بومی آن جا هستند که تحت آموزش قرار دارند.
به شدت معتقدم اگر این کارهای آموزشی و فرهنگی و تبلیغی و رسانه ای بیش از این ها جدی گرفته شده و مورد حمایت قرار گیرد در هدایت و اثربخشی به مردم منطقه بسیار موثر و مفید است.
این نکته را از این جهت می گویم که مردم آمریکای لاتین دارای ویژگی های و خصایصی هستند که تبلیغ اسلام و تشیع در بین آن ها موثر و فراگیر خواهد بود؛
اول این که مردمان آنجا ضدیتی با ایران ندارند و عموماً ذهنیت خوبی نسبت به مردم ما دارند
دوم این که ضد استعماری و ضد امپریالیستی هستند؛ چه آن که این ها عموماً در طول قرن های متمادی تحت فشار بودند و دنبال دولت هایی مثل ایران هستند که در پی نجات مظلوم است.
نکته بعدی این است که این ها عموماً عدالت خواه هستند که خب عدالت خواهی و مبارزه با ظالم از جمله اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران است و لذا این ها هیچ وقت با ما عناد ندارد و فضای خوبی در بین مردم آن ها نسبت به ما حاکم است، ضمن آن که دانشگاه های این کشورها علاقه و همکاری خوبی با ما دارند. منتهای مراتب ما باید وقت بگذاریم و سرمایه گذاری کنیم
ما می توانیم در این کشورها، کرسی زبان فارسی و عربی و اسلام شناسی بگذاریم که البته نیاز است که در این خصوص با این موسسه همکاری و مساعدت لازم به عمل آید.
چندی پیش ما با همکاری مجلس شورای اسلامی بخشی از نمایندگان مجالس منطقه آمریکای لاتین را به ایران آوردیم و حضور این ها در کشور ما خیلی اثر گذار بود، چه آن که بر اثر تبلیغات سوء دشمن فکر نمی کردند ایران کشوری رو به پیشرفت ، متحول و دارای رفاه و آزادی باشد و این ها بعد از آمدن به ایران تازه، معنویت و فرهنگ ایرانی را درک کردند.
بخشی از همین نماینده هایشان به ما می گفتند تهران شما از نظر پیشرفت و تمیزی و ترقی دارد با پاریس رقابت می کند و لذا با همین سفر خیلی از ذهنیت ها اصلاح شد.
در ادامه اشاره به اهم فعالیت های موسسه باید اشاره کنم که یکی دیگر از محورهای کار ما هماهنگی برای اعزام اساتید است که تاکنون از ایران آیت الله العظمی سبحانی به منطقه رفته اند که این سفر البته مربوط به اوایل انقلاب و قبل از تاسیس موسسه است و بعد از ایشان هم آیت الله مصباح یزدی به منطقه رفتند که خود بنده در معیت ایشان بودم.

103(1)
نظر و دیدگاه علما و مراجع معظم تقلید نسبت به موسسه شما و به طور کلی فعالیت در منطقه آمریکای لاتین چیست؟!
به لطف الهی اکثر علما و مراجع که خدمتشان رفتیم از این کار ما خوشحال شده و تشویق کردند ما را، ضمن آن که به خصوص باید عرض کنم که شخص مقام معظم رهبری همیشه مشوق ما در منطقه بوده اند.
البته بنای ما بر تبلیغ نبوده است و شاید هم اقتضای کار مخصوصاً در اوایل طوری بود که شاید نباید خیلی مطرح می شدیم تا حساسیت ها علیه ما برانگیخته نشود.
در هر صورت جای خوشحالی است که موج گرایش به اسلام در این منطقه بسیار خوب است به طوری که کشورهایی بوده اند در همین منطقه که شاید یک مسلمان بومی هم در آن جا نداشته ایم اما الان مراکز متعدد و شیعیان و مسلمانان قابل توجهی در آن ها وجود دارند
آن چه مهم است این که باید اسلام را به خوبی معرفی کنیم و بتوانیم اسلام را در قالب امروزین به مردم معرفی کنیم و این احتیاج دارد که مبلغین عالم باشند و زبان دان و از سویی با منطق مردم آنجا آشنایی لازم را داشته باشد تا بهتر بتواند ارتباط و تعامل برقرار کنند.
در همین رابطه ما تاکنون ۱۴ اردو داشته ایم که تازه مسلمان ها را به ایران می آوریم تا بیشتر با شیعه و کشورمان آشنا شوند، ضمن آن که از ایران نیز اساتیدی چون استاد رحیم پور ازغدی و مرحوم آیت الله عمید زنجانی به آن جا رفته اند.
پس از سال ها حضور در آمریکای لاتین و به خصوص توسعه فعالیت ها پس از ایجاد این موسسه، خاطره خاصی از آن جا دارید که برای مخاطبان ما هم جذاب باشد؟!

خاطرات که طبعاً بسیار است. به هر حال اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران و مکتب اهل بیت(ع) نه تنها بر مردم بلکه در مسئولان این کشور ها بسیار زیاد بوده است که نمونه بارزش هوگو چاوز بود که اعتقاد راسخی به امام زمان (عج) ما داشت و حتی گاهی از تعجیل در فرج سخن می گفت و گاه در دیدارهایش با ایرانی ها از لفظ سلام علیکم استفاده می کرد.
حتی در رابطه با فیدل کاسترو من شنیدم که وقتی نظر او را راجع به اسلام پرسیدند گفت که اگر من بخواهم روزی اسلام را برگزینم بی شک اسلامی را انتخاب می کند که علی(ع) انتخاب کرده است و من راه علی(ع) را می روم .
خُب ما در منطقه با کشیش های مسیحی ارتباط داریم که این ها نظر خوبی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند و حتی یکی از آنها به بنده می گفت که در زمان جنگ تحمیلی ما برای شما دعا می کردیم و از پیروزی های شما خوشحال شده و از شکست های شما ناراحت می شدیم، می گفت به خاطر این که اگر شما شکست بخورید ، جبهه توحید شکست می خورد.
مردم این منطقه و دنیا امروز از جمهوری اسلامی ایران ، انتظار امام خمینی(ره) و سید حسن نصرالله و مقام معظم رهبری دارد ؛ از این رو بنده معتقدم که حوزه باید هویت خود را حفظ کند تا همچنان بتواند این چنین شخصیت ها را در درون خود پرورش داده و به دنیا عرضه کند.
این که حالا برخی در حوزه به دنبال دکترا هستند بد نیست اما عناوین حوزوی خودش عظمت فراوانی دارد؛ در خارج از ایران به خصوص آمریکای لاتین ، آن ها امروز دنبال دکترا نیستند بلکه دنبال طلبه خالص و مهذب و با سواد حوزوی می گردند که شیعه و اسلام را به خوبی برایشان تشریح کند؛ نماز شب خوان باشد و بتواند رابطه این ها را با خدا بهتر کند؛ طلبه و روحانی مثل آیت الله العظمی بهجت(ره) می خواهند که ظاهر و باطن او گویای خدا باشد و لذا خیلی دنبال عناوین دکترا نمی گردند.
از این رو حوزه باید به سمت و سویی برود که طلاب معنوی و عمیق و ملا تربیت کند که بتوانند امروز دنیای تشنه معارف اهل بیت(ع) را به خوبی سیراب کنند
ما باید سنت سلف را با قدرت ادامه دهیم و با علم و عرفان و معنویت وقتی وارد این مناطق شویم بی شک خیلی از مردم آمریکای لاتین و حتی دیگر کشورها اسلام را می پذیرند.
گفتید خاطرات ، شاید این نکته هم برای شما جالب باشد که برخی رسانه های آن جا علیه حضرت امام (ره)خیلی مطلب می نوشتند اما وقتی ایشان رحلت کرد برای خود من جالب بود که چه عناوینی استفاده می کنند در تیترهایشان اما برعکس دو روزنامه معروف آرژانتین تیترهایی زدند که فهمیدم انقلاب اسلامی واقعاً حتی در بین به ظاهر مخالفانش هم اثر گذار بوده است
یکی از روزنامه ها نوشته بود: انسانی مُرد که می خواست دنیا و تاریخ بشریت را عوض کند؛ این نشان می دهد که عظمت امام را می شناختند، اما از روی غرض ورزی و این که مردم گرایش نداشته باشند، علیه امام و انقلاب اسلامی ایران مطلب می نوشتند.
اتفاقاً در همان ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) یک کشیش که رییس دانشگاه هم بود در کتاب خاطراتی که برای امام امضا می کردند نوشته بود: امام خمینی جریان ساز بود.
امروز نیاز به طلبه هایی داریم که مثل امام(ره) باشند اهل نماز اول وقت ، تهجد و عبادت باشد که بشریت را دعوت به خیر و خوبی کند.
آنچه امروز ما از حوزه نیاز داریم اولاً حمایت از این کار بزرگی است که شروع شده و دیگر هم این که حوزه برای موفقیت در دنیا باید کادرسازی کند تا نیروهای عالم و مهذب ومسلط به زبان های مختلف دنیا تربیت شوند.
نوع تعامل و ارتباطتان با مراکز و نهادهای حوزوی به خصوص آن ها که در عرصه بین المللی فعال ترند چگونه است؟!

به لطف الهی ارتباط خوبی داریم و پیشنهاد ما هم این است که اولاً حوزه خودش این سازمان ها و مراکز را به که امر تربیت طلاب می پردازند مورد حمایت بیشتر قرار داده و منشورات آن ها را چاپ کند.
خود ما هم البته حمایت هایی داریم ؛ با توجه به این که اکثر مترجم های کتب ما در منطقه هستند اما کتاب ها منظم چاپ شده و بر روی آن ها نظارت می شود .
البته یکی از مشکلات ما هزینه های پستی است اما با این حال اگر با هزینه پستی از خود ایران کتاب ها را بفرستیم به صرفه تر از این است که در منطقه چاپ کنیم مگر این که تعداد شمارگان بسیار بالا باشد که البته در توزیع آن با مشکل روبرو می شویم
یکی از مواردی که به خصوص در زمینه فعالیت بین المللی حوزه های علمیه همواره مورد تاکید مراجع عظام به خصوص رهبر معظم انقلاب است، مساله زبان آموزی طلاب است؛ به شخصه چه توصیه ای به طلاب و فضلا برای اهمیت دادن به این موضوع و حرکت در این مسیر دارید؟!
ببینید اگر می خواهیم اسلام که دین جهانی است را تبلیغ کنیم لازمه اش تسلط بر زبان هاست ؛ ما باید شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و نیز مجلات به زبان های مختلف داشته باشیم
اگر می خواهیم در دنیا فعال باشیم باید به زبان خود آن ها به تبلیغ دین و معارف حقه الهی بپردازیم .
از سویی لازم است که شخصیت ها و علما و مراجع ما به کشورهای مختلف سفر کرده و با شرایط و فرهنگ ها و نیازهای آنان به خوبی آشنا شوند ؛ سفر علما مثل سفری که چندی پیش آیت الله العظمی نوری همدانی به کشور آذربایجان داشتند ، بسیار ارزشمند و مفید و مهم بود و البته ما آمادگی داریم که زمینه سفر این بزرگان را به منطقه آمریکای لاتین فراهم کنیم.
طلاب و فضلا نیز باید به مساله فراگیری زبان های روز دنیا از جمله اسپانیولی که عرض کردم چه جمعیت عظیمی را شامل می شود ، اهتمام بورزند.
در هر صورت به لطف الهی زیرساخت های خوبی در منطقه فراهم شده که اگر علما و مراکز حوزوی ما را یاری دهند می توانیم بیش از این ها اثرگذار و پیشگام در تحولات باشیم.
نکته پایانی ام را هم به فرمایشی از مقام معظم رهبری اختصاص می دهم که فرمودند آمریکای لاتین از جمله مناطق استراتژیک مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و این تاکید معظم له وظیفه ما را در قبال این منطقه و توجه داشتن به آن سنگین تر از قبل می کند.
گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام  https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار