تاریخ انتشار :

اصول دین

اصول و فروع دین اسلام به ترتیب چیست ؟

شیعیان ارکان را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌کنند. اصول بر مبنای اصول عقیدتی‌ است و فروع بر مبنای اعمال واجب. اعتقاد به اصول شرط پذیرش دین و مذهب‌اند اما انجام فروع شرط لازم برای مسلمان‌بودن نیست.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ارکان اسلام به مجموعه‌ای از پایه‌ها و اعمال اسلامی گفته‌ می‌شود که شرط پذیرش اسلام برای یک مسلمان است.
ارکان شیعیان:شیعیان ارکان را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌کنند. اصول بر مبنای اصول عقیدتی‌ است و فروع بر مبنای اعمال واجب. اعتقاد به اصول شرط پذیرش دین و مذهب‌اند اما انجام فروع شرط لازم برای مسلمان‌بودن نیست.
تلگرام ما را اینجا دنبال کنید
اصول دین شیعه به‌ ترتیب از قرار زیرند:
۱- توحید : به معنای یگانگی خداوند متعال است.
۲- معاد : به معنای آن است که روزی همه مکلفان برای بازخواست و حساب در پیشگاه الهی گرد هم می‌آیند و هر کس به پاداش و کیفر خویش می‌رسد. (قیامت)
۳- نبوت : به معنای پیامبری محمد بن عبدالله و دیگر پیامبران الهی است.

۴- عدل : به معنای آن است که افعال خداوند متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی‌کند و هر چیزی را در جای خویش نگه می‌دارد و با هر موجودی، چنانکه شایسته‌اَست رفتار می‌کند.

۵- امامت : بدین معنا که پس از پیامبر اسلام دوازده امام معصوم منصب خلافت و امامت را بر عهده دارند و آنان منصوب خداوند متعال‌اند.

در یک نذر تاثیرگذار فرهنگی شریک شوید

فروع دین نیز به مجموعه ده عمل اسلامی که انجامشان واجب‌ است اطلاق می‌شود که از قرار زیرند:

۱- نماز

۲- روزه

۳- خمس

۴- زکات

۵- حج

۶- جهاد

۷- امر به معروف (دستور به خوبیها و نیکیها)

۸- نهی از منکر (بازداشتن از بدیها و زشتیها)

۹- تولی (دوستى با دوستان خدا)

۱۰- تبری (دشمنى با دشمنان خدا)

از طریق این سایت با تازه مسلمانهای مشهور دنیا و سرگذشت هایشان آشنا شوید

 

اشتراک گذاری :


  1. هدایت حبیبی گفت:

    اسلام ازسه بخش اعتقادات/ احکام واخلاق تشکیل شده اعتقادات که همان اصول دین است که ۵ تاهستند که دربالا ذکرشدند واعتقادی هستند یعنی بایدازروی استدلال به دست آورد وقبول کرد. ۲- فروع دین که همان ۱۰ تای بالایی هستندکه بایدبه آنها عمل کرد. واخلاق که بسیارمهم است . و همان ملکات وخصایص روحی

    • ناشناس گفت:

      سلام اول سوره علق بخون…

    • ناشناس گفت:

      دمت گرم

    • ناشناس گفت:

      سلام ببخشید یک سوالی داشتم چرا عدل اصول دین است مگر عدل یکی از صفات خدا نیست؟پس چرا حمکت و دیگر صفات نزاشتن اصول دین فقط عدل!!!

      • edvardo گفت:

        پاسخ کارشناسان:
        پاسخ کوتاه
        سلام بحث در اینه که ما شیعه میگیم خدا عادل است و نیکوکار رو به بهشت میبره ولی در بعضی مذاهب دیگه گفته میشه که خداوند نعوذبالله نیکوکار رو به جهنم هم میتونه ببره و اشکال نداره.
        پاسخ مفصل تر
        ۱- عدالت از میان صفات خدا چنان اهمیّتى دارد که بسیارى از صفات دیگر به آن بازگشت مى کند، زیرا «عدالت» به معنى وسیع کلمه قرار دادن هر چیز در جاى خویش است، در این صورت حکیم و رزّاق و رحمان و رحیم و مانند آنها همه بر آن منطبق مى گردد.

        ۲- مسئله معاد نیز متّکى به مسئله «عدل الهى» است، رسالت پیامبران، مسئولیّت امامان، نیز با مسئله عدالت خدا ارتباط دارد.

        ۳- در آغاز اسلام اختلافى در مسئله عدالت پروردگار در گرفت:

        گروهى از مسلمانان اهل سنّت که «اشاعره» نامیده مى شدند به کلّى منکر عدالت خداوند شدند و گفتند در مورد خدا عدالت و ظلم مفهوم ندارد، تمام عالم هستى ملک اوست و به او تعلّق دارد، و هر کار کند عین عدالت است، آنها حتّى معتقد به حسن و قبح عقلى نبودند، مى گفتند عقل ما خوبى و بدى را به تنهایى نمى تواند درک کند، حتّى خوبىِ نیکى کردن و بدىِ ظلم. (و از این اشتباهات فراوان داشتند.)

        گروه دیگرى از اهل سنّت که «معتزله» نامیده شدند و تمام جمعیّت «شیعه» معتقد به اصل عدالت در مورد پروردگار بودند و مى گفتند او هرگز ظلم و ستم نمى کند.

        براى جدا شدن این دو گروه از یکدیگر، گروه دوم را «عدلیه» نامیدند که عدل را به عنوان علامت مکتب خود جزءِ اصول مى شمردند و گروه اول «غیر عدلیه»، و شیعه جزءِ عدلیه بود.

        شیعه براى مشخّص ساختن مکتب خود از سایر عدلیه، «امامت» را نیز جزء اصول قرار داد.

        بنابراین هر کجا سخن از «عدل» و «امامت» است معرف مکتب «شیعه امامیّه» است.

        ۴- از آنجا که فروع دین همواره پرتوى از اصول دین است، و پرتو عدالت پروردگار در جامعه بشرى فوق العاده مؤثّر است، و مهم ترین پایه جامعه انسانى را عدالت اجتماعى تشکیل مى دهد، انتخاب اصل عدالت به عنوان یک اصل از اصول دین، رمزى است به احیاى عدل در جوامع بشرى و مبارزه با هر گونه ظلم و ستم.

        همان گونه که توحید ذات و صفات پروردگار و توحید عبادت و پرستش او نور وحدت و یگانگى و اتّحاد در جامعه انسانى مى باشد و توحید صفوف را تقویت مى کند.

        رهبرى پیامبران و امامان نیز الهام بخش مسئله «رهبرى راستین» در جوامع انسانى است. بنابراین، اصل عدالت پروردگار که حاکم بر کل جهان هستى است رمز و اشاره اى به لزوم عدالت در جامعه انسانى در تمام زمینه هاست.

        عالم بزرگ آفرینش با عدالت برپاست، جامعه بشرى نیز بدون آن پابرجا نخواهد ماند.

        • ناشناس گفت:

          عمده این پاسخ به این اشاره دارد که چون چند صد سال پس از اسلام در بین عالمان دینی برداشتهای متفاوتی از برخی از صفات خدا بوجود آمد لذا برخی که بر برداشت خود تاکید داشتند اصلی بر اصول دین افزودند تا خود را از مخالفان نظری خود متمایز سازند! با این حساب این اصل اصلی بنیادین مانند توحید و نبوت و یا معاد نیست و بواسطه یک منازعه فکری قرون پس از اسلام است! با این تفاسیر اگر مثلا مباحثات دیگری در آن زمان مطرح می گردید الان اصول دین شیعه متفاوت بود!

      • ناشناس گفت:

        افرین دانش اسلام دانش تمام علم هستی است

  2. ALI گفت:

    ممنون از زحمات شما …

    • ناشناس گفت:

      خیلی از مواردومطالب هراز چند گاهی باید در ذهن ادمی تکرارشوندوگرنه فراموش میشوند مثلا من خودم همین مطالب بالا رو فراموش کرده بودم با اینکه تا چند سال پیش سر کلاس تدریس میکردم

    • ناشناس گفت:

      خیلی خوب مرسی

    • هانیهـ گفت:

      سلامـ
      مرسی بابتهـ همهـ چیز😘😘

  3. ناشناس گفت:

    بنظر خیلیا این چیزا عادیه و اصلا نمیخونن متاسفانه
    ممنون که یاداوری کردید