تاریخ انتشار :

علامه بزرگوار سید مرتضی عسکری

درباره شخصیت و آثار علامه عسکری

علامه عسکری با دقت و فراست بسیار و تأمل در شیوه های تدریس و تدرس در حوزه و توجه به نقاط قوت و نقصان هایش، تلاش کرد تا شیوه ای تازه در رویکردهای آموزشی حوزه بیافریند و از همه ویژگی های خوب و مفید متدهای روز بهره گیرد و آن را با ارزش های سنتی حوزه درآمیزد که نتیجه اش خلق دانشکده اصول الدین در بغداد و قم بود.

images (2)

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) علامه بزرگوار سید مرتضی عسکری(ره) در طول حیات طیبه خویش با یک مجاهدت علمی بی مانند، تلاش کرد تا از غبار از چهره پاک مکتب اهل بیت برگیرد و آثاری سترگ و شگرف را در عرصه حقایق تاریخی و فراز و فرودهای شیعی این میدان بنمایاند.

 نام و یاد عالمان دینی همیشه می تواند چراغ راه امروز و فردای رهپویان معرفت و معنویت باشد. اولیای حق چه در حیات ظاهری و جسمی شان و چه در زندگی باطنی و معنویشان که تا ابد ادامه خواهد یافت و این معنای العلماء باقون مابقی الدهر است می توانند چشمه های زلال و جوشان آموزه های عرفانی را برای سالکان طریق عشق به حق، جاری و ساری سازند.

بر اهل نظر و آموزگاران باخبر پوشیده نیست که جلوه حق در سیما و آثار اولیای الهی، ودیعه‌ و موهبتی است الهی که برای زمینیان به ارمغان آمده تا در شب دیجور دنیای تاریک این دوران و همه دوران‌ها، راه را بیابند و از چاه ویل معصیت و غفلت و سرگشتگی رهایی یابند.
در این مجال که با عنوان «در مکتب فرزانگان» نام گرفته برآنیم تا نگاهی گذرا به زندگی و شخصیت و سیره و آثار عالمان دین و نام آوران آیین داشته باشیم و انعکاس نور وجود ذی جود این بزرگان را در آینه زمان به نظاره‌ای دلنشین بنشینیم.
در اولین بخش این واحه طلایی و آسمانی، درنگی در وصف علامه بزرگوار سید مرتضی عسکری(ره) می خوانیم که براستی عصاره ای است از آن همه معرفت و شوکت و مجد علمی و در عین حال، تواضع و گاه حتی مظلومیت غربت آن مرد الهی در این روزگار.

AllamehAsgari3

علامه عسکری بزرگمردی بود که در حیات طیبه و باشکوه علمی اش کارهای استثنایی و عظیمی از جهت علمی به منصه ظهور و بروز رساند. از تألیفات سترگ و بازشکافنده حقایق مهم و خطیر و مفغول مانده تاریخی تا بازنمایی سره از ناسره در علوم و فنون مختلف دینی و مذهبی.
او که به راستی و زیبایی و معنا، خود را خادم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و فرزند زهرای اطهر(سلام الله علیها) می‌دانست.
صاحب تألیفات سرنوش ساز و مهمی همچون افسانه عبدالله ابن سبأ و یکصدو پنجاه صحابی ساختگی که با عمری ممارست و مجاهدت علمی، پرده از رازها و افسانه‌هایی تاریخی برانداخت و روشنایی بخش تاریخ اسلام و تشیع در دوران معاصر گشت.
مردی که از سرچشمه مجاهدتهای خستگی ناپذیر و مخلصانه علمی او بود که هویت اصیل و حقانیت شریف شیعه، تجلی دوباره و انعکاسی جانانه یافت و این همه، در آثار پربرکت و رشید او در تجلی و نورافشانی و حقیقت گستری است.

باری؛ علامه سید مرتضی عسکری در روز دوشنبه ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۳۲ق/۱۲۹۳ش. در شهر سامرا قدم به عرصه گیتی نهاد.
جد پدری ایشان آیت الله سید اسماعیل حسینی فرزند سید محمد کوچک ساوجی و جد مادری ایشان آیت الله میرزا محمد شریف عسکری تهرانی از زمره برجستگان عرصه علم و فقاهت بوده اند.
تحصیل در میدان علم و تحکیم در عرصه عمل

سید مرتضی عسکری در اوان نوجوانی وارد حوزه علمیه سامراء شد و دروس حوزوی را بر مبنای کتابهایی نظیر سیوطی، شرح جامی، شرح ابن عقیل، مغنی، حاشیه و مختصر فراگرفت.
حضور در حوزه قم و کسب تجربه ای تاریخی

فشارهای رضاخان بر مهاجران آن دوران عراق باعث شد تا ایشان با ترک سامراء راهی ایران شده و در حوزه علمیه قم بیتوته علمی نمود و رحل اقامت برفکند.
خود علامه در این باره می گوید:
مقدمات و ادبیات را در سامرا خواندم. مخارج تحصیلم از املاکی که در ساوه داشتیم، تهیه می‌شد؛ لذا از سهم امام استفاده نمی‌کردم امّا از زمانی که طاغوت رضاخان فرستادن پول به عراق را منع کرد، مجبور شدم در زمان مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری (سال‌های ۱۳۵۱، ۵۲ و ۵۳ ق)ـ به حوزه علمیه قم آمده، در یکی از حجره‌های مدرسه فیضیه، با آشیخ علی آقای صافی، هم حجره شوم …

زمره اساتید برجسته و جرگه عالمان وارسته

از زمره اساتید اصلی علامه عسکری در قم می توان به حضرت امام خمینی (ره) و در سامراء به آیت الله شیخ حبیب الله اشتهاردی و نیز آیت الله سید احمد مرعشی شوشتری اشاره نمود.
بازگشت به سامراء، بنیان نعادن مکتبی ناب و تابناک

آیت الله عسکری پس از چندی حضور در قم به سامرا بازگشت. در عین حال در مدت حضور ایشان در حوزه علمیه قم با همراهی بزرگان همچون میرزا خلیل کمره‌ای تدریس تفسیر قران را در حوزه قم راه اندازی نمود.
مکتب سامراء، میرزای شیرازی و…

مکتب سامرا در حقیقت همان روش و منش علمی است که عالم بزرگوار دینی و زعیم برجشته شیعی حضرت آیت الله میرزای شیرازی در سامراء پایه گذارد و به مکتب سامراء معروف شد.

تدریس فلسفه، حدیث، تفسیر، کلام و … در کنار و مکمل فقه و اصول و نیز ترویج و احیای درس تهذیب نفس و نیز تربیت و رشد اجتماعی و آشنایی طلاب با عرصه های نو جمعی در کنار تذهذیب نفسی و رشد اخلاق فردی و اجتماعی از جمله ابتکارات و نواوری های ارزشمندی بود که میرزای شیرازی در مکتب سامرا بنا نهاد و بر آن تأکید ورزید.
و علامه در چنین شرایطی بود که با مقارنت اوضاع ایران و فشارهای رضا خان و در امتداد آن، رشد فعالیتهای احزاب و گروه های سیاسی و اجتماعی در عراق، به فعالیتهای علمی و فرهنگی و اجتماعی توأمان روی آورد و حضور جدی و مثمر ثمر در حزب الدعوه عراق از آن جمله بود.

تأسیس دانشگاه اصول الدین؛ یادگاری از خاطره ای خطیر
علامه عسکری با دقت و فراست بسیار و تأمل در شیوه های تدریس و تدرس در حوزه و توجه به نقاط قوت و نقصان هایش، تلاش کرد تا شیوه ای تازه در رویکردهای آموزشی حوزه بیافریند و از همه ویژگی های خوب و مفید متدهای روز بهره گیرد و آن را با ارزش های سنتی حوزه درآمیزد که نتیجه اش خلق دانشکده اصول الدین در بغداد و قم بود.

در این دانشکده عرصه های تفسیر، حدیث شناسی، عقاید و کلام تطبیقی اسلامی با حضور برجستگان از اساتید بزرگ زمان مورد توجه و نشر و اشاعه قرار گرفت.

عضویت در حزب الدعوه الاسلامیه؛ تجربه ای در عرصه سیاست اسلامی

تابستان ۱۳۳۷ش/۱۹۵۸ بود که با پیشنهاد عالم بزرگ و نخبه برجسته جهان تشیع آیت الله سید محمد باقر صدر، سید مرتضی عسکری وارد حزب الدعوه شد.
حضوری که توانست منشأ خیرات و برکات بسیاری برای جامعه شیعی عراق باشد و شاید بتوان گفت به نوعی زمینه سازی برای احیای حکومت اسلامی در جهان اسلام شد.
تاریخ؛ میدانی برای پرواز علمی علامه

علامه به مطالعه و واکاوی تاریخ بسیار علاقمند بود. او نقطه اصلی و محور فعالیتهای علمی خویش را بر این عرصه قرار داد و این مجاهدت علمی نیز نتایج و دستاوردهای بسیار سترگ و ارزشمندی را نیز در بر داشت.
عالمه خود در این باره می گوید:
«از همان آغاز به مطالعه کتاب‌های سیره و تاریخ پیامبر اسلام‌(صلی الله علیه واله) و اصحاب و فتنه‌های صدر اسلام و سفرنامه ها علاقه داشتم و داستان استعمار استعمارگران نسبت به کشورهای اسلامی را دنبال می‌کردم.»

متن-_ولایت_علی_(ع)_در_قرآن_کریم_و_سنت_پیامبر-علامه_عسکری-اصول_الدین

تألیف تعدادی از مهم ترین و اثرگذارترین آثار علمی

مجموعه آثار علامه عسکری که ثمره تلاش های طاقت فرسای علمی و دقت های بی مانند او در شناخت گره های کور و نقاط در سایه مانده و تاریک این عرصه، بخصوص در مواجهه با عالم تشیع و ظلم هایی که به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در طول ادوار مختلف تاریخی شده بود هر یک برگ های زرینی در کارنامه تألیفاتی است که از عالمان بزرگوار و حقیقی و مردان راستین عرصه مجاهدتهای علمی و قلمی تشیع برجای مانده است:
عبدالله بن سبأ و اساطیر اخری (۲ جلد)، ترجمه فارسی عبدالله بن سباء و دیگر افسانه های تاریخی؛
خمسون و مائه صحابی مختلق (۳ جلد)، یک صد و پنجاه صحابی ساختگی؛
معالم المدرستین (۳جلد)، ویژگی ها و دیدگاه های دو مکتب در اسلام.؛
سقیفه (بررسی نحوه شکل گیریِ حکومت بعد از رحات پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله)؛
آیت تطهیر در کتب دو مکتب؛
امامان این امت دوازده نفرند؛
مصحف در روایات و اخبار؛
القرآن الکریم و روایات المدرستین (۳ جلد)؛
البکاء علی المیت، گریه بر میت از سنت های رسول خدا (صلی الله علیه واله)؛
التوسل بالنبی (صلی الله علیه واله) و التبرک بآثاره؛
البناء علی قبور الأنبیاء و الاوصیاء و اتخاذها مساجد و اماکن للعباده، بازسازی قبور انبیاء و اولیاء و عبادت در آنها.؛
شیعیان اهل پیامبر (صلی الله علیه واله)؛
بزرگداشت یاد انبیاء و بندگان صالح خدا؛
عدالت صحابه؛
صلوات بر محمد و آل محمد از سنت های رسول الله (صلی الله علیه واله) بوده است؛
ادیان آسمانی و مسأله تحریف؛
عقائد الاسلام من القرآن الکریم (۳ جلد)؛
الاسطوره السبائیه (۳ جلد)؛
قیام الأئمه باحیاء السنه؛
مع ابی الفتوح التلیدی فی کتابه «الأنوار الباهره»؛
نقش ائمه در احیاء دین (۱۶ جلد)؛
امامت و مهدویت در مکتب خلفاء؛
علامه عسکری بزرگمردی بود که در حیات طیبه و باشکوه علمی اش کارهای استثنایی و عظیمی از جهت علمی به منصه ظهور و بروز رساند. از تألیفات سترگ و بازشکافنده حقایق مهم و خطیر و مفغول مانده تاریخی تا بازنمایی سره از ناسره در علوم و فنون مختلف دینی و مذهبی.
او که به راستی و زیبایی و معنا، خود را خادم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و فرزند زهرای اطهر(سلام الله علیها) می‌دانست.

درود و رحمت خدا بر این عالم فرزانه و مجاهد عرصه علم و قلم.

محمدرضا محقق

منبع:  خبرگزاری رسا،

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام     https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار