تاریخ انتشار :

، دومین «شب علوم انسانی»

بزرگداشت پروفسور کریستین یحیی بونو تازه مسلمان و شیعه شده فرانسوی

دومین شب علوم انسانی با عنوان «دفاع از فلسفه» به بزرگداشت پروفسور کریستین یحیی بونو، فیلسوف و الهی‌دان فرانسوی اختصاص دارد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، دومین «شب علوم انسانی» به همت مجله عصر اندیشه و با بزرگداشت پرفسور کریستین یحیی بونو، فیلسوف و الهی‌دان فرانسوی و حجت‌الاسلام  عبدالحسین خسروپناه رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.

در این نشست «ژولین پِلیسیه» نویسنده و پژوهشگر دانشگاه تولوز فرانسه که برای ١٠ روز به تهران سفر کرده است، به همراه محمدتقی صدرایی سخنرانی می‌کند و جمعی از فعالان برجسته علوم انسانی کشور حضور خواهند داشت.

دومین شب علوم انسانی ساعت ١٨ یکشنبه ١۵ شهریور ۱۳۹۴ با مشارکت مرکز تحقیقات علوم انسانی اسلامی صدرا در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار می‌شود و سجاد نوروزی نیز مجری ـ کارشناس میزگردی خواهد بود که میان این اندیشمندان برگزار می‌شود.

همچنین در این نشست از تابلوهای طراحی چهره بونو و خسروپناه نیز رونمایی خواهد شد.

13940611000398_PhotoL

مجله عصر اندیشه پیش از این اولین شب علوم انسانی را در خرداد ماه با حضور  کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه، پیر دورتیگیه فیلسوف فرانسوی، سیدیحیی یثربی، حجت‌الاسلام رضا غلامی، شهریار زرشناس، پیام فضلی‌نژاد، یعقوب توکلی، فرزاد جهان‌بین، عطاءالله رفیعی آتانی و … در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد.

پرفسور کریستین یحیی بونو، مفسر قرآن و اسلام‌شناس، دکترای الهیات و فلسفه، نویسنده، اندیشمند، استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره فرانسوی زبان انجمن علمی عرفان اسلامی، سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد. تا ۱۰ سالگی در آلمان زندگی کرد و پس از آن به استراسبورگ فرانسه رفت. در نوجوانی به مکتب هیپی‌ها پیوست و به دیدگاه‌های شرق دور، هند و تبت گرایش داشت و حتی خود را به سرخ‌پوستان آمریکای لاتین نزدیک می‌کرد. علاقه به آشنایی با ادیان شرقی باعث شد که بونو به کشورهای بسیاری مانند اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک و  هلند سفر کند. او طی همین سفرها با کتاب‌های «رنه گنون» فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنا شد و در ۲۰سالگی مسلمان شد. مدتی از مسلمان شدن‌اش نمی‌گذشت که تحصیل در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی را آغاز کرد و علاوه بر دروس تخصصی با آثار هانری کربن و عرفان شیعی آشنا شد. مطالعات او در زمینه دیدگاه‌ها و اندیشه‌های شیعیان ادامه یافت تا اینکه در ۲۲ سالگی با راهنمایی‌های احمد حمپاته عارف آفریقایی و از روسای سلسله تیجانیه،  شیعه شد.

پرفسور بونو همزمان با نوشتن رساله دکترایش با دو کتاب «شرح دعای سحر» و «مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه» از امام خمینی آشنا شد. اگرچه تا آن زمان او هیچ شناخت روشنی از امام خمینی نداشت، اما با مطالعه این دو اثر تصمیم گرفت تز دکترایش را درباره آثار فلسفی و عرفانی امام بنویسد. بنابراین عنوان رساله خو را «الهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام خمینی» گذاشت و برای تدوین آن، در سال ۱۹۹۱ عازم ایران شد. بونو در سفر به ایران با آیت الله جوادی آملی دیدار داشت و او سیدجلال‌الدین آشتیانی را به‌عنوان استاد راهنما به بونو معرفی کرد. بونو به مشهد رفت و هفت سال در محضر سید جلال‌الدین آشتیانی، فلسفه و عرفان اسلامی آموخت و پس از تکمیل رساله‌اش، در سال ۱۹۹۵به فرانسه بازگشت و در دانشگاه سوربن از آن دفاع کرد.

رساله بونو در سال ۱۹۹۷ با عنوان «عارف ناشناخته قرن بیستم» منتشر شد و این کتاب توانست در سال ۱۹۹۹ عنوان پژوهش برگزیده سال را به خود اختصاص دهد. بونو پس از دفاع از رساله‌اش مجدد به ایران بازگشت و ۱۵ سال در مشهد اقامت کرد. به‌دنبال مطالعات تخصصی‌اش در حوزه فلسفه و عرفان، به تحقیق در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» پرداخت و وارد مقطع فوق دکترا در دانشگاه فرانسه شد.

بونو در حال حاضر به ترجمه و تفسیر قرآن به زبان فرانسه می‌پردازد و علاوه بر آن، آثار امام خمینی را نیز به فرانسه ترجمه می‌کند. «تصوف و عرفان اسلامی به زبان فرانسه»(۱۹۹۱)، «امام خمینی عارف ناشناخته قرن بیستم به زبان فرانسه»(۱۹۹۷)، «آیین انقلاب اسلامی»(۲۰۰۳)، «مبارزه با نفس یا جهاد اکبر، اثر امام خمینی»( ۲۰۰۶) از جمله آثار او به‌شمار می‌رود.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار