تاریخ انتشار :

سیره جالب و همیشگی آیت الله مرعشی در حرم حضرت معصومه(س)

این کار ۳۰ ثانیه ای قوی ترین عامل جلب روزی است!

عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (ره) همیشه یک ساعت قبل از اذان صبح به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) می رفت و در مسجد بالاسر، در حرم می نشست…

images
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،خداوند متعال روزی انسانها را در سایه میزان تلاش و کوشش آنها قرار داده ولی در کنار آن کارهایی را معرفی نموده که هرچند در ظاهر ارتباطی با رزق و روزی ندارند ولی تاثیر مستقیم و بعضا به سزایی در جلب روزی خواهند داشت. اموری از قبیل تلاوت قرآن، نماز شب و… .
یکی از این امور که مطابق روایات بر جلب روزی تاثیر دارد وضو است. البته با وضو بودن در ساعات مختلف شبانه روز فواید بی شماری دارد و روایات بسیاری نیز به آن اشاره کرده اند. شاید اوج این سفارشات را بتوان در روایت زیبای رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه واله) مشاهده نمود که فرمودند: «اى انس همیشه با وضو باش، که خدا عمرت را طولانی کند، و اگر توانستى در طول شبانه روز با وضو باشى این کار را بکن، زیرا اگر با وضو بمیرى، شهید محسوب می‌شوى». (وسائل الشیعه، ج‌۱، ص ۳۸۳)
اما در خصوص رابطه وضو با افزایش رزق و روزی روایتی به صراحت کلام امام مجتبی (علیه السلام) نیافتیم آنجا که فرمودند:
«قوی ترین عامل جذب روزی مداومت بر طهارت (وضو) است.» (بحارالانوار، ج۷۳، ص۳۱۸؛ مفاتیح الحیات، ۱۲۸)
         ***
سه نکته:
* هم عبادت هم معصیت!

هرچند وضو این آثار فراوان را دارد لکن نباید فراموش کنیم که حتی هنگام انجام این عمل عبادی نیز اسراف گناه است و چه بسا قبیح تر است زیرا شما در راه جلب رضایت الهی مرتکب معصیت شده اید!
امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یَکْتُبُ سَرَفَ الْوَضُوءِ کَمَا یَکْتُبُ عُدْوَانَه.»
«خداوند فرشته‌ای دارد که اسراف در وضو را می نویسد، همان‌گونه که کم گذاشتن آن را مى نویسد!» (اصول‌کافی، ج۳، ص۲۲)
** وضوی با اسراف، صحیح یا باطل؟
ممکن است این سوال مطرح شود که اگر کسی در هنگام وضو گرفتن دچار اسراف شد آیا وضویش باطل است؟ می تواند با آن نماز بخواند یا نمی تواند؟
چنین وضویی هرچند با یک عمل حرام همراه شده ولی باطل نیست. هرچند باید مراقب بود که دچار این خطای فاحش نشویم.
سوال دیگر این است که آیا خود تجدید وضو اسراف محسوب می شود؟ یعنی اگر کسی وضو داشت و دوباره وضو گرفت آیا مرتکب گناه شده است؟
قطعا پاسخ این سوال منفی است. زیرا در روایات وضو به نور و تجدید وضو به نورُ علی نور تشبیه شده اند لذا نمی شود یک عمل مستحب مؤکّد، در عین حال حرام هم باشد. ولی باز هم خیلی باید مراقبت کرد که برای انجام یک عمل مستحب دچار معصیت بزرگ اسراف نشد.
*** سیره جالب و همیشگی آیت الله مرعشی در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (ره) همیشه یک ساعت قبل از اذان صبح به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) می رفت و در مسجد بالاسر، در حرم می نشست، استفتائاتش را جواب می داد، نماز شبش را هم می خواند و بعد نزدیک اذان صبح که می شد، یکی از خادمان حرم، یک لیوان آب که شاید پر هم نبود، برای ایشان می آورد (برای تجدید وضو به قصد نماز صبح) و همان جا که نشسته بود، یک دستمال داشت، روی عبای خودش پهن می کرد و روی زانویش می گذاشت و در همان حال وضو می گرفت. جالب اینکه گاهی از همان آب، یک مقدارش هم زیاد می آمد!
منبع: تراز

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام      https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار