تاریخ انتشار :

رنا دورو

استاندار آتن خواستار ساخت مسجد در این شهر شد

استاندار آتن در جلسه استانداران کشور خواستار اقدام هر چه سریعتر نسبت به ساخت مسجدی درشهر آتن شد.

81819542-70268317

 

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ‘ رنا دورو’ استاندار آتن درجلسه استانداران این کشور با اشاره به ضرورت ساخت مسجدی برای مسلمانان مقیم این شهر، گفت: با توجه به ضرورت احترام به اعتقادات مسلمانانی که در شهر آتن مشغول زندگی و کار هستند، باید هر چه سریعتر دولت نسبت به ساخت مسجدی در این شهر اقدام کند.
استاندار شهر آتن که یکی از اعضای رده بالای حزب چپگرای سیریزا( حزب حاکم) می باشد و دارای نفوذ و قدرت سیاسی است و مسئولیتی ویژه در حزب حاکم دارد، با اشاره به ضرورت ساخت و احداث مسجدی در شهر آتن ، تصریح کرد مسلمانان از حق آزادی مذهبی در کشورمان برخوردار هستند، بنابراین علاوه بر ساخت مسجدی آبرومندانه برای آنان، باید برای تعیین محلی به عنوان گورستان مسلمانان نیز اقدام شود، تا آنان بتوانند مردگان خود را در آنجا دفن کنند.
استاندار آتن با اشاره به خطر افراط گرایی تصریح کرد: خطر افراط گرایی منحصر به خاورمیانه نیست و این خطر در همه جای دنیا وجود دارد و پس از ساخت مسجدی در شهر آتن می توان به جمع آوری نمازخانه های زیادی که هم اکنون درزیر زمین ها و گاراژها فعالیت می کنند، اقدام کرد.
دولت یونان بارها اعلام کرده است که پس از ساخت و احداث مسجدی در شهر آتن، مدیریت آن را به نمایندگان مسلمانان میانه رو و نمایندگان دولت یونان برای نظارت بر فعالیت آنها واگذار خواهد کرد.
استانداری آتن بزرگترین استانداری یونان است که با اختیارات ویژه ای که دارد می تواند با رایزنی و فشار بر مسئولان دولتی و با استفاده از اختیارات خود در این راستا اقدام کند.
انجمن مسلمانان یونان روز شنبه طی بیانیه ای با اشاره به اظهارات استاندار شهر آتن،ضمن استقبال از این اظهارات، گفته است: بالاخره پس از سال ها تلاش مستمر این انجمن ، شخصیت های سیاسی و فرهنگی یونانی، دولت به این نتیجه رسیده که زمان ساخت و احداث مسجدی برای حدود ۵۰۰ هزار مسلمانی که دراین شهر زندگی می کنند و یک ۸ هشتم کل جمعیت این شهر را تشکیل می دهند، فرا رسیده است.
دولت یونان بارها گفته است که در نظر دارد پس از ساخت مسجدی رسمی در شهر آتن، تمام نمازخانه های مسلمانان را برای کنترل بهتر تعطیل کند.
سال هاست دولت و کلیسای ارتدکس یونان وعده ساخت یک مسجد را به مسلمانان می دهند ،اما تا کنون به علت بهانه گیری های کلیسای ارتدکس یونان عملی نشده است.
گرچه آمار رسمی از حضور مسلمانان در شهر آتن وجود ندارد، اما گفته می شود حدود ۵۰۰ هزار مسلمان از کشورهای مختلف جهان در این شهر مشغول زندگی و کار هستند.
مساله ساخت و احداث مسجدی رسمی در شهر آتن از سال ۱۹۶۷ در جریان می باشد و پس از سال ها تلاش و انتظار و نامه تعداد زیادی از شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی یونان مبنی بر ضرورت ساخت و احداث مسجدی در سال ۲۰۰۴ میلادی به مناسبت برگزاری بازیهای المپیک آتن، دولت سوسیالیست وقت تصمیمی در این باره گرفت و آن را به تصویب پارلمان این کشور رساند ولی با مخالفت کلیسای ارتدکس یونان این مساله به انجام نرسید و شهر آتن یعنی پایتخت یونان همچنان در جمع تمام کشورهای اروپایی بدون داشتن مسجدی رسمی باقی ماند.
دولت راستگرای دمکراسی نوین به رهبری ‘ اندونیس ساماراس’ نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی تصمیم گرفت که مسجدی در منطقه ‘ واتانیکو’ واثع در مرکز شهر آتن برای مسلمانان بسازد ولی بازهم با مخالفت کلیسای ارتدکس یونان مواجه و این طرح به رغم اینکه به تصویب پارلمان یونان هم رسیده بود، ناکام ماند.
در حال حاضر با به روی کار آمدن دولت چپگرای سی ریزا، این دولت به نظر می رسد که در باره ساخت و احداث مسجدی در شهر آتن مصمم باشد ولی باید منتظر بود که آیا بالاخره دولتمردان این کشور ، تصمیم خود در این باره را عملی خواهند کرد یا نه .
یونان در تمام کشورهای اسلامی به استثنای عربستان سعودی دارای کلیسا و یا اسقف گری فعال است ولی کلیسای ارتدکس یونان و ملی گرایان افراطی همیشه برای ساخت مسجدی در شهر آتن مانع تراشی کرده اند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار