تاریخ انتشار :

سیاستمداران محجبه اروپا در گفتگو با مشرق:

ماهینور اوزدمیر نماینده محجبه بلژیکی : از خواندن پیام خانم چرخنده بسیار خوشحال شدم

به بهانه حضور سیاسی زنان مسلمان محجبه در اروپا با “ماهینور اوزدمیر” از بلژیک و “آنا استامو” به گفتگو نشستیم. این دو سیاستمدار اروپایی از نقش حجاب در فعالیت های سیاسی و اسلام هراسی در اروپا سخن می‌گویند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) چند وقت پیش بود که انتشار یک مطلب در اینستاگرام “الهام چرخنده” بازتاب زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های رسمی آنلاین به دنبال داشت. الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی پیش حجاب چادر را برای خود برگزید و با حاشیه‌سازی‌های انحصارطلبان عرصه هنر مواجه شد، با انتشار تصویری از ماهینور، نماینده محجبه و مسلمان بلژیکی در صفحه اینستاگرام خود، پیروزی اولین زن محجبه را در انتخابات پارلمانی این کشور به وی تبریک گفت.
1194597_786تصویری که الهام چرخنده در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد
و پیروزی ماهینور اوزدمیر را در انتخابات پارلمانی بلژیک تبریک گفت

انتشار این دل‌نوشته، ما را بر آن داشت تا با این خانم محجبه بلژیکی تماس بگیریم و علاوه بر انتقال پیام یک زن محجبه ایرانی به وی، با او و فعالیت‌هایش بیش‌تر آشنا شویم. وقتی پیام خانم چرخنده را برای “ماهینور اوزدمیر” ترجمه کردیم، این‌گونه واکنش نشان داد: “من از خواندن پیام خانم چرخنده بسیار خوشحال شدم. ما هیچ‌گاه هم‌دیگر را ملاقات نکرده‌ایم، اما به لطف حجاب، پیوندی میان ما برقرار شده که نه زبان‌های متفاوت ما و نه فاصله جغرافیایی‌مان در آن خللی وارد نکرده است. زنان محجبه باید در مورد حجاب خود رساتر صحبت کنند و درباره معنای حجاب در دین ما و لزوم مجاز بودن مسلمانان به داشتن حجاب در غرب موضع بگیرند.”

خبرنگار مشرق به بهانه حضور سیاسی زنان مسلمان محجبه در اروپا اقدام به گفتگو با “ماهینور اوزدمیر” از بلژیک و “آنا استامو” از یونان کرده است.

“ماهینور اوزدمیر” پیامی ویژه برای زنان محجبه دارد. او خطاب به زنان مسلمان می‌گوید: “حجاب، پیمانی میان شما و خداست و هیچ‌کس اجازه ندارد به این مسئله بی‌احترامی کند. بگذارید مردم نظر خود درباره شما را بر اساس اعمالتان شکل دهند، نه این‌که آیا حجاب دارید یا نه.”

ماهینور هم‌چنین صحبتی خطاب به زنانی که تصور می‌کنند حجاب مانعی برای موفقیت آن‌هاست دارد و این‌گونه می‌گوید: “آیا حیف نیست که رؤیاهای خود را رها کنید به خاطر این‌که فکر می‌کنید اگر حجاب داشته باشید دیگر نمی‌توانید مفید باشید؟ من تا به حال به دلیل حجاب داشتنم در بلژیک مشکلات زیادی داشته‌ام، اما دلیلش این بوده که مردمِ این کشور نمی‌دانند حجاب من نشانه چیست. با این حال، باز هم این‌ها دلیل نمی‌شود که من انگیزه‌ام را از دست بدهم یا حجابم را کنار بگذارم. تا جایی که به من مربوط است، باید عزم و اراده و باور قوی درون خودتان داشته باشید تا بتوانید با افتخار به عنوان یک زن مسلمان و موفق زندگی کنید.

ماهینور اوزدمیرسال ۱۹۸۲ در بروکسل پایتخت بلژیک متولد شد. علاقه وی به سیاست در سن خیلی پایینی آغاز شد. وی که اصلیت ترکیه‌ای دارد، از همان دوران نوجوانی درباره موضوعاتی نظیر فقر، بی‌کاری و مشکلات مهاجران دغدغه داشت. همین حساسیت ذاتی، نقش بزرگی در تصمیم وی برای انتخاب سیاست به عنوان حوزه مطالعاتی او بود. اوزدمیر در دانشگاه بروکسل، سیاست را دنبال کرد و به سرعت متوجه شد که باید در همین حوزه به کار بپردازد. وی ازدواج کرده است و فرزند دوم ماهینور نیز همین چند روز قبل به دنیا آمد.

1194738_804ماهینور اوزدمیر در انتخابات پارلمان بلژیک به
پیروزی رسید و اولین زن محجبه مجلس این کشور به حساب می آید

ماهینور بر خلاف بسیاری از سیاستمداران و فعالان حقوق زنان در سراسر جهان (که عده‌ای از آن‌ها هم در کشور خود ما حضور دارند) معتقد است که ازدواج و مادر شدن اتفاقاتی کاملاً مثبت در زندگی و کارش بوده است. او می‌گوید: “من ۵ سال است که ازدواج کرده‌ام و یک پسر دو ساله به نام یوسف دارم. فرزند دوم من هم به تازگی به دنیا آمده است. ازدواج و داشتن فرزند قطعاً یک منبع بی‌پایانِ قدرت در دنیای سیاست است. وقتی افرادی را در کنارتان داشته باشید که برایتان مهم باشند، متوجه می‌شوید که ساختار خانواده چه‌قدر در یک جامعه اهمیت دارد. این باعث می‌شود حساسیت بیش‌تری نسبت به رفاه شهروندان داشته باشید. درباره محیط اطراف خود آگاه‌تر و باملاحظه‌تر می‌شوید. بنابراین می‌توانم بگویم که ازدواج و مادر شدن، اتفاقاتی کاملاً مثبت برای من و زندگی‌ام به عنوان یک سیاستمدار بوده است.”

با وجود تبلیغاتی که در غرب مبنی بر تساوی حقوق زن و مردم وجود دارد. در اروپا، جای زن در محیط کار هنوز هم محل بحث‌های زیادی است. اختلاف مزایا و دستمزد هنوز هم میان مردان و زنان وجود دارد. موضوع آزار و اذیت زنان همیشه وجود داشته و الآن هم هست. ماهینور معتقد است: “در عرصه سیاست که به طور عمده توسط مردان اداره می‌شود، همین که زن باشید به خودی خود یک چالش است. بنابراین من به عنوان یک زن، یک مسلمان و یک فرد محجبه، نماینده سه اقلیت مختلف هستم که در جامعه، مخالفان مختص به خود را دارند؛ یعنی شرایطم آسان نبود. در پارلمان، عده‌ای از نمایندگان، از من و هویتی که دارم از صمیم دل حمایت می‌کنند، اما برخی دیگر نسبت به حجاب من خصمانه‌تر برخورد می‌کنند.

سخت‌گیری‌ها تنها به این زن مسلمان جوان محدود نمی‌شود، بلکه اسلام‌هراسی به دلیل ترس مقامات غربی از رشد اسلام در اروپا و آمریکا در حال گسترش است. جمعیت مسلمانان در غرب، روز به روز در حال افزایش است و طبق نتایج تحقیقات منتشر شده مرکز “پیو”، جمعیت مسلمانان در اروپا از کم‌تر از ۶ درصد در سال ۲۰۱۰ میلادی (۴۳ میلیون نفر) به بیش از ۱۰ درصد (۷۱ میلیون نفر) تا سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. مرکز “پیو” هم‌چنین پیش‌بینی کرده که تعداد مسلمانان دنیا تا سال ۲۰۷۰ از تعداد مسیحیان بیش‌تر شود. البته انتشار این آمار و ارقام توسط مراکز غربی می‌تواند به نوعی هشداری به سیاستمداران کشورهای اروپایی و آمریکایی باشد تا از رشد جمعیت مسلمانان غافل نشوند. “ماهینور اوزدمیر” درباره اسلام‌هراسی در غرب می‌گوید: “اسلام‌هراسی پدیده‌ای رایج در غرب است و اگر شرایط، تغییری نکند، متأسفانه جا برای بزرگ‌تر شدن هم دارد. انتقاد از اسلام و تعمیم جسورانه این انتقادها به همه مسلمانان به دلیل اعمال غیراسلامی عده‌ای محدود در خاورمیانه، مثال بارزی از عدم صداقت در دنیای آکادمیک و روشن‌فکری غرب است. هیچ دین دیگری تا این اندازه مورد کند و کاو و انتقاد قرار نگرفته است و همین باعث نگرانی من می‌شود.”

1194739_751“آنا استامو” زن محجبه مسلمان یونانی است که به
عنوان اولین نامزد محجبه انتخابات پارلمان اروپا معرفی شد

“آنا استامو” زن محجبه مسلمان یونانی است که به عنوان اولین نامزد محجبه انتخابات پارلمان اروپا معرفی شد، آنا در انتخابات گذشته پارلمان اروپا موفق به پیروزی نشد، با این حال معتقد است که حدود ۲۰ میلیون مسلمان هم‌اکنون شهروند اروپا هستند. تصور کنید که نیمی از این افراد زن هستند و چه تعداد از آن‌ها حجاب دارند. باید در این‌باره بحث کرد. آنا معتقد است که اسلام‌هراسی در غرب در حال گسترش است و یکی از راه‌حل‌های آن این است که مسلمانان، خود را به درستی معرفی کنند. استامو می‌گوید: “مسلمانان باید خود را نشان دهند. من تمام تلاش خود را خواهم کرد تا به مردم نشان دهم مسلمانان که هستند، چه می‌کنند و چه نیازهایی دارند. اما آن‌چه از نظر من برای مقابله با اسلام‌هراسی مهم‌تر است، این است که به مسلمانان کشور خودم بیاموزم تا خودشان بیش‌تر فعال شوند. می‌خواهم آن‌ها را بیش‌تر در فعالیت‌های داوطلبانه حاضر ببینم. تا از این طریق علاوه بر کمک به حضور بیش‌تر مسلمانان و زنان محجبه در امور اجتماعی، با اسلام‌هراسی مقابله کنیم.”

در بلژیک، از حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت، حدود ۶۵۰ هزار نفر مسلمان هستند. در بروکسل، ۲۲ درصد از جمعیت، مسلمان هستند. به عبارت دیگر، در پایتخت اروپا، از هر ۵ نفر، ۱ نفر مسلمان است. آن‌چه ماهینور به عنوان عضوی از پارلمان می‌خواهد انجام بدهد این است که برای تمام شهروندان به شکل یکسان کار کند. او می‌گوید: “جامعه مسلمانان، امروزه به شکلی ناعادلانه متهم می‌شود که به کشور خود وفادار نیست و یا نمی‌تواند خود را با دموکراسی انطباق دهد. این یکی از مضحک‌ترین چیزهایی است که من تا کنون شنیده‌ام. در جامعه ما استانداردهای دوگانه و استثنائاتی به وجود آمده که تنها هدفشان از بین بردن آزادی ما در عمل به دینمان است. حجاب را یک تهدید می‌بینند. بنابراین کار من این است که با این تصورات غلط، مبارزه، و از مردم در مقابل نژادپرستی و خارجی‌ستیزی محافظت کنم، چراکه این یک اصل اساسی در هر جامعه دموکراتیکی است. بسیار مهم است که این کار را به شکل یک آموزگار انجام بدهیم و مردم را با تصورات غلط در مورد اسلام آشنا کنیم.”

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار